همشهری آنلاین: محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که معمولا آیت‌الله‌العظمی مظاهری را یک شخصیت ممتاز اخلاقی می‌دانند، اظهار کرد: اما ایشان در مباحث فقهی و اصولی پویایی ممتازی دارند و قدرت بیان استدلال‌‌‌های فقهی و ورود و خروج به مباحث فقهی ایشان واقعا درخور توجه است.

دین

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدرضا ایزدپور»، شاگرد آیت‌الله العظمی مظاهری و محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به فضای معنویی درس‌های اخلاق استاد خود اظهار کرد: حال و هوای مباحث اخلاقی ایشان به حدی دارای فضای معنویی بود که کمتر کسی در صورت آشناشدن با این مباحث این درس‌ها را ادامه نمی‌داد؛ زیرا فضای تدریس و تنفس ایشان در درس‌های اخلاقشان بسیار معنویی بود.

وی ادامه داد: درس‌های اخلاق استاد هفته‌ای یک جلسه تشکیل می‌شد، اما به گونه‌ای بود که در طول یک هفته مخاطبان شارژ معنویی می‌شدند. به نظر بنده، حوزه علمیه قم در این زمینه یتیم است زیرا چنین استادی در حوزه درس اخلاق را از دست داده است.

نویسنده کتاب «چشم‌اندازی بر مکتب فلسفی قم» با اشاره به رابطه مباحث اخلاق آیت‌الله‌العظمی مظاهری با آیات قرآن کریم تصریح کرد: فضای معنویی درس‌های اخلاق استاد برگرفته از روح قرآن و احادیث است و محتوای مباحث اخلاقی مطرح شده نیز کاملا برگرفته از آیات و روایات است. باید متذکر شد که صرفا بیان آیات و روایات تأثیرگذار نیست بلکه اگر این‌ها از زبان کسی که خود با این آیات و روایات عمل کرده باشند بیان شوند، قطعا بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان این‌که شخصیت آیت‌الله‌العظمی مظاهری برگرفته از نور آیات و روایات است، تصریح کرد: تمام مباحث درس‌های اخلاق ایشان ناظر به آیات قرآن کریم است. به طور کلی می‌توان گفت تقوای ایشان و شخصیت قرآنی‌شان باعث گیرایی درس‌های اخلاق استاد شده است.

حجت‌الاسلام ایزدپور با تأکید به دنیاگریزی آیت‌الله‌العظمی مظاهری اظهار کرد: ایشان اصلا اهل دنیا نیست و این یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی استاد است. نکته قابل توجه دیگر این‌که آیت‌الله‌العظمی مظاهری در تمام عمر تبلیغی خود یک ریال پول نگرفته‌اند.

وی افزود: آیت‌الله‌العظمی مظاهری در سال سال 1373 توسط آیت‌الله حائری شیرازی برای یک مراسم به شیراز دعوت شدند. پس از پایان مراسم آیت‌الله حائری شیرازی مبلغ قابل توجه‌‌ای را به همراه استاد می‌دهند و تأکید می‌کنند که در اصفهان این مبلغ را به ایشان داده شود. آیت‌الله‌العظمی مظاهری پس از بازگشت به هیچ وجه این پول را قبول نکردند و گفتند که فقط برای رضای خدا این سفر را پذیرفته‌ام نه جهت دریافت پول.

نویسنده کتاب «فهم دینی در بستر آگاهی‌های جدید» ادامه داد: حتی منزل مسکونی هم به شکل تقدیمی به ایشان داده شده است. مرادم این است که استاد هیچ توجه‌ای به مادیات ندارد ولی خداوند هم مسائل مادی ایشان را رفع می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این فضای تأثیرگذاری ایشان به خاطر دوری از دنیا است و خداوند به کسی که دور از دنیا باشد نفوذ دیده می‌دهد.

وی با اشاره درس‌های فقه و اصول بیان کرد: معمولا آیت‌الله‌العظمی مظاهری را یک شخصیت ممتاز اخلاقی می‌دانند اما ایشان جدای از مباحث اخلاقی در مباحث فقهی و خصوصا در اصول ممتاز هستند و در فقه هم یک شخصیت برجسته هستند، به طوری که پویایی منحصر به فرد دارند. همچنین قدرت بیان استدلال‌‌‌های فقهی و ورود و خروج ایشان به مباحث فقهی واقعا در خور توجه است.

وی در پایان افزود: شاگردان و دست‌پرود‌های آیت‌الله‌العظمی مظاهری هم از خواص و بزرگان هستند و این به خاطر اثر فضای تأثیرگذاری درس‌های فقه و اصول ایشان است. در پایان لازم می‌دانم تا این اقدام خبرگزاری قرآنی در بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی مظاهری تشکر کنم. البته باید در نظر داشته باشیم که جامعیت شخصیتی آیت‌الله‌العظمی مظاهری نیازمند بررسی و تفحص بسیار است. 

کد خبر 124925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز