همشهری‌آنلاین: رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه در تدوین کتاب موسوعه الکلمات الرسول الاعظم (ص) حدود 15 هزار حدیث از پیامبر اکرم در 15 جلد کتاب آورده شده، گفت:

منابع حدیث از شیعه 12 امامی است و منابع دیگر فرقه‌های شیعه در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به گزارش مهر، دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به علل تدوین کتاب موسوعه الکلمات الرسول الاعظم (ص) اظهار داشت: یکی از اشکالات وارد شده به شیعه این بود که بیشتر از امامان نقل می‌کند و کمتر به ساحت مقدس پیامبر اعظم توجه دارد به طوریکه گفته می‌شد دین را از پیامبر اخذ نمی‌کنند بلکه از امامان شیعه اخذ می‌کنند.

قشقایی افزود: دیگر اینکه معارفی که اهل بیت پیامبر و امامان شیعه ارائه می‌دهند همه مستند است به آنچه که از پیامبر دریافت کرده‌اند و نکته دیگر این بود که جمع آوری و گردآوری مجموعه‌ای از سخنان پیامبر در کتابهای خاص برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد که منجر به تدوین این کتاب شد.

وی با بیان اینکه تمام آنچه از پیامبر نقل شده در این کتاب جمع آوری و از منابع حدیث شیعی تا قرن 12 مورد بررسی قرار گرفته، تصریح کرد: در این کتاب سخنان پیامبر آورده شده و به سیره حضرت محمد (ص) پرداخته نشده است. در این کتاب منابع حدیث از شیعه 12 امامی است و از منابع دیگر فرقه‌های شیعه چون اسماعیلیه و زیدیه استفاده نشده که در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دکتر قشقایی با اشاره به اینکه حدود 15 هزار حدیث از پیامبر اکرم در این کتاب آورده شده، یادآور شد: مخاطب با مطالعه این کتاب درمی یابد آنچه امامان شیعه عرضه کرده‌اند، همانی بود که پیامبر فرموده است.

وی با تأکید بر اینکه حدود 8 تا 10 سال است بر روی این کتاب کار می شود، 6 سال نهایی آن را تلاش پژوهشکده باقرالعلوم (ع) خواند و گفت: این کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ شده است و حدود 8 نفر در قسمتهای مختلف آن کار کردند.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با تأکید بر اینکه به منظور تدوین این کتاب جلسات متعددی با آیت‌الله جوادی آملی داشتیم که نکات مورد توجه وی در این کتاب آورده شد، به تقسیم‌بندی این کتاب اشاره کرد که ویژگی خاصی در آن رعایت شده و اظهار داشت: جلد اول و دوم به آنچه که پیامبر درباره قرآن و تفسیر قرآن فرموده، آمده است.

جلد سوم درباره پیامبری و مقام و منزلت آن حضرت نسبت به سایر انبیاء است. جلد 4 و 5 سخنانی درباره امام علی (ع) و حضرت فاطمه است. جلد 6 سخنان پیامبر درباره امام حسن و حسین (ع) و اهل البیت است. جلد 7 هم سخنان حضرت محمد (ص) درباره ائمه به طور کلی آمده است. جلد 8 دعاهایی است که پیامبر ارائه کرده است. جلد 9 مناظرات پیامبر با دیگران است. جلد 10 خطبه ها، غزوات و احادیث قدسی پیامبر است. جلد 11 و 12 احکام است که از احادیث فقهی نقل شده و جلد 13 و 14 شامل کلمات قصار پیامبر است. جلد پانزدهم نیز به نمایه کتاب اختصاص دارد.

کد خبر 85765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز