پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در شبی که گفته شده ملائک بر زمین نزول می‌کنند، دست به آستان دوست برمی‌داری و با خضوع در برابر او که بزرگ است به تمنا می‌نشینی، تمنای هرآنچه برای خود و دیگران می‌خواهی

خاضعانه در برابر حضرت دوست زانو زدن و دست به آستان دوست برداشتن و طلبیدن آرزوها در شبی از شبهای ماه رجب، سعادتی است که نباید به سادگی آن را از دست داد.
 
ماه مبارک رجب آمده تا دل‌های مجذوب را به میهمانی شعبان ببرد.
 
رجب به واقع ماه خداست. ماهی که تلنگری به دلت می‌خورد که معبودت را چگونه        می‌پرستی و.... خوشا به حال آنانکه رجب را از پیشگاه معبود شروع کردند و به سوی نور شتافتند.
 
هلال ماه رجب، زندگی و تولـدی دوباره را بـه عاشقان نوید می‌دهد. ماه رجـب فصل جدیدی در کتاب زندگی می‌گشاید که از عطر دل انگیز نیایش سرشار است. پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) با دیدن هلال ماه مبارک رجب، دست به دعا بر می داشت و پس از حمد و ثنای الهی، 30 بار تکبیر و لااله الا اللّه می گفت و می‌فرمود: ماه رجب، ماه استغفار برای امت من است. در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده مهربان است.
 
در ماه رجب فرشته‌ای تا صبح اینگونه ندا می‌دهد: خوشا به حال رجبیّون، خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافته‌اند، خوشا به حال آنان که از برکت ماه رجب نصیبی اندوخته اند.
 
رجب با همه زیبایی هایش در ایران ماه اعیاد میمون و برپایی جشن‌های ازدواج است، رجب را بچه ها با آذین بندی خیابانها می شناسند و اینک در اولین شب جمعه ماه رجب شبی که لیلة الرغائب "شب آرزوها نام گرفته، هر کس آروزیی در دل دارد.
 
مادری سعادت و خوشبختی فرزندش را طلب می‌کند، خانواده‌ای شفای بیمارانشان را تقاضا دارد، کنکوری‌ها دست به دعای قبولی‌اند، عده‌ای می‌خواهند صاحبخانه شوند، جوان‌ها به دنبال همسر مناسبند، عده‌ای برای نجات اسلام و مسلمین دعا می‌کنند، مقروضان قرض خود را طلب می‌کنند و گرفتاران خواهان گره گشایی از مشکلات هستند، بزرگترها عاقبت به خیری جوان‌ها را می‌خواهند، زوج جوانی در حسرت داشتن کودکی هستند و سلامت و آرامش نیز از خواسته‌های هر پیر و جوانی است ... اما در میان همه این آرزوها و خواسته‌ها التماس‌هایی خاضعانه و از ته دل نیز آمدن موعود و آرزوی فرج را طلب می‌کنند و ای کاش که خدا همه آررزوهای آرزومندان را برآورده کند.
 
چه سخت است دلتنگی برای کسی که هر شب جمعه انتظار ظهورش را می‌کشی و چه زیباست که در لیلة الرغائب به آرزوی دیدار رسیدن.
 
ماه رجب ماه خداست و عبادت و استغفار در این ماه بسیار سفارش شده است، رجب چون دریایی است که باید در آب زلالش روح و جسم را پالایش کرد و با جسمی پاک و عاری از آلودگی ها از نو زاده شد.
 
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.
 
لیلة الرغائب چه شبی است؟
 
لیلة الرغائب از بوستان های بزرگ رجب المرجب است، رغائب جمع رغیبه است یعنی بخششی بزرگ و شب رغائب، یعنی شب بخشش‌های بزرگ و آن اولین شب جمعه هر ماه رجب است، پیامبر گرامی فرمودند؛ از آن شب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلة الرغائب نامیده‌اند! چرا که چون پاسی از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای نیست مگر این که در کنار کعبه آید و آنگاه خدای بزرگ نظر رحمت بر آنان اندازد و بفرماید: ای فرشتگانم هر چه خواهید به شما عطا نمایم، فرشتگان در پاسخ گویند بارالها از تو می‌‌خواهیم روزه‌داران این ماه را ببخشایی، خدای بزرگ در پاسخ می فرماید: بخشیدم.
 
اعمال شب لیلة الرغائب
 
در اعمال ماه رجب سفارش شده است، روز پنج شنبه اول آن ماه روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون 12 رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله گفته شود.
 
پس از آن در سجده 70 بار ذکر سبوحٌقدوسٌ رب الملائکة والروح گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.
 
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.
 
همچنین در روایتی آمده است، میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
 
اینک فرصت را غنیمت شمرده و در این شب زیبا به درگاه معبود مهربان و بخشنده طلب استغفار کنیم، باشد که بر ما و گناهانمان ببخشاید و همچون مولودی تازه رسته و پاک از گناهان به زندگی برگردیم و حاصل عبادت خود در این شب را ره توشه ای سازیم که تا پایان عمر نگهدار ماست.

کرج - خبرنگار مهر

کد خبر 109893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز