چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماه رجب هفتمین ماه از ماه‌های قمری، ماهی بسیار شریف و از ماه‌های حرام است.

رجب

رجب ماه نزول رحمت بیکران معبود و نزدیکی هرچه بیشتر مخلوق به خالق است، در این ماه درهای رحمت بیش از پیش باز بوده و فرصتی مغتنم برای انسان‌های خداجوی و طالب کمال است که با توسل و تقریب خود را از آلودگی‌ها پاک و به زیور معنویت بیارایند.

ماه رجب یکی از ماه‌های بسیار شریف و ارزشمند در میان ماه‌های قمری است، این ماه با ولادت امام محمد باقر (ع) آغاز شده، در نیمه آن ولادت حضرت علی (ع) و 25 رجب شهادت امام موسی کاظم و 27 رجب، روزهای پایانی این ماه پرخیر و برکت نیز مبعث پیامبر اسلام(ص) است.

رجب نام نهری است در بهشت و این ماه با اعمال و اذکاری که دارد انسان را به بهشت نزدیک می‌کند.

ویژگی‌های ماه رجب در کتاب‌هایی چون مفاتیح الجنان آمده است، این ماه سرآغاز عبادات خاصی است که به آن توصیه شده و در ادامه آن ماه شعبان و به دنبال آن نیز ماه پرفیض و برکت رمضان می‌آید.

این سه ماه متوالی جایگاه ویژه‌ای دارند و انسان طی این سه ماه به اعمال و عبادت‌هایی رهنمون شده است.

حضرت محمد (ص) فرمودند: رجب ماه بزرگ خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من . طبق این روایت ماه رجب متعلق به خداست که طی توصیه‌ها و سفارشاتی به اهمیت آن اشاره شده است.

برای این ماه ادعیه‌ها، توصیه‌ها و دعاهایی ذکر شده که سرانجام همه آنها توجه به خداست و بیشترین رویکرد خالق هستی است، زیارت رجبیه  در این ماه جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و مطالعه آن همه ما را به این نکته جلب می‌کند که انسان باید به خدا توجه کرده و با دعاهای خاصی زمینه تقرب به خدا را فراهم آورد و اگر در ماه‌های قبلی غفلت، گناه و یا اشتباهی داشته، این ماه دوران جبران و توجه است.

ایام البیض از روزهای پربرکت ماه رجب است که همزمان با ولادت حضرت علی(ع) شروع شده و تا سه روز ادامه دارد. این ایام که سه روز به طول می‌آنجامد به روزه داری و دعا در مساجد می‌گذرد. اعتکافی که انسان را برای چند روز از تمام مشغولیت‌های زندگی مادی دور کرده و آن را معطوف به خداوند می‌کند.

رجب، ماه دعا و نیایش، خودسازی، ماه نماز و استغفار و آمرزش، ماه زیارت و دیدار اولیای الهی، ماه تهذیب اخلاق و رفتار، ماه پاکی جسم و جان، ماه ذکر توحید و تسبیح و تحمید، ماه بیعت و صلوات بر پیامبر و خاندان پاک او، ماه اعتکاف، ماه روزه داری و احسان و نیکوکاری و ماه شب زنده داری است.

کد خبر 84165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز