همشهری آنلاین: نامه اعتراضی جمهوری اسلامی ایران نسبت به گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی تحویل آژانس گردید.

ایران و آژانس بین المللی انرزی اتمی

به گزارش ایرنا از وین، متن کامل این نامه که با امضای علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس خطاب به مدیر کل آژانس می باشد و نسخه ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در وین قرار گرفته، به این شرح است:

جناب آقای یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

براساس دستورالعمل دولت متبوعم، مایلم برخی نقطه نظرات اولیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارش جنابعالی به شماره GOV/2020/46 مورخ 6 سپتامبر 2010 [متن کامل گزارش یوکیا آمانو درباره ایران]را به شرح زیر بیان نمایم:

در حالیکه گزارش جنابعالی یکبار دیگر مجددا تایید نموده است که ‌'در حالیکه آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران ادامه می دهد' به نظر می رسد که این گزارش تحت فشارهای خارجی عبارت پردازی غیر معمول را در رابطه با وظایف پادمانی بکار گرفته است، زیرا آژانس صرفا می بایستی تایید نماید همانگونه که بازرسان آژانس گزارش داده اند، عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده را راستی آزمایی نموده، تمامی مواد هسته ای اظهار شده حسابرسی گردیده و برای مقاصد صلح آمیز قرار دارند.

این گزارش (گزارش مدیر کل آژانس) حاوی جزئیات بسیار زیاد درباره فعالیت های فنی معمولی جاری در چارچوب فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که در تناقض با حفاظت از اطلاعات محرمانه حساس متعلق به کشورهای عضو می باشد.

(این) گزارش در مورد این گونه جزئیات فنی ثابت می نماید که آژانس به تمامی مواد و تاسیسات هسته ای در جمهوری اسلامی ایران دسترسی کامل داشته و از جمله نشان دهنده بازرسی مکرر با استفاده از اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس است. لذا این ادعا که ' ایران همکاری لازم را مبذول نداشته است' نادرست و گمراه کننده می باشد.

بایستی توجه داشت که درخواست های بیشتر فراتر از مفاد پادمان جامع NPT قرار گرفته و این درخواست ها به بهانه قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت انجام می شوند.

در نامه اعتراضی ایران تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد قانونی از قبیل مفاد اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان، روشن ساخته است که بنابر چه دلایلی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران غیر قانونی و غیر قابل توجیه هستند. موضوع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران بطور غیر قانونی به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شده و شورای امنیت با تصویب قطعنامه هایی مبتنی بر انگیزه های سیاسی، غیر قانونی و ناعادلانه رویکردی اشتباه را اتخاذ نموده است.

این گزارش بدون هیچ گونه توجیهی و به طرزی بی سابقه از بخشهایی از قطعنامه غیر قانونی 1929 شورای امنیت کپی برداری کرده است. این شیوه درستی برای گزارش دهی از سوی یک آژانس تخصصی مستقل نیست و (به این ترتیب آژانس) وارد بازی سیاسی کشورهای خاصی شده است. آژانس با اتخاذ چنین رویکرد اشتباهی قطعا از اساسنامه خود منحرف گردیده، اعتبار خود را خدشه دار نموده و استقلال خود را زیر سوال برده است.

آخرین مطلب اما نه چندان کم اهمیت در رابطه با به اصطلاح 'مطالعات ادعایی' است. آژانس بایستی به خاطر داشته باشد که طبق مدالیتی حل وفصل موضوعات باقیمانده(NFCIRC/711) این یک موضوع باقیمانده نیست. بعلاوه همانگونه که از سوی مدیرکل قبلی (آژانس) اعلام شده این واقعیت که مطالب مربوطه به مطالعات ادعایی فاقد اصالت بوده، هیچ گونه مواد و قطعات هسته ای در رابطه با مطالعات ادعایی وجود نداشته است در این گزارش حذف شده اند. در همین زمینه مفهوم 'ابعاد نظامی احتمالی' یقینا خارج از چارچوب مدالیتی

(INFCIRC/711) که قبلا در مورد آن با آژانس مذاکره و مورد توافق قرار گرفته و همچنین به عنوان شرح وظایف آژانس قرار می گیرد.

مایه بسی تاسف است که علی رغم توضیحات تفصیلی ما قبل از توزیع گزارش، گزارش جنابعالی واقعیاتی را که قبلا از سوی سلف شما بر اساس گزارش بازرسان گزارش شده بود کاملا از قلم انداخته و یک گزارش نامتوازن می باشد.

در نامه سلطانیه آمده است: اینجانب هنوز امیدوارم که این موارد صرفا اشتباهات فنی از سوی آژانس در تهیه گزارش بوده و یک رویکرد سیاسی جدید نمی باشد و صمیمانه منتظر اقدامات جبرانی جنابعالی در این خصوص می باشم.

کد خبر 116001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز