گروه شهری: طرح مرکز اقتصاد جهانی تهران در اراضی قلعه مرغی در دست نهایی شدن است.

شورای شهر

این طرح که توسط شهرداری تهران تهیه شده است به درخواست شورای اسلامی شهر تهران می‌بایست طی 15 روز به نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری ارائه شود تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

در جلسه دیروز شورای شهر، علیرضا عندلیب رئیس نهاد برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران و هیربد معصومی معاون معماری و شهرسازی گزارشی درخصوص حسن اجرای الزام نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری برای تهیه طرح مرکز اقتصاد جهانی تهران و اراضی قلعه مرغی ارائه کردند.

عندلیب رئیس نهاد برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران در جریان ارائه گزارش گفت: نهاد برنامه‌ریزی و توسعه شهری تهران بنا به اسناد موجود موظف شد تا سال 90 طرح مرکز اقتصاد جهانی تهران و اراضی قلعه‌مرغی را تهیه کند. هیربد معصومی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در جریان این گزارش با اعلام اینکه نماینده شهرداری در طرح قلعه‌مرغی مشخص شده است،

اظهار داشت: ما به‌عنوان شهرداری این تعامل را با نهاد داریم تا کاری خارج از تکالیف نهاد صورت نگیرد.وی با اشاره به اینکه با هماهنگی نهاد برنامه‌ریزی طرح اولیه در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید ولی مورد تایید نهایی قرار نگرفت، گفت: در نظر است این طرح به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارائه شود تا پس از تصویب، طرح موضوعی آن بررسی شود.

در ادامه رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا گفت: شورای اسلامی شهر تهران درمورد چگونگی تصمیم‌گیری تهیه طرح موضعی مرکز اقتصاد جهانی تهران و اراضی قلعه‌مرغی یک طرح دو‌فوریتی به تصویب رساند که براساس آن نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری متولی تهیه طرح مرکز اقتصاد جهانی تهران در قلعه‌مرغی شد.

وی افزود: براین اساس می‌بایست طرح تهیه شده در نهاد به شورای شهر ارائه شده سپس با بررسی در شورا به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارجاع شود اما متأسفانه نه تنها این روال طی نشده است بلکه معاونت شهرسازی شهرداری نیز کار موازی با نهاد انجام می‌دهد.

توقف عملیات ساخت و ساز در رود دره اوین

در ادامه جلسه روز گذشته شورای شهر همچنین گزارشی درباره وضعیت روددره اوین و اقدامات انجام‌شده برای برخورد با تخریب‌کنندگان محیط‌زیست و امحای درختان و ساخت‌وساز غیرمجاز از سوی کمیته نظارت شورا و معاونت شهرسازی شهرداری تهران ارائه شد.

بر این اساس خسرو دانشجو گفت: پس از مصوبه شورا مبنی بر پیگیری ساخت و سازهای دره اوین، کارشناسان نظارت شورا اقدام به بازدید از منطقه کرده‌اند که گزارش آن به دفتر شهردار نیز ارائه شد. وی با اشاره به تاریخچه این اراضی گفت: اراضی باغ دره اوین جزء موقوفات آستان قدس رضوی است که طی اجاره‌نامه‌ای به بنیاد تعاون ارتش اجاره داده شده است.

دانشجو گفت: کاربری این اراضی سوله‌های مرغداری بوده که به‌دلیل قرار گرفتن در بافت شهری، دیگر به‌عنوان مرغداری مورد بهره‌برداری قرار نگرفت.دانشجو خاطرنشان کرد: در سال 89 به تقاضای بهره‌بردار از سوی شهرداری پروانه ساخت با سطح اشغال 3 طبقه پارکینگ و 10 طبقه مسکونی صادر شده است به شرطی که هیچ‌گونه درختی قطع نشود. وی افزود: اما متأسفانه قطع درخت اتفاق افتاده است و بر همین اساس کار باید متوقف شود.

بنا بر این گزارش، در جلسه دیروز محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشت. وی پس از شنیدن این اظهارات تاکید کرد: شهرداری تهران در حال احیای رود‌دره‌های موجود در شهر و تبدیل آنها به فضاهای تفریحی و سبز است.

قالیباف گفت: شهرداری تهران بیش از 70 تا 80 میلیارد تومان برای احیای رود دره اوین هزینه کرده است، بنابراین مصلحت شهر نیست که آنجا تبدیل به فضای مسکونی شود. وی ادامه داد: ضمنا بهره‌بردار نیز در آنجا حقوق مکتسبه‌ای دارد که شهرداری تهران متعهد به پرداخت است، بنابراین می‌توان طی توافقاتی این اراضی را با پرداخت هزینه یا زمین جایگزین حفظ کرد.

بر همین اساس، اعضای شورای شهر تهران به این جمع بندی رسیدند که شهرداری تهران ضمن پیگیری موضوع قطع درختان در این اراضی،‌ پیگیر حفظ منافع بهره بردار به‌صورت ارائه اراضی جایگزین و یا راه‌های دیگر باشد تا این باغ‌دره برای استفاده عمومی به فضای سبز تفریحگاهی تبدیل شود.

کد خبر 115944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز