جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: با رأی اکثریت اعضای شورای شهر در روز سه‌شنبه گذشته دستور توقف موقت ساخت و ساز مجتمع 2800 واحدی مربوط به یک تعاونی مسکن نظامی صادر شد.

شورای شهر

این اقدام روز سه‌شنبه گذشته در پی تذکر معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر اتفاق افتاد.به گفته ابتکار، با وجود اینکه 2 هفته از هشدار شورای شهر تهران نسبت به تخریب فضای سبز ارزشمند و درختان کهنسال رود دره اوین در منطقه 2 تهران توسط این تعاونی مسکن می‌گذرد اما این تخریب‌ها ادامه دارد .وی خواستار آن شد تا کمیته نظارت و بازرسی شورای شهر تا روشن شدن تکلیف این تعاونی مسکن و بررسی نهایی وضعیت آن دستور توقف کار را صادر کند. این پیشنهاد با استقبال از سوی سایر اعضا مواجه و به رأی گذاشته شد که به‌تصویب رسید.علاوه بر این، اعضای شورای شهر تهران، بهاری شهردار منطقه 2 را به‌منظور ارائه گزارش درباره وضعیت این ساخت و ساز که در دره اوین در حال وقوع است، به جلسه غیرعلنی یکشنبه (فردا) دعوت کردند.

لزوم تغییر ساعت کار در مهرماه

در جلسه روز سه‌شنبه گذشته یک تذکر مهم دیگر این بار از سوی مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مطرح شد.وی با انتقاد از عدم‌اجرای تغییر ساعت کاری در سال گذشته گفت: سال گذشته به‌رغم تصویب شورای شهر و طی فراز و نشیب‌های فراوان برای گرفتن تأیید نهایی از سوی شورای‌عالی ترافیک، اما بازهم در برابر تغییر ساعت اداری مقاومت شد.
وی گفت: اگر ساعت کاری تغییر نکند، در توزیع ترافیک مهر ماه مشکل خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: طرح تغییر ساعت کاری مجددا تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید در شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک ظرف یکی دو روز مطرح شود تا اقدام عاجلی در این باره از سوی شورای‌عالی ترافیک صورت گیرد.

به گفته طلایی، چنانچه ساعت کار در اول مهر از 7 صبح به 6 یا 6:30 تغییر کند، بسیاری از مشکلات ترافیکی برطرف خواهد شد.وی همچنین از شهرداری تهران خواست تا هرچه سریع‌تر لایحه ستاد مهر را برای تصویب به شورای شهر ارائه کند.
به گفته طلایی، هم‌اکنون ستاد مهر در سطح شهرداری مرکز و تمامی مناطق 22‌گانه شهرداری فعال است و اقدامات لازم برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای شروع فعالیت مدارس در حال انجام است اما هنوز لایحه ستاد مهر به شورای شهر ارائه نشده تا بسته فعالیت مدیریت شهری برای آغاز سال تحصیلی مشخص شود.

تصویب فهرست املاک فروشی شهرداری

به گزارش همشهری، رسول خادم در جریان بررسی طرح تعیین فهرست املاک قابل فروش شهرداری تهران در سال 1389 که با دلایل توجیهی از سوی شهرداری ارائه شده بود، گفت: شهرداری تهران بخش قابل توجهی از منابع نقدی و غیرنقدی خود را از فروش املاک کسب می‌کند.

به گفته خادم، امسال برای نخستین بار از شهرداری خواستیم تا جدای از ارائه فهرست املاک قابل فروش در سال‌جاری، از سال آینده همزمان با لایحه بودجه فهرست املاک قابل فروش خود را جزء ضمائم به شورای شهر ارائه کند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در عین حال تاکید کرد: شهرداری باید به سمتی برود که مالکیت املاک را واگذار نکند؛ چرا که پس از مدتی برای طرح‌های توسعه شهری ناچار می‌شود همین املاک فروخته شده را چند برابر قیمت مجددا خریداری‌کند.

در هر حال به‌دلیل تاخیر شهرداری در ارائه فهرست املاک قابل فروش خود، در نهایت اعضای شورا فهرستی را که کمیسیون برنامه و بودجه جداگانه تهیه کرده بود، تصویب اما تاکید کردند اگر ملکی خارج از فهرست تصویب شده قرار شد به‌فروش برسد، ابتدا باید لایحه فروش آن از سوی شهرداری به شورا آورده شود تا با مجوز شورا عملی شود.

بهره وام بانک بحرینی گران تمام شد

به گزارش همشهری در جلسه سه‌شنبه گذشته شورای شهر همچنین گزارشی از سوی رسول خادم در مورد وام دریافتی از بانک ABC کشور بحرین مبنی بر چگونگی دریافت و هزینه کرد آن ارائه شد.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گزارش خود گفت: با کسر 41‌میلیون دلار سود وام در ابتدای کار توسط بانک ملت وام دریافتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به 160 میلیون دلار رسید که بانک بحرینی نیز 3 میلیون و 800 هزار دلار را بابت بهره کم کرد و در نتیجه شهرداری تهران فقط 156 میلیون دلار دریافتی داشت.

خادم یادآور شد: بعد از تبدیل وام به ریال، سازمان نوسازی مبلغ 283 میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه 15 هزینه کرده که از این مقدار مبلغ 133 میلیارد تومان از محل وام بانک ABC و مابقی از محل وام بانک شهر، بانک سرمایه و فروش اوراق مشارکت بوده است.

از سوی دیگر معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز گفت: این وام بحرینی به‌دلیل تغییرات مدیریتی و اینکه از همان ابتدا به حساب شهرداری واریز نشد و به حساب وزارت کشور ریخته شد، برای دریافتش دو‌سال و خرده‌ای دوندگی کردیم.

وی گفت: درحالی‌که شهرداری پولی دریافت نکرده بود اما بهره به قیمت تمام وامش اضافه می‌شد و این باعث شد تا وام مذکور برای شهرداری تهران گران تمام شود. وی تاکید کرد: سایر کلانشهرها نظیر کرمانشاه، تبریز و اصفهان نیز برای باز‌پرداخت این وام بسیار مشکل دارند.

کد خبر 115304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز