گروه شهری: هتک حرمت نسبت به قرآن کریم تکرار بربریت و وحشیگری در کشوری است که خود را متمدن قلمداد می‌کند.

شورای شهر

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز پیش از شروع سیصدو دوازدهمین جلسه علنی این شورا طی سخنانی نسبت به هتک حرمت قرآن در کشور آمریکا اظهار تأسف کرد و آن را اقدامی رذیلانه و مشمئز‌کننده خواند. وی گفت: همواره معیار و ملاک سنجش وحشیگری درمیان اقوام، کتاب سوزی یا آتش‌زدن کتابخانه‌ها بوده و امروز وقوع این اتفاق در آمریکا به معنای بازگشت توحش به کشوری است که خود را متمدن می‌داند.

چمران با اعلام اینکه کاش مرتکبان این فاجعه به آنچه کرده‌اند فکر می‌کردند، افزود: نمی‌دانم آنها چگونه پنداشته‌اند که در مقابل خداوند و قرآن مجید می‌توانند قد علم کنند درحالی‌که چه از گذشته و چه در آینده هیچ‌کس توان مقابله با قرآن و آیات رحمت و رفعت الهی را نداشته و نخواهد داشت.

علاوه بر این، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه تهران شهری است که به لحاظ تولید آثار قرآنی اعم از چاپ و نشر و تولید آثار هنری قرآنی مقام نخست را در دنیا دارد، گفت: از همان ابتدا نگاه قرآنی در شکل‌گیری تهران حاکم بوده؛ به‌گونه‌ای که هر یک از 114 برج و بارویی که برای تهران ساختند مزین به یکی از سوره‌های قرآن بود.

وی در عین حال خیابان سی‌تیر تهران را مثال زد که ادیان ابراهیمی اعم از مسیحیان، کلیمیان و مسلمانان در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند و به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند اما در بین همین ادیان از نظر مسجد جامعی، هستند گروه‌هایی که قائل به گفت‌وگو نیستند و با تندروی‌های خود به اغتشاش و جنگ دامن می‌زنند.

جلوتر از زمان‌بندی

به گزارش همشهری، دیروز رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گزارش عملکرد 5 ماهه مصوب بودجه سال 89 شهرداری تهران را ارائه کرد.خادم در بخشی از گزارش خود اظهار داشت: در زمان بازدید از 560 پروژه فنی عمرانی شهرداری متوجه شدیم که این پروژه‌ها در مجموع حدود 4درصد از زمان‌بندی عقب بودند.وی با اعلام اینکه مناطق در اجرای پروژه‌های عمرانی 6درصد جلوتر و معاونت‌ها 8 درصد از پیشرفت فیزیکی در زمان مورد انتظار عقب‌تر بودند،

گفت: شهرداری مجموعا در 45درصد از پروژه‌ها از زمان‌بندی جلوتر و در 48 درصد موارد از برنامه زمان‌بندی عقب‌تر بود. وی در توضیح علل تاخیر پروژه‌ها به تامین زمین و مشکلات حقوقی و در کنار آن کمبود نقدینگی اشاره کرد که به‌ترتیب در 13 و 41 درصد موارد به تاخیر در اجرای طرح‌ها انجامیده است.

خادم افزود: دوسوم پروژه‌های عمرانی سال 89 شهرداری تهران را پروژه‌های نیمه تمام تشکیل می‌دهند که این رویکرد خوبی است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نتایج آماری این گزارش نظارتی را در حد خوب ارزیابی کرد و گفت: شهرداری به شرایط بهتری نسبت به سال‌های قبل دست یافته است.

از نظر خادم در سال 87 میزان ارجاع خارج از مزایده و خارج از ترک تشریفات 88 درصد بود. این رقم در سال 88 به 66 درصد رسید و هم‌اکنون نیز زیر 55 درصد است که این نشان می‌دهد شهرداری در برگزاری مزایده و مناقصه و نحوه واگذاری به پیمانکاران رو به رشد است و این جای خوشحالی دارد. وی همچنین خواستار آن شد تا کلیه پروژه‌های متعلق به شهرداری ضوابط ساخت و ساز، سطح اشغال، بلند مرتبه‌سازی‌ و تامین پارکینگ را در ساخت و سازهای خود رعایت کنند و از این بابت نظارت کافی صورت گیرد.

در ادامه گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین از 3 شهردار منطقه (مناطق 15، 7و 12) تقدیر شد. این تقدیر به‌دلیل تطبیق عملکرد این شهرداران با ضوابط 8گانه شورای شهر بود که برخی از آنها شامل میزان همکاری در ارائه گزارش‌های نظارتی، عدم‌تغییر زمان‌بندی طرح‌های شهری، اجرای پروژه‌ها با مناقصه، درصد حجم تغییر پروژه‌ها و کمترین میزان انحراف از ضوابط و مقررات بود.

کد خبر 116131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز