یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به انجام مطالعات از سوی معاونت ترافیک شهرداری در مورد اجرای ادامه BRT از پارک‌وی تا میدان تجریش و قانع نشدن شورا از مطالعات صورت گرفته، گفت: اجرای این پروژه تا زمان تکمیل مطالعات متوقف می‌ماند

خسرو دانشجو

به گزارش ایسنا، خسرو دانشجو در پایان سیصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران که بدون حضور مستمع برگزار شد، در جمع خبرنگاران به حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران و ارائه گزارشی درباره ادامه خط اتوبوسرانی ویژه (BRT) از مسیر چهار راه پارک وی تا میدان تجریش اشاره کرد.

 وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده، اجرای ادامه مسیر خط اتوبوسرانی BRT از چهار راه پارک وی تا میدان تجریش به طول 2 کیلومتر، مطالعات لازم را از سوی شهرداری تهران دارد و در این مطالعات به اجرای هشت گزینه در این محدوده رسیده‌اند.

 به گفته دانشجو البته گزینه‌های دیگری نیز از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد شده است که در پایان جلسه اعضای شورای شهر تهران به این اتفاق نظر رسیدند که این مطالعات کافی نیست و شهرداری تهران باید تا تکمیل مطالعات و بررسی آنها در کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه کار در این مسیر را متوقف کند.

 وی با تاکید بر این که بهره‌گیری از توان علمی دانشگاهی در ارزیابی طرح‌های اجرا شده از سوی مدیریت شهری اهمیت زیادی دارد، یادآور شد: طرح‌های حمل و نقلی نظیر خطوط BRT نیازمند ارزیابی و بازخورد مصرف کننده است.

 وی تصریح کرد: یکی از ایرادهایی که شورای شهر تهران به اجرای ادامه مسیر BRT در حد فاصل پارک وی تا میدان تجریش وارد کرده است، نبود مسیر جایگزین در این محدوده است، چرا که در مسیرهایی نظیر ونک تا پارک وی، اتوبان‌ها و خطوط موازی عبوری وجود دارد، اما در این مسیر خیابان‌ها و کوچه‌های موازی با خیابان ولیعصر (عج) به سمت شمال باریک هستند و تردد در آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

 سخنگوی شورای شهر تهران یادآور شد: در جلسه امروز همچنین مهدی چمران ـ رئیس شورای شهر تهران ـ در رابطه با این گزارش گفت که در حال حاضر چهار راه پارک وی مشکل زیادی دارد و چنان چه برای این مسیر فکر مناسبی نشود، مجددا به یکی از نقاط ترافیکی و دردسر ساز تبدیل خواهد شد.

 دانشجو گفت: رئیس شورای شهر تهران بر نبود مسیر  جایگزین در مورد این محدوده تاکید دارد، چرا که در حال حاضر خیابان شریعتی بار ترافیکی خود را دارد و در عین حال پارکینگ‌های ایستگاهی در این مسیر وجود ندارد.

 وی ادامه داد: همچنین چمران تاکید دارد که به جای اجرای مسیر BRT در وسط خیابان، اجرای این طرح را به کناره خیابان منتقل کنند تا هم دسترسی آسان باشد و هم عرض ایستگاهی از حجم ترافیک کمتری برخوردار شود.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین اضافه کرد: در جلسه امروز اعضا شورا بر اجرایی شدن مصوبه جایگزینی خودروهای جدید به شرط خروج خودروهای فرسوده بنا بر مصوبه «پلاک به پلاک»، تاکید کردند.

 وی عنوان کرد: شهر تهران طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دارد و در آن تکالیفی برای مدیریت شهری برای افزایش سهم حمل و نقل عمومی تا 75 درصد جا به جایی مسافر درونشهری پیش‌بینی شده است، اما متاسفانه سالانه بیش از 400 هزار دستگاه خودرو و 400 هزار دستگاه موتورسیکلت‌ در تهران شماره گذاری می‌شود، اما سالانه کمتر از 15 هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شود و بر رسی این ارقام نشان می‌دهد که طی سه تا چهار سال آینده معابر و خیابان‌های شهر تهران جایی برای تردد نخواهد داشت.

 دانشجو در ادامه خاطر نشان کرد: در جلسه امروز همچنین اعضای شورای شهر تهران در مورد مسیر BRT شکل گرفته در بزرگراه چمران نکاتی از جمله افزایش تقاضای سفر در ایام بازگشایی مدارس را مطرح کردند و بر اساس توضیحات مسئولان شهرداری تهران، در حال حاضر 55 هزار نفر به صورت روزانه از این مسیر استفاده می‌کنند که با بازگشایی مدارس تقاضای سفر در این مسیر بیش از 150 هزار نفر در روز خواهد بود، این در حالیست که این مسیر قابلیت سرویس دهی به 200 هزار نفر در روز را خواهد داشت.

 وی اضافه کرد: اعضای شورای شهر تهران نسبت به ناکافی بودن تعریض در بزرگراه چمران نکاتی را یادآور شدند و مقرر شد، این طرح مجددا مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد تا در مسیرهای دیگر بزرگراه چنان چه امکان آن وجود داشته باشد، عقب نشینی‌هایی برای تردد خودروها و تعریض معابر صورت گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی در رابطه با اعلام هفته گذشته شورای شهر تهران در صحن علنی خود مبنی بر پیگیری تخلف احتمالی صورت گرفته در دره «اوین» واقع در منطقه دو توضیح داد: طبق برنامه هفته گذشته قرار شد، تیمی از حوزه نظارت شورای شهر تهران برای بررسی این پرونده در محل حاضر شده و پس از بررسی جوانب، گزارش آن را به شورا بیاورند.

 وی اضافه کرد: طبق اطلاع من، ابلاغیه شورا برای اعزام این تیم هنوز صادر نشده است و گویا امروز به دست من به عنوان معاون نظارت شورا می‌رسد.

 دانشجو ادامه داد: پس از اعلام نتایج بررسی‌های این تیم، ظرف دو هفته آینده چنان چه اعضا شورای شهر تهران صلاح بدانند و از بررسی‌های این تیم قانع نشوند، شهردار منطقه و یا سایر مسئولان مربوطه به شورا دعوت خواهند شد.

 وی تاکید کرد که این پیگیری شورا در مورد تخلف منطقه یک نیز صورت گرفته است و پس از طرح موضوع کمیته نظارت شورا برای بررسی اقدام کرده است، اما در نهایت اعضای شورای شهر تهران از توضیحات شهردار منطقه قانع نشدند.

 سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: در مورد تخلف منطقه یک بخشی از تخلف احراز شد و در حال حاضر نسبت به ابطال پروانه این تخلف اقدام و جلوی بخش تخلف‌دار این پروژه گرفته شده است.

 وی در پاسخ به سوال مجدد چند تن از خبرنگاران نسبت به اعلام هیجانی و پر هیاهوی اعضای شورای شهر تهران در مورد برخی تخلفات شهرداری‌های مناطق و پس از آن پیگیری ضعیف اعضای شورا در این رابطه، پاسخ داد: برخی از مناطق نظیر مناطق یک و 2 حساسیت‌های زیادی دارند و ساخت و ساز در آنها قطعا تبعاتی دارد که دامن همه شهر را می‌گیرد، به همین دلیل لازم است، در مورد برخی مسایل در آنها اعضای شورا با حساسیت و گاه اصرار بیشتری صحبت و یا تذکر دهند.

 دانشجو با تاکید بر این که هیچ تعمدی برای جنجال سازی و حساسیت بیش از اندازه در بین اعضای شورا در طرح برخی از مسایل وجود ندارد، بیان کرد: برخی هیاهوسازی و هیجان سازی که معمولا در کار خبرنگاران وجود دارد را ما نداریم و آن چه برای ما مهم است، رخ ندادن تخلف در شهرداری است.

 وی اضافه کرد: شهرداری تاکید دارد که در مورد این تخلف امر قانون را انجام داده و جایی که پروانه صادر شده است، مطابق با طرح جامع بوده است.

 سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با اعلام با تاخیر اصلاح در این پلاک توسط وی و نیز بی‌توجهی شهرداری در پیگیری این موضوع از دی ماه تاکنون، توضیح داد: قطعا اصلاح پروانه در این ابعاد زمان و انرژی زیادی را برای شهرداری داشته است، چرا که ذینفع در این پروژه مقاومت زیاد و اعلام کرده که این تخلف از سوی شهرداری بوده و شهرداری باید پاسخگو باشد.

 وی ادامه داد: پس از صدور یک پروانه ابطال و صدور مجدد آن نیاز به زمان و عملیات زیادی دارد و پیگیری آن توسط شهرداری آغاز شده بود، اما در مدت بیشتری به نتیجه رسید.

 دانشجو با بیان اینکه شهردار و زیر مجموعه‌های آن بر رعایت حساسیت‌های شورا در مورد جلوگیری از تخلفات توجه زیادی دارند و اگر تخلف در نقطه‌ای توسط مدیری محرز شود، قطعا با آن برخورد خواهد شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند مگر تخلف شهردار منطقه یک محرز نشده بود، توضیح داد: تخلف صورت گرفته، اما عمدی نبوده است.

کد خبر 115472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز