سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، اختلاف بین دولت با شهرداری‌ها را افزایش می‌دهد.

شورای شهر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در اواخر جلسه دیروز شورای شهر خواستار وقتی برای طرح یک تذکر شد؛ این تذکر معطوف به لایحه مالیات بر ارزش افزوده بود که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده است. خادم تصویب این لایحه را اجحاف جدی به حقوق شهر و شهروندان آن دانست و گفت: رئیس کمیسیون تلفیق یکی از اعضای سابق شورای شهر شیراز است و این مایه تعجب است که با توجه به اشرافی که ایشان به قوانین شهرداری و شورای شهر دارد چرا این لایحه تصویب شد.

از نظر این عضو شورای اسلامی شهر، مجلس بدون توجه به محدودیت جدی که شهرداری‌ها در اخذ عوارض محلی برای تامین هزینه اداره شهر دارند به‌صورت غیرمنطقی سهم یک و نیم درصدی دولت بابت ارزش افزوده از مصرف‌کننده را به6.5درصد افزایش داده که تا پایان برنامه پنجم این سهم به 8درصد هم می‌رسد. اما سهم شهرداری‌ها تنها1.5  درصد باقی مانده است.

این درحالی است که به اعتقاد خادم، منابع مالی شهری باید صرف هزینه‌های شهر شود و شهرداری‌ها برای کاهش وابستگی خود به دولت و تامین هزینه‌های اداره شهر نیازمند درآمدهای پایداری از این دست هستند. معصومه ابتکار دیگر عضو شورای شهر نیز به حمایت از سخنان رسول خادم برخاست و گفت: این مصوبه مجلس عملا استقلال شورای شهر را نیز نفی کرده و شورای شهر را به یک دستگاه وابسته تبدیل می‌کند. این درحالی است که به گفته ابتکار، شورای شهر استقلال دارد تا از محل عوارض و مالیات، درآمدهای شهر را تامین کند.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر خواستار آن شد تا با تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی و در یک نشست مشترک با بحث و بررسی لازم این مشکل برطرف شود.به گزارش همشهری، دیروز همچنین بررسی طرح مجوز جابه‌جایی اعتبارات در مصوبه بودجه سال 89 شهرداری تهران به‌منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران به‌دلیل نیاز به زمان برای بررسی بیشتر به جلسه آینده موکول شد. به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اقدام شورای شهر تهران برای تهیه این طرح شرایط نامساعد پیمانکارانی است که به‌دلیل تاخیر در پرداخت از هستی ساقط شده‌اند.

طرح کاهش آلاینده‌های آلی فرار

براساس مصوبه دیروز شورای شهر تهران سازمان محیط‌زیست موظف به لغو مجوز خودروهای وارداتی بدون تجهیزات کنترل بخارات شد.همچنین سازمان محیط‌زیست باید سریعا نسبت به تدوین و تصویب استانداردهای مربوط به آلاینده‌های سمی و خطرناک به‌ویژه بنزن، تولوئن و غیره در هوای آزاد و همچنین منابع تولید به‌ویژه پمپ‌بنزین‌ها و مخازن نگهداری سوخت اقدام کند.

براساس این طرح وزارت صنایع نیز باید نسبت به نصب تجهیزات کنترل بخارات سوخت خصوصاً کنیستر روی تمام تولیدات داخلی و نصب کنیستر روی خودروهای در حال تولید که دارای استاندارد روز مصوب هستند، اقدام کند.علاوه بر این، وزارت نفت به‌منظور تحقق مفاد طرح ملی کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و دریافت بخار بنزین) مصوب سال87 دولت نسبت به کنترل و کاهش بخارات سوخت از چرخه تولید و حمل تا توزیع تمهیدات لازم از جمله تخصیص اعتبارات مورد نیاز، وام‌های بلندمدت برای ایجاد انگیزه در بین جایگاه‌‌داران را بررسی و اجرا کند. مصوبه دیروز شورای شهر همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی‌ شهروندان از میزان آلودگی هوا تاکید داشت.

تمام زباله‌های تهران از سال 90 پردازش می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری تهران دیروز در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی در باره وضعیت جمع‌آوری و بازیافت پسماند در شهر تهران و برنامه‌های آتی آن پرداخت و اعلام کرد: سال آینده سال شکوفایی اقدامات شهرداری در پردازش کلیه زباله‌های تهران خواهد بود.

حسین کلخورانی اقدامات مدیریت شهری در حوزه مدیریت پسماند را در 3بخش خلاصه کرد و در توضیح آن گفت: تعیین تکلیف شیرابه‌ها پس از 45 سال و استقرار یک تصفیه خانه شیرابه با ظرفیت کامل، پردازش زباله‌ها با استقرار 6 واحد 500 تنی پردازش زباله که نخستین واحد آن در شهریور ماه در کهریزک مستقر می‌شود و تا پایان سال نیز 4 سایت دیگر آغاز به کار می‌کند و سومین اقدام تبدیل زباله‌ها به کمپوست و یا انرژی‌های جدید با کیفیت بالاست.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران از سال آینده کل زباله تهران پردازش خواهد شد.کلخورانی از شکل‌گیری یکسری برنامه‌های غیرکارشناسی که با اهداف نامشخص سعی در زیر سؤال بردن عملکرد مدیران در حوزه بازیافت زباله را دارند سخن گفت و ادامه داد: گرچه کمترین مواجهه مطبوعاتی و گفتاری با این گروه صورت گرفته اما در عوض سعی کردیم برنامه‌های بازدید برای مسئولان سازمان محیط‌زیست، نمایندگان مجلس و معاونین وزارت کشور از کهریزک تدارک ببینیم و اقدامات انجام شده در این زمینه را برای مسئولان تشریح کنیم.

کلخورانی با اشاره به برگزاری آخرین نشست کار گروه ملی پسماند که با حضور 11 نفر از معاونان وزارتخانه‌های مختلف بود، گفت: در این جلسه مسئولان و متخصصان با توجه به بازدیدهای صورت گرفته و گزارش‌های ارائه شده معترف شدند که اقدامات انجام شده در حوزه پسماند نسبت به سنوات قبل قابل مقایسه نیست.

راه‌اندازی خطوط تبدیل زباله به انرژی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز در این جلسه از انقعاد یک قرارداد جدید با وزارت کشاورزی به‌منظور همکاری برای ارتقای کیفیت کمپوست خبر داد.وی با بیان اینکه 11 گروه ایرانی و خارجی برای راه‌اندازی خطوط تبدیل زباله به انرژی‌های نو در آرادکوه مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد:‌ شهرداری تهران به‌دنبال سرمایه‌گذار در این زمینه است و امیدواریم در مدت چند ماه آینده ساخت یک واحد200 تنی در این زمینه آغاز شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر پس از پایان این گزارش از پایین بودن کیفیت کود آلی تولیدی از پسماندهای شهر تهران سخن گفت که به‌دلیل وجود بقایایی مانند دارو و مواد شیمیایی، صنعتی و بیمارستانی است.وی همچنین اظهار داشت: سال گذشته قرارشد وزارت بهداشت یک زباله سوز منطبق با استاندارد برای زباله‌های بیمارستانی خریداری کند که امیدواریم امسال محقق شود.

تذکر نسبت به یک مورد تخلف ساخت و ساز

دیروز احمد مسجد جامعی طی تذکری اظهار داشت: یک باغ قدیمی در منطقه 2 تهران تخریب شده و به جای آن 2800 واحد مسکونی از سوی یک تعاونی مسکن آغاز شده است. مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره به بازدید‌ 2 هفته قبل خود به همراه مهدی چمران رئیس شورای شهر از این پروژه سخن گفت و یادآور شد: در این باغ قدیمی درختان تنومندی وجود دارد که متأسفانه به‌دلیل ساخت و ساز در حال خشک شدن هستند.

احمد مسجد جامعی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری با اشاره به اینکه بخشی از این اراضی در اختیار بنیاد تعاونی ارتش است اظهار داشت: بالغ بر 2000 واحد مسکونی در 14 بلوک در این منطقه در حال ساخت است. وی خواستار ارائه گزارشی در این باره شد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران که درنبود مهدی چمران دیروز ریاست این جلسه را به‌عهده داشت گفت: ما در این باره اعتراض کرده‌ایم و از شهرداری منطقه 2 جواب خواسته‌ایم اما یا پاسخ روشن نداده است و یا با تعلل جوابگو بوده است.
نایب رئیس شورا نیز گفت: پس از این اعضای شورا هم فقط با شخص شهردار تهران مکاتبه می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: چطور می‌شود طرحی با این ابعاد در حال انجام باشد اما هیچیک از اعضای شورای شهر تهران از آن خبر نداشته باشند و مدیرعامل سازمان پارک‌ها هم از روند خشک‌شدن درختان بی‌اطلاع باشد.

کد خبر 114146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز