گروه شهری: شورای شهر تهران 15تیر با دعوت از مهدی پورهاشم‌ مدیرکل سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در جریان رعایت استاندارد اجباری مصالح ساختمانی در مراحل تولید ،‌توزیع، مصرف و اقدامات انجام شده در این باره قرار گرفت

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: توصیه ما این است که حتما از مصالح استاندارد استفاده شود زیرا با وجود محاسبات درست و اجرای صحیح کار، استاندارد نبودن مصالح باعث بروز حادثه شده است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز گفت: نبود آموزش و فرهنگ‌سازی از مشکلاتی است که مانع از تحقق به کارگیری مصالح استاندارد در امر ساخت و ساز می‌شود. معصومه ابتکار ادامه داد: کماکان در برخی مصالح از آزبست استفاده می‌شود که اثرات مخربی بر محیط‌زیست شهر دارد.

خسرو دانشجو نیز با اعلام اینکه کمتر از 7درصد مصالح ساختمانی دارای استاندارد هستند، گفت: حتی اگر یک درصد از مصالح به کار رفته در ساختمان استاندارد نباشند فاجعه است. وی علاوه بر مصالح بر لزوم آموزش نیروهای فعال در عرصه ساخت و ساز نیز تاکید کرد و افزود: تنها درصورت رعایت موارد مورد اشاره ساختمان‌ها می‌توانند از عمر مفید برخوردار باشند.

دانشجو ضمن اشاره به تلاش‌های مؤسسه استاندارد گفت: با تمام این تلاش‌ها همچنان در بازار، کلید، پریز، شیشه،  پنجره و کاشی و سرامیک غیراستاندارد یافت می‌شود.

محمد علی نجفی نیز گفت: سازمان استاندارد به‌دلیل نقش نظارتی‌اش در میان بخش دولتی و خصوصی محبوب نیست؛ به همین دلیل نجفی خواستار آن شد تا همه دستگاه‌هایی که نقش نظارتی بر عملکرد سازمان‌های دیگر دارند از یکدیگر در این باره حمایت و پشتیبانی کنند.

مهدی پور‌هاشم، مدیرکل سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران نیز در گزارش دیروز خود گفت: آماده تامین 100 درصد نیاز استان تهران به بتن استاندارد هستیم. وی با اشاره به حادثه چند سال پیش ریزش ساختمانی در منطقه سعادت‌آباد بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در حادثه سعادت آباد،  بتن مورد استفاده در این ساختمان دست‌ساز و غیراستاندارد بوده است.

او گفت که به چشم خود دیده در داخل بتن،  پاکت سیمان بوده است.  مدیرکل سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران از اجباری شدن استفاده از مصالح ساختمانی بعد از وقوع زلزله بم سخن گفت و ادامه داد: کل مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری هستند.  تولید و توزیع مصالح ساختمانی نیز بدون اخذ پروانه استاندارد ممنوع بوده و جنبه کیفری دارد.

گزارش یک تخلف

همچنین حمزه شکیب، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورا، گزارش بازدید خود را از تخلف صورت‌گرفته در یک سازه در حال ساخت در منطقه یک، به اطلاع شورا رساند.به گفته شکیب، متأسفانه در این سازه تمامی ضوابط شهرسازی و اسناد بالادستی نظیر طرح جامع و تفصیلی نادیده گرفته شده و هیچ توجهی به تصمیمات و نظرات شورا و شهرداری در این باره نمی‌شود.

وی نگرانی خود را بابت تسری این تخلف به سایر مناطق شهر تهران ابراز داشت و گفت: این ملک برخلاف قانون به جای تراکم 350درصدی 1500درصد تراکم گرفته و سطح اشغال را از 45درصد حتی به 98درصد رسانده است. به گفته شکیب، این ملک با توجه به 2430متر مساحت و تعداد درختانش چنانچه به کمیسیون ماده 7 ارجاع می‌شد باغ محسوب و سطح اشغال آن 30درصد می‌شد که این پروسه طی نشد.

وی گفت: این تخلفات با وجود اینکه به اطلاع معاون شهرسازی شهرداری تهران رسیده و حتی نامه توقف و اصلاح پروانه این ملک نیز در تاریخ 26 اسفند ماه پارسال برای آنها ارسال شد اما کار همچنان ادامه دارد.

شکیب ادامه داد: به معاونت شهرسازی شهرداری تهران نامه‌ای داده‌ایم که باتوجه به فعالیت غیرقانونی این ملک پروانه آن باید اصلاح شود.رئیس شورای شهر تهران گفت: نظارت شورا بر کار شهرداری به نفع مصالح عمومی شهر و شهرداری است و گر نه سازمان بازرسی کل کشور باید این مسائل را پیگیری کند.

محمد تقوی، معاون حقوقی شهرداری تهران نیز در ادامه این اظهارات ضمن قدر دانی از نقش نظارتی شورای شهر گفت: قالیباف گروهی از اعضای حراست و سازمان بازرسی شهرداری را مامور ارائه گزارشی در این باره کرد واین گزارش تهیه شد اما شهردار تهران این گزارش را ضعیف ارزیابی کرد و خواستار تکمیل آن شد.تقوی از اعضای شورای شهر خواست تا با دعوت از شهردار منطقه یک موضوع را به‌طور مستقیم از زبان وی بشنوند.

گشایش در ساخت بزرگراه شهید شوشتری

دیروز لایحه خرید املاک و اراضی سپاه به مساحت 16هزار و 315مترمربع به‌منظور اجرای طرح‌های باقیمانده تقاطع میدان کلاهدوز و سئول و نیایش و  بزرگراه صیاد شیرازی در شمال میدان سپاه در شورای شهر بررسی شد.

در جریان بررسی این لایحه دانشجو نگرانی خود را در باره به‌وجود آمدن شائبه‌ برآورد دقیق قیمت اراضی و املاک سپاه در پروژه‌های عمرانی شهرداری ابراز داشت. در این باره مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: درباره قیمت‌ها نباید نگران بود چون ابتدا کارشناس شهرداری برآورد قیمت می‌کند و پس از آن کارشناس رسمی دادگستری دوباره آنها را بررسی می‌کند.

بنابراین گزارش، درصورت تصویب نهایی شورای شهر، املاک و اراضی سپاه در طرح بزرگراه شهید شوشتری خریداری می‌شود. رئیس شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون از بزرگراه بسیج،  اتوبوس‌های تند‌رو (بی‌آرتی) عبور می‌کند باید با ایجاد بزرگراهی اتومبیل‌هایی را که قصد عبور از کمربندی تهران دارند وارد این بزرگراه کنیم.

چمران خاطرنشان کرد: این بزرگراه درصورت احداث،  خط مرزی محدوده شرق تهران خواهد بود و در نتیجه می‌تواند از گسترش بی‌رویه تهران نیز جلوگیری کند.

کد خبر 111134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز