گروه شهری: سقف انتشار اوراق مشارکت شهرداری تهران برای توسعه مترو و مجتمع‌های ایستگاهی آن به دو برابر افزایش یافت.

شورا

به گزارش همشهری، براساس مصوبه دیروز، شورای شهر به شهرداری تهران مجوز انتشار یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت داد.به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گرچه پیشنهاد شهرداری تهران 5 هزار میلیارد ریال برای توسعه خط و مجتمع‌های ایستگاهی راه آهن شهری بود اما کمیسیون عمران شورای شهر پیشنهاد افزایش دوبرابری این رقم را مطرح کرد زیرا مترو چندین برابر این میزان یعنی تا 10 هزار میلیارد ریال ظرفیت جذب اعتبار و توسعه فعالیت دارد.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز گفت: سال قبل با کمک دولت و شهرداری تهران تنها 600میلیارد تومان جذب و عملیاتی شد که این رقم تنها برای ساخت 12 کیلومتر مترو کافی بود؛ این درحالی است که به گفته شکیب، این میزان اعتبار هرگز مترو را به اهداف 5 ساله خود که توسعه مترو به میزان 217 کیلومتر است، نمی‌رساند و تحقق این هدف را تا 25 سال به عقب می‌اندازد.به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، این ظرفیت در متروی تهران وجود دارد که به جای سالی 12 کیلومتر 30کیلومتر مترو بسازد و این جز در سایه کمک دولت و مجلس به مترو میسر نیست.

دیروز محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در جلسه علنی شورای شهر شرکت داشت. وی با استقبال از پیشنهاد شورای شهر برای افزایش سقف اوراق مشارکت توسعه مترو و مجتمع‌های ایستگاهی و منطقی دانستن آن گفت: بارها تاکید کرده‌ام که مترو قادر است سالانه 30کیلومتر توسعه یابد و این ظرفیت هم‌اکنون موجود است.

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه تنها راه حل ترافیک تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت متروست، گفت: اگر به مترو اعتبار لازم اختصاص نیابد، به شهر خسارت وارد می‌شود. وی با خطاب قرار دادن چمران به‌عنوان رئیس شورای شهر به یک نکته تخصصی و قانونی اشاره کرد و گفت: دولت وظیفه تامین 50 درصد اعتبارات ناوگان ریلی در کشور را عهده‌دار است، از سوی دیگر با توجه به اینکه خیلی از شهرهای کشور قادر به تامین هزینه‌های ریلی شهرشان نیستند بحثی در مجلس مطرح شده مبنی بر افزایش سهم دولت تا 75درصد که این اتفاقا در تمام دنیا امری رایج و معمول است.

شهردار تهران با نادرست خواندن اینکه تامین اعتبارات مترو از جیب مردم هزینه شود و دولت هیچ سهمی را پرداخت نکند، گفت: این انصاف نیست ضمن اینکه مجلس قانون پرداخت یک میلیارد دلار به مترو از سوی دولت را تصویب کرده که رعایت نشدن آن موجب تحمیل یک بار اضافی بر دوش مردم شده است.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست اما از زاویه‌ای دیگر به لزوم کمک دولت به ناوگان حمل‌ونقل ریلی پرداخت. وی در این باره از نقش مترو در کاهش آلودگی هوا سخن گفت و اظهار داشت: من فکر می‌کنم جا دارد یک پیشنهاد با مصوبه جداگانه‌ای داشته باشیم که بر تکالیف دولت برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی به‌منظور توسعه مترو تاکید داشته باشد.

تأکید شورای شهر بر معاینه فنی خودروها

دیروز همچنین رئیس شورای شهر تهران از رئیس جدید اداره راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خواست تا بحث معاینه فنی خودروها را جدی‌تر از همیشه پیگیری کند.چمران خواستار آن شد تا معاینه فنی خودروها فقط مختص ایام عید نباشد و در طول سال تداوم داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در 6 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش معاینه فنی خودرو داشتیم اظهار امیدواری کرد که شاهد جدی‌تر گرفتن معاینه‌فنی خودرو‌ها باشیم. در این باره دیروز همچنین به توافقنامه میان وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران و اداره راهنمایی و رانندگی اشاره شد که براساس آن رانندگان سرویس مدارس را ملزم به داشتن برگه معاینه فنی، گواهینامه رانندگی و گواهی عدم‌اعتیاد می‌کند و درصورت تخلف از این شرایط پلیس راهور مانع از فعالیت آنها خواهد شد.

تقدیر از قهرمانان کشتی فرنگی کشور

بنابراین گزارش دیروز در شورای شهر تهران از حمید سوریان و امیر علی‌اکبری 2قهرمان کشتی‌ تیم ملی که در مسابقات قهرمانی مسکو مدال آورده بودند و از طالب نعمت‌پور و محمد باقری معتمد تکواندوکاران مدال‌آور توسط شهردار تهران و رئیس شورای شهر تقدیر شد.

تذکر مجدد شورا به سازمان نظام مهندسی

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در اواخر جلسه علنی روز گذشته به عملکرد سازمان نظام مهندسی انتقاد کرد. وی گفت: پس از آنکه شورای شهر به‌دلیل برخی تخلفات پیش آمده در نحوه صدور شناسنامه فنی برای سازه‌های بیش از 3هزار متر خواستار توقف کار نظارت از سوی سازمان نظام مهندسی شد متأسفانه به جای اصلاح روش و سیستم نظارتی، این سازمان اقدام به پخش بیانیه‌هایی علیه مدیریت شهری کرد. وی خواستار آن شد که این سازمان به جای به‌حاشیه‌بردن بحث، با شورای شهر وارد مذاکره شود.

تغییر ساعت کار تأثیری در کاهش ترافیک ندارد

تغییر آزمایشی ساعت کاری مدارس، ادارات و اصناف که قرار است به‌مدت 3ماه به اجرا گذاشته شود از نظر شهردار تهران نمی‌تواند تاثیر زیادی در کاهش ترافیک شهر داشته باشد. به گزارش همشهری، قالیباف دیروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگاران تنها راه حل مشکل ترافیک را توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو و اصلاح فرهنگ رانندگی دانست.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا تخصیص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو توسط دولت را منتفی می‌داند یا خیر؟ گفت: این بحث منتفی شدنی نیست مگر اینکه مجلس قانون را پس بگیرد و به نوعی آ ن را لغو کرده و بار دیگر در دستور کار قرار دهد که چنین چیزی را در مجلس سراغ ندارم.

کد خبر 116610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز