همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به آخرین تغییرات درباره آیین نامه آزمو‌ن‌های ورودی دکترا گفت: اصلاحاتی در آزمون دکترا در حال انجام است که در این زمینه در نظر داریم آزمونی با ماهیت نیمه متمرکز برگزار شود و جزییات آیین نامه دکترا در اوایل پاییز اعلام خواهد شد

به گزارش ایسنا، دکتر حسین نادری منش در نشستی خبری در توضیح تغییرات آیین نامه دکترا با بیان اینکه در ابتدا یک آزمون به طور متمرکز برای غربالگری دانشجویان انجام می‌گیرد و بر اساس اولویت و سطح دانشجو سه برابر ظرفیت به هر دانشگاه معرفی می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند از بین این تعداد، دانشجویان دکترای خود را پذیرش کنند که جزییات آیین نامه دکترا در اوایل پاییز اعلام خواهد شد.

وی اظهارکرد: برگزاری آزمو‌ن دکترا ‌به صورت نیمه متمرکز برای جلوگیری از دوباره کاری و اسراف انرژی در دست بررسی است.

زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

معاون وزیر علوم در ادامه درخصوص زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز گفت: زمان آغاز سال تحصیلی طبق روال سالهای گذشته خواهد بود و ثبت نام‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌ها از دهه آخر شهریور ماه آغاز خواهد شد.

بازنشستگی اساتید

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص بحث بازنشستگی اساتید و شائباتی مبنی بر بازنشستگی سیاسی اساتید نیز گفت: هیچ مصوبه و ابلاغیه‌ای از سوی وزارت علوم مبنی بر بازنشستگی سیاسی اساتید وجود نداشته است.

نادری منش با اشاره به قانون بازنشستگی اساتید و بحث‌هایی مبنی بر بررسی آیین نامه بازنشستگی اساتید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس گفت: قوانینی که موجود است از نظر من مشکلی برای فعالیت اساتید ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کرامت اساتید بازنشسته باید حفظ شود، گفت: انتظار داریم که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در طرح‌های تحقیقاتی و همکاری‌های دیگر از اساتید بازنشسته استفاده کنند.

معاون وزیرعلوم با بیان اینکه سال گذشته 400 عضو هیات علمی بازنشسته شدند، تصریح کرد: این رقم در مقابل میزان جذب اعضای هیات علمی رشدی نداشته‌اند.

 رکود علمی اساتید

نادری منش همچنین با اشاره به بحث رکود علمی اساتید نیز گفت: اگر استادی دارای رکود علمی یا عدم کفایت یا عدم صلاحیت استادی باشد رییس دانشگاه می‌تواند یک کمیته مشخص را تعیین کند و طی مراحل قانونی اگر آن عضو هیات علمی بیش از20 سال سابقه داشته باشد، وی را بازنشسته زودهنگام و اگر زیر30 سال سابقه داشته باشد، بازخرید کند.

 بازنگری سرفصل‌های دروس

وی با اشاره به بررسی و بازنگری محتوا و سرفصل‌های دروس و تاکید بر استاندارد سازی آنها،گفت:سرفصل‌هایی که بیش از5 سال از عمر آنها گذشته باشد، باید بازنگری شوند.

 معاون وزیر علوم با بیان اینکه شورای استعداد درخشان وزارت علوم به مرکز استعداد درخشان تبدیل خواهد شد، گفت: آیین نامه شورای استعداد درخشان نیز در حال اصلاح است و مساعدت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، از جمله اینکه به دانشگاه‌ها مجوز داده شده است که 20 درصد مازاد ظرفیت خود را در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان استعداد درخشان ارائه دهند.

 وی با بیان اینکه نیروی متخصص در زمینه کشاورزی کمتر از 3 درصد است، گفت: در برنامه پنجم توسعه در نظر داریم تا دستگاه‌ها و موسسات پژوهشی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

 نادری منش افزود: همچنین در برنامه پنجم توسعه شرکت‌های دانش بنیان را مطرح کرده‌ایم تا اساتید علاوه بر فعالیت در دانشگاه در شرکت‌ها نیز سهم داشته باشند.

 بررسی دو مرحله‌ای شدن آزمون کارشناسی ارشد

 وی در خصوص آخرین تغییرات آزمون کارشناسی ارشد و دو مرحله‌ای شدن آن نیز گفت: این موضوع هم در حال بررسی است و با این وجود هر دانشگاهی که خواستار باشد دانشجوی ارشد خود را به صورت دو مرحله‌ای پذیرش کند به ما اعلام می‌کند و ما آنرا بررسی می کنیم.

 جذب هیئت علمی

 نادری منش در ادامه با اشاره به مکانیزم جدید جذب اعضای هیات علمی، گفت: با توجه به اینکه ثبت نام جهت جذب اساتید از20 مرداد ماه آغاز شده است و تا کنون 3 هزار و 700 نفر فرم پر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این زمینه ارزیابی‌های اولیه بر اساس شاخص‌های علمی انجام و رتبه بندی صورت می‌گیرد و سه برابر ظرفیت دانشگاه‌ها عضو هیات علمی اعلام می‌شود، اظهارکرد:و دانشگاه می‌تواند از میان این افراد عضو هیات علمی انتخاب کند که بر این اساس فرایند جذب اعضای هیات علمی به صورت نیمه متمرکز است.

فعالیت2 هزار و 234 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور

نادری منش در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت آموزشی به تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دایر اشاره کرد و گفت: بر این اساس در حال حاضر دارای 2 هزار و 234 دانشگاه و موسسه آموزش عالی هستیم که از این تعداد 119 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، 274 مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، 28 موسسه آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی، 550 مرکز و واحد مربوط به دانشگاه پیام نور، 581 واحد مربوط به دانشگاه جامع علمی کاربردی، 295 موسسه مربوط به موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی و 385 واحد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی در سال 88 را یک میلیون و 617 هزارنفر عنوان کرد و گفت: بر این اساس ظرفیت دوره‌های دولتی (روزانه و شبانه) 165 هزار نفر، پیام نور 305 هزار نفر، علمی کاربردی 245 هزار نفر، موسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی 12 هزار نفر، دانشگاه آزاد 554 هزار نفر و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی 181 هزار نفر است.

 اعلام برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی به تفکیک گروه‌های آموزشی

 معاون وزیرعلوم با اشاره به برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی به تفکیک گروه‌های آموزشی گفت: بر این اساس دو هزار و 135 برنامه مصوب شده است که 781 برنامه مربوط به گروه علوم انسانی، 110 برنامه مربوط به گروه علوم پایه، 433 برنامه مربوط به فنی مهندسی، 208 برنامه مربوط به گروه کشاورزی و دامپزشکی، 107 برنامه مربوط به گروه برنامه، 470 برنامه مربوط به علمی کاربردی و 26 برنامه مربوط به گروه آموزشی نظامی و انتظامی است.

وی همچنین با اشاره به فهرست رشته‌های مصوب مراکز آموزش عالی به تفکیک گروه تحصیلی از مهرماه 88 تا تیرماه 89 نیز گفت: بر این اساس دو هزار و646 رشته مصوب شده است که طی آن 532 رشته مربوط به علوم انسانی، 212 رشته مربوط به علوم پایه، 646 رشته مربوط به فنی و مهندسی، 212 رشته مربوط به کشاورزی و دامپزشکی، 133 رشته مربوط به هنر، 910 رشته نیز مربوط به علمی کاربردی است.

 رشد تولید مقالات علمی

نادی منش در خصوص جمعیت آموزش عالی کشور با بیان اینکه در حال حاضر دارای 5/3 میلیون دانشجو هستیم، گفت: در سال گذشته برخی از صندلی‌های ما در مقاطع کاردانی و کارشناسی خالی ماند.

وی با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی نیز گفت: در این راستا در سال 1378 و به عبارتی سال 1999 ما دارای هزار و 30 مقاله بودیم که این رقم در سال 88 و به عبارتی دیگر سال 2009 به 14 هزار و 50 مقاله افزایش یافته است و طی 10 سال گذشته رشد مقالات ما 14 برابر افزایش یافته است.

فعالیت 295 موسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی

وی با بیان اینکه در حال حاضر دارای 295 موسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی هستیم، گفت: اگر هر کدام از این موسسات دو هزار دانشجو داشته باشند در حال حاضر باید 550 هزار دانشجو غیر انتفاعی و غیر دولتی داشته باشیم و مجوز این موسسات به حدی رسیده است که برخی از آنها ظرفیت خالی دارند و حتی برخی از استانها از لحاظ ارائه مجوز به اشباع رسیده‌اند.

 نادری منش عنوان کرد: در سال گذشته 600 مورد نظارت و ارزیابی از موسسات آموزش عالی انجام گرفته است.

 معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده از کشورهای همسایه گفت: در بسیاری از موارد ما نسبت به کشورهای همسایه در رتبه اول و دوم جای داریم.

وی در ادامه همچنین در خصوص بورسیه دانشجویان به کشورها و اولویت‌های وزارت علوم در این زمینه گفت: دانشجو باید به جایی رود که حرمتش حفظ شود و در این زمینه در کشورهایی که به دانشجو فشار وارد شود دانشجو اعزام نخواهیم کرد و طبق رعایت ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی اعزام دانشجو به بهترین کشورها انجام خواهد گرفت. 

کد خبر 114030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز