چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بازنشستگی جمعی از استادان مجرب دانشگاه‌ها و تغییر روسای دانشگاه‌ها در چند ماه اخیر، پرسش‌های زیادی را به‌همراه داشته است.

ارم دانشگاه

 

وزیر علوم در توجیه بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها اعلام کرد: براساس بررسی‌های وزارت علوم پیش از سال 84 به‌طور متوسط 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هر سال بازنشسته می‌‌شدند و قانون بازنشستگی اعضای هیأت علمی در دولت ششم مصوب شد و از سال 84 اجرا می‌شود.

دانشجو بر‌ این باور است که عده‌ای می‌خواهند با اضافه کردن واژه «زود هنگام» به بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها آن را سیاسی جلوه دهند، درصورتی که این موضوع سیاسی نیست و پیش از این هم به‌صورت عادی انجام شده و اکنون هم با همان شکل انجام می‌شود. با وجود این اگر روسای دانشگاه‌ها موردی از بازنشستگی زودهنگام سراغ دارند، اعلام کنند.

وزیر علوم آذر ماه سال 88 درباره تغییر روسای دانشگاه‌ها اعلام کرد که هر جا و هر زمانی به این جمع بندی برسم که نیاز به تغییر باشد، اعمال می‌کنم اما هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ام. تصمیم من ثبات مدیریت است مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد.
اینکه اکنون چه شده که این ضرورت بیش از پیش احساس شده، موضوعی است که باید وزیر علوم به آن پاسخ دهد.

البته شایعاتی درباره بازنشستگی استادان و روسای دانشگاه‌ها شنیده شده که یکی از آنها حکایت از عزم جدی برای تغییر روسای دانشگاه‌هاست. سخنان دکتر بطحایی، رئیس پیشین دانشگاه‌ خواجه‌نصیر که بلافاصله پس از بازگشت از عمره عزل شد، شاید تأیید این شایعه باشد.

البته وی به نکته مهم و حساسی اشاره کرد: امیدواریم که انتخاب روسای دانشگاه‌ها براساس رابطه نباشد بلکه براساس ضوابط و علمی باشد و نفرات بعدی که ریاست دانشگاه‌ها را بر عهده می‌گیرند، قوی‌تر از افراد قبلی باشند.

 

کد خبر 113685

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز