همشهری آنلاین: روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در باره تغییر روسای دانشگاه ها توضیبحاتی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این توضیحات به شرح زیر  است:

در پی انتشار  اخبار و مطالبی در پایگاههای خبری و مطبوعات در ارتباط با تغییر تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با انتخاب عناوینی خارج از عدالت  مبنی بر« تغییرات سیاسی» « بی‌ضابطه»، «عجولانه و بدون کارکارشناسی» و « عدم توجه به ضرورت ها برای تغییر روسای دانشگاه‌ها» نکاتی جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رسد.

1- همانگونه که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای شروع بکار دولت دهم در رسانه ها اعلام نمودند اولویت برنامه وی به ثبات مدیریت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده و ضمن حفظ شرایط موجود نسبت به بررسی و مطالعه کارشناسی لازم در خصوص وضعیت مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی پرداخته و هر زمانی به جمع بندی برسد، در صورت ضرورت و نیاز تغییر اعمال می شود. در همین راستا با کمک یک کمیته 7 نفره متشکل از اساتید صاحب نظر و خبره در خصوص وضعیت جاری موسسات آموزش عالی و با صرف بیش از 1500 نفر ساعت کارکارشناسی در طول نه ماه گذشته و نیز بهره گیری از نظرات صاحب نظران و اساتید دانشگاه و مسئولین آموزش عالی در سطح استانها به تغییراتی محدود رسیده که از مجموع مسئولین 130 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم حدود 20 نفر را تغییر داد که بطور قطع کمتر از 16 درصد کل آنها را در بر می گیرد.

2- به نظر می رسد آنچه که باعث واکنش برخی افراد و بکاربردن عناوینی چون « موج تغییرات گسترده» و یا « تغییرات عجولانه» در رسانه ها را بدنبال داشته است استنتاج آنها از تجمیع این تغییرات در تعطیلات تابستانی بوده که اگر نگاهی دقیق و منصفانه به علت اتخاذ چنین تصمیمی داشته باشیم  می بینم که از گذشته تاکنون همواره اعمال تغییرات در مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به منظور مواجهه با کمترین خسارت در روند فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در تعطیلات بین دو ترم یا تعطیلات تابستانی صورت می گیرد. بنابراین میتوان گفت کاربرد عناوین تغییرات گسترده و عجولانه برای تصمیم تغییر کمتر از 16 درصد مسئولین دانشگاه ها در طی حدود یکسال و با بررسی و کارکارشناسی بدون توجه به واقعیت و منطق تغییرات غیرمنصفانه بوده است.

3- نکته دیگر در خصوص تغییرات انجام شده، مدت زمان قانونی تعیین شده از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اعتبار احکام روسای دانشگاه ها در دوره چهارساله است. بنابراین چون تعداد زیادی از روسای دانشگاه ها در چنین وضعیتی قرار داشتند لازم بود تعدادی ابقاء و مسئولیت برخی از آنان نیز تمدید نشود که به این ترتیب در اصل موضوع برکناری هم معنا ندارد چرا که مدت مسئولیت فرد تمام شده و تمدید نگردیده است. نکته جالب در این راستا این است که یک بررسی نشان می دهد متوسط مسئولیت افراد مذکور بیش از 5 سال است و حتی یک نفر از آنان بیش از 19 سال مسئولیت دانشگاهی را در سن حدود 80 سالگی بر عهده داشته است آیا می توان انتظار داشت مدت مسئولیت رئیس دانشگاه مادام العمری باشد و البته باید از تجربیات این افراد در دیگر عرصه های آموزش عالی استفاده کرد که احکام صادره از طرف وزارت علوم موید همین دیدگاه است.

4- در برخی مصاحبه ها تغییرات انجام شده در روسای دانشگاهها را سیاسی جلوه داده و آنرا با تغییرات انجام یافته در زمان مسئولیت یکی از وزرای اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکسان تلقی کرده اندکه به نظر می رسد این قیاس مع الفارق و ناعادلانه باشد زیرا که در تغییرات مورد استناد با رفتن دولت سازندگی و آمدن دولت اصلاحات، دولتها تغییر یافته و خط و سیر فکری مسئولین با هم تفاوت داشت و در مدت کوتاه چند ماهه، حدود 90 درصد از مسئولین دانشگاه ها تغییر پیدا کردند از جمله رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران که کمتر از یک ماه از مدت مسئولیت او در دانشگاه می گذشت، عزل گردید.

در حالیکه در تغییرات کنونی رئیس دولت تغییر نکرده و مسئولین موجود دانشگاه ها در خط فکری دولت قرار دارند و تغییر و جابجایی آنان در طی حدود یکسال با مطالعه و بررسی و آن هم در حد کمتر از 16 درصد نمی تواند تغییر با نگرش سیاسی تلقی شود. علاوه بر این نکاتی دیگر وجود دارد که نشان دهنده غیر سیاسی بودن تغییرات است.

اولاً تعدادی از تغییرات انجام شده شامل جابجایی روسای دانشگاه ها نظیر جابجایی در روسای دانشگاه های لرستان، اراک، ملایر، گلستان و .... می باشد.

ثانیاً تغییر تعدادی از روسای دانشگاه ها نیز به دلایل مختلف با استعفای خود افراد صورت گرفته است مثل دانشگاه های تربیت مدرس، علمی کاربردی، صنعتی شریف، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و ... و بعضی نیز سمت دیگری گرفته اند مانند دانشگاه پیام نور و در مابقی تغییرات بر اساس بررسی کارشناسی تغییر صورت گرفته که برای افراد جایگرین آنان نیز عمدتاً از معاونین همان روسای سابق دانشگاه ها استفاده شده مثل دانشگاهای ملایر، ایلام و ... و حتی بعضاً با پیشنهاد رئیس سابق یکی از معاونین همان دانشگاه برای ریاست جدید دانشگاه در نظر گرفته شده است. آیا می توان این تغییرات را سیاسی جلوه داد.؟

ثالثاً اگر تغییرات بر اساس نگرش سیاسی بود، رئیس یکی از مراکز پژوهشی که بصورت علنی از نظر سیاسی خط فکری متفاوتی داشت برای مدت یکسال باقی نمی ماند و یا  با توجه به اختلاف نظرهایی که در مورد دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد رئیس یک منطقه دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان ریئس یک دانشگاه دولتی منصوب نمی شد و نیز فرد دیگری از مسئولین مناطق دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان مسئول یکی از سازمانهای مهم وابسته به وزارت علوم منصوب نمی گردید. لذا با توجه به مطالب فوق الذکر و با رعایت انصاف بدیهی است که نمی توان گفت تغییرات سیاسی است. حال اینکه چرا عده ای  با کتمان واقعیت ها اصرار دارند تغییرات را سیاسی جلوه دهند الله اعلم.    

  روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

کد خبر 115005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز