همشهری آنلاین: وزیر علوم با بیان اینکه امسال هیچ شهریه‌ای افزایش نمی‌یابد از امکان تعویق قانون حذف کنکور تا سال 93 خبر داد

کامران دانشجو

 به گزارش ایسنا،وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر که امسال هیچ گونه افزایش شهریه‌ای نخواهیم داشت، در این باره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره و اظهار کرد: با توجه به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، علی القاعده هیچ شهریه‌ای نباید افزایش یابد و اگر قرار باشد شهریه‌ای تغییر کند در سال تحصیلی آینده اعمال می‌شود.

 دکتر کامران دانشجو که  در حاشیه مراسم افتتاح چندین پروژه دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: علیرغم اینکه شهریه دانشجویان غیرانتقاعی‌ پایین است اما شهریه این دانشجویان هم امسال افزایش نمی‌یابد.

 وی همچنین با بیان اینکه اساسنامه موسسات غیرانتقاعی هم در حال بازنگری است، ادامه داد: یک بند در اساسنامه است که به نظر می‌رسد غیرمتعارف باشد، مبنی بر اینکه اگر یک موسسه غیرانتقاعی منحل شد، تمام سرمایه‌های این موسسه باید به وزارت علوم منتقل شود که باید در این زمینه یک تعیین تکلیف صورت گیرد.

 وی افرود: همچنین درصددیم بر مبنای میزان سرمایه‌گذاری پولی که توسط افراد برای موسسات انجام می‌گیرد، وزارت علوم نیز هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا بانک‌ها تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار دهند.

   موضوع دانشگاه آزاد طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور رییس جمهور متوقف شد

 دانشجو در ادامه درباره موضوع دانشگاه آزاد نیز گفت: در حال حاضر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور، موضوع دانشگاه آزاد اسلامی متوقف شده است.

 وی یادآورشد: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری دیگر جلسه نگذاشته‌ایم و ما منتظریم این توقف برداشته شود تا بتوانیم بر اساس این اساسنامه هیات امنا تشکیل دهیم تا این هیات امنا رییس جدید را مشخص کند و همچنین پس از آن بر مبنای اساسنامه شهریه‌ها را مد نظر قرار دهیم.

  حذف کنکور تا سال 93

 وزیر علوم در خصوص بحث حذف کنکور نیز اظهار کرد: هفته گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع مطرح شد، در این زمینه 14 جلسه در کمیسیون ماده 4 تشکیل و شرایط اجرا در این جلسات بررسی شد.

 وی ادامه داد: به دلیل یکسری محدودیت‌های اجرایی این موضوع با تعویق مواجه شد و در حال حاضر برساس جمع بندی‌های صورت گرفته، قرار است به ما اعلام شود که در سال 92 یا 93 این موضوع اجرا می‌شود ، هر چند که در حال حاضر ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

 دانشجو با اشاره به یک تغییر در روند ثبت‌نام داوطلبان کنکور در این راستا، ادامه داد: با همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار شد از سال آینده کدرهگیری برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در کنکور ارایه شود تا با این اقدام بتوانیم آن دروس مدنظر را اعمال کنیم تا قانون حذف کنکور اعمال شود.

 به گفته وی، امسال یک میلیون و 300 هزار ظرفیت دانشگاهی داریم، در حالی که تعداد متقاضیان یک میلیون و یکصد نفر بود و200 صندلی خالی می‌ماند، بنابراین رقابت برسر تعدادی رشته خاص است نه ورود به دانشگاه.

 انتقال پژوهشگاه‌ها و سازمان‌ها براساس سنخیت با دانشگاه‌های استان‌ها

وزیرعلوم در خصوص انتقال برخی موسسات و سازمان‌های وابسته وزارت علوم به سمنان و برخی شهرستانها، نیز تصریح کرد: یک کارگروه در هیات دولت تشکیل شده است تا بررسی کند کدام پژوهشکده و پژوهشگاه با کدام دانشگاه سنخیت داشته و به کدام استان می‌توانند منتقل شوند تا پژوهشکده‌ها را در کنار دانشگاه‌ها قرار دهیم به عبارت دیگر در همه جنبه‌ها در حال بررسی هستیم تا مشکلی ایجاد نشود.

 دانشجو افزود: یک بحث مطرح است که اعتبارات و تفاهم‌نامه‌های برخی دستگاه‌های اجرایی که خود دارای پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های خاص هستند، با هماهنگی وزارت علوم تعیین و بسته شود تا دراین زمینه ساماندهی لازم صورت گیرد، هر چند قایل به این هستیم که دستگاه‌های اجرایی تحقیقات خاص خود را دارند.

 وزیر علوم در پایان اظهارکرد: همچنین با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده‌ایم تا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت ‌شود، در این زمینه صندوقی تشکیل می‌شود که تحت نظر شورای عالی عتف قرار دارد و حدود سه هزار میلیارد تومان در این صندوق پیش‌بینی شده است. لایحه مذکور مراحل نهایی خود را می گذراند و پس از بازگشت از شورای نگهبان ابلاغ می‌شود.

کد خبر 115215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز