گروه اجتماعی: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام تغییر در نحوه ثبت‌نام کنکور سراسری گفت: ثبت‌نام داوطلبان در کنکور سراسری سال آینده منوط به دریافت کد رهگیری از وزارت آموزش و پرورش است.

konkour

محمدحسین سرورالدین، با بیان اینکه لحاظ سوابق تحصیلی در کنکور امسال امکانپذیر نیست، اظهار کرد: طی هماهنگی‌ای که میان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم شده است، از سال آینده هر داوطلب برای ثبت‌نام در کنکور ابتدا باید برای دریافت کد رهگیری به آموزش و پرورش مراجعه کند.

وی با بیان اینکه درصورت تکمیل سوابق تحصیلی، داوطلبان از آموزش و پرورش کد رهگیری برای ثبت‌نام در کنکور دریافت می‌کنند، اظهار کرد: بر این اساس مهلتی برای داوطلبان برای دریافت این کد در نظر گرفته می‌شود تا امکان ثبت‌نام برای همه آنان وجود داشته باشد ولی درصورتی‌که داوطلبی کد رهگیری نداشته باشد نمی‌تواند ثبت‌نام کند.

سازمان سنجش در زمان ثبت‌نام داوطلبان کنکور اعلام کرده بود که امسال نمرات دروس را به جای معدل در کنکور به‌میزان 15 درصد محاسبه خواهد کرد و حتی دروس تاثیرگذار در کنکور نیز اعلام شده بود اما در نهایت معدل به‌جای این دروس محاسبه شد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال 15 درصد معدل به جای نمرات دروس در کنکور سراسری امسال را یک تخلف می‌دانیم به‌دلیل اینکه از قبل اعمال 15 درصد نمرات و ضریب آنها در دفترچه کنکور به داوطلبان اعلام شده بود.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: همیشه بین وزارت علوم و آموزش و پرورش درخصوص تأثیر 15 درصد نمرات دروس اختلاف وجود داشته و وزارت علوم عنوان می‌کرده که آموزش و پرورش فایل نمرات دروس دانش‌آموزان را به‌طور کامل به سازمان سنجش ارائه نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از این‌رو آموزش و پرورش باید بتواند ظرف چند ماه آینده نسبت به ارتقای سیستم خود برای جمع‌آوری نمرات دروس دبیرستان داوطلبان کنکور اقدام کند تا چنین مشکلی برای کنکور سال آینده به‌وجود نیاید. اما بعد از برگزاری کنکور رئیس سازمان سنجش از جایگزین شدن معدل به جای نمرات دروس دبیرستان در کنکور خبر داده و علت این امر را قصور آموزش و پرورش در اعلام نمرات تمامی داوطلبان کنکور به سازمان متبوعش خوانده بود.

پس از آن معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تکذیب این اظهارات، گفت: وزارت آموزش و پرورش در زمان تعیین شده تمام سوابق تحصیلی داوطلبانی را که در آموزش و پرورش دارای سابقه تحصیلی بودند در اختیار سازمان سنجش قرار داده است.

سحرخیز خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به سازمان سنجش و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی این است که ثبت‌نام داوطلبان کنکور از طریق وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد و تنها آزمون را این نهادها برگزار کنند، چرا که اطلاعات داوطلبان واقعی آزمون در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و آنها برای ثبت‌نام داوطلبان باید اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان را از آموزش و پرورش دریافت کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی اظهار معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر قصور سازمان سنجش در عدم‌لحاظ سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان کنکور 89، گفته بود: به‌رغم پروسه یک ماهه که به داوطلبان و سازمان آموزش و پرورش داده شده بود و قرار بود که وزارت آموزش و پرورش تا پایان خرداد ماه فایل نهایی آنها را به ما ارائه دهد ولی وقتی فایل به سازمان ارسال شد اطلاعات بیش از 120هزار داوطلب اعلام نشده بود و اطلاعات برخی دیگر نیز کامل نبود؛

به عبارتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده بود که اطلاعات این دسته از داوطلبان موجود نیست و برای تعدادی دیگر نیز به جای ارائه نمرات 10درس، نمرات 2یا 8 درس را ارسال کرده بودند. سرورالدین گفت: بنابراین سازمان سنجش وقتی که سابقه کامل داوطلبان را نداشته باشد چگونه می‌تواند سوابق تحصیلی را برای کلیه کنکوری‌ها لحاظ کند؟این سخنان در نهایت به این نتیجه رسید که ثبت‌نام داوطلبان در کنکور سراسری سال آینده منوط به دریافت کد رهگیری از وزارت آموزش و پرورش شود.

کد خبر 114850

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز