یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: محققان می‌گویند: پس از انجام تمرینات ورزشی، غذاهای پرانرژی مصرف نکنید.

bodybuilding

بر اساس یک تحقیق، مشخص شد بسیاری از ورزشکاران به ویژه افرادی که برای تناسب اندام به مراکز ورزشی مراجعه می‌کنند، به خاطر اینکه هیچ‌گونه تغییری در روند تناسب وزن و اندام خود نمی‌بینند، پس از مدتی فعالیت خود را ترک می‌کنند.  علت اصلی این امر، تنها می‌تواند یک دلیل باشد، پس از انجام تمرینات ورزشی، غذاهایی را مصرف می‌کنند که انرژی فراوان دارد.

کربوهیدرات‌ها و مواد قندی از جمله مواردی هستند که اگر پس از انجام تمرینات ورزشی به مقدار زیاد مورد مصرف قرار بگیرند، باعث افزایش و بازگشت وزن می‌شوند.

برای داشتن یک وزن مناسب و رسیدن به وزن متعادل، پس از انجام ورزش بهتر است از مواد غذایی مناسب و کم کالری و دارای فیبر فراوان استفاده شود.

مواد غذایی مصرفی پس از انجام ورزش نباید دارای کالری فراوان باشند. بر این اساس، استفاده از سالادها و سوپ‌های کم کالری بهترین مواد غذایی برای افراد ورزشکار و خواهان تناسب وزن محسوب می‌شوند.

استفاده از محصولات لبنی، نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شوند، بلکه به شما احساس خوشایندی پس ازانجام ورزش می‌دهند.

سالاد عدس و گندم سبوس‌دار به همراه هویج و کاهو می‌تواند یک غذای مقوی پس از انجام تمرینات ورزشی باشد. اگر به این سالاد کمی آب لیموی تازه و روغن زیتون هم اضافه کنید، برای تناسب اندام بسیار مفید است.در برخی موارد هم می‌توان به جای کاهو از اسفناج استفاده کرد.
ماده غذایی دیگری که پر فیبر و سرشار از پروتئین است سالاد لوبیا و کدو تنبل است.

سالاد لوبیای چشم بلبلی همرا با فلفل سیاه و سوپ سیب زمینی هم به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان کربوهیدرات و پروتئین و آهن پس از انجام ورزش می‌تواند مواد مورد نیاز بدن را تامین کند.
با این حال مصرف تمامی مواد غذایی حتی موادی که کم کالری هستند، باید بر روی اصول صورت بگیرد چرا که ممکن است باعث تغییر در وزن و ایجاد آلرژی‌ها و بیماری‌های مختلف شوند.

مجله دنیای تغذیه - شماره 98

کد خبر 112245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز