دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

ساعت یک بعدازظهر و وقت ناهار است. هنگامی که وارد سالن می‌شویم همهمه‌ای در سالن تنها فرهنگسرای منطقه برپاست

خانم‌ها ظرف غذا به دست یکی یکی وارد سالن می‌شوند و پس از احوالپرسی با یکدیگر با شور و هیجان در مورد غذاهایی که پخته‌اند صحبت می‌کنند و غذاهای خوش آب و رنگ و اشتها آور را با تزیین‌هایی که نشاندهنده سلیقه خانم‌های ایرانی است روی میز می‌گذارند؛ روی ظرف غذاها نام آشپز آن نوشته می‌شود که اگر غذایی انتخاب شد مشخص شود دستپخت کدام خانم باسلیقه است.

بعد از گذشت چند دقیقه تعداد خانم‌ها بیشتر شده و روی میز پر از غذاهای متنوع می‌شود. سالن تقریباً پر از جمعیت است. کارشناس برنامه که شروع به صحبت می‌کند سالن را سکوت فرا می‌گیرد. او ابتدا از نحوه تلفیق گروه‌های مختلف غذایی با یکدیگر می‌گوید.

خانم‌ها هم با علاقه به صحبت‌های کارشناس برنامه گوش می‌دهند و بعضی از خانم‌ها یادداشت‌برداری می‌کنند تا بتوانند از این صحبت‌ها استفاده بیشتری ببرند. گاهی هم سؤالاتی را مطرح می‌کنند که کارشناس پاسخ می‌دهد. 

دستورات غذایی جدید

«مریم بیجاری» یکی از خانم‌هایی است که در کارگاه تغذیه سالم، شهروند سالم و مسابقه آشپزی حضور دارد. او در مورد این کارگاه می‌گوید: «شرکت در این جلسه‌ها بسیار مفید و جالب است و باعث افزایش آگاهی انواع ادویه می‌شود و حتی باعث شده من مصرف روغن را در غذاهایی که می‌پزم کاهش دهم.»

«زهرا حسن‌زاده» یکی دیگر از اعضای فعال این کارگاه‌ها در ادامه سخنان «بیجاری» می‌افزاید: «در این برنامه‌ها علاوه بر اینکه آگاهی‌مان نسبت به انواع مواد غذایی افزایش می‌یابد، دستورات غذایی جدید را هم یاد می‌گیریم.

من در این کلاس‌ها آموختم که از سبزیجات و لبنیات بیشتر استفاده کنم و در ضمن اشتیاق و علاقه‌ام برای آشپزی بیشتر شده و حالا از آشپزی لذت می‌برم.» «تبرایی» از کارشناسان تغذیه این برنامه ضمن صحبت درباره انواع گروه‌های غذایی، هدف از برگزاری کارگاه تغذیه سالم را ارتقای کیفیت تغذیه شهروندان و افزایش توانایی بانوان برای به کار بردن توأم گروه‌های متنوع غذایی هنگام آشپزی عنوان می‌کند.

«مردعلی نژاد» یکی دیگر از کارشناسان این برنامه است. او هم توضیح می‌دهد: «در این کارگاه‌ها سعی می‌شود میزان مصرف غذاهای سریع را که فست فودی نامیده می‌شوند در خانواده‌ها کاهش دهیم چون مصرف طولانی مدت این غذاها منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی بیش از حد می‌شود در حالی که غذاهایی که توسط خانواده‌ها تهیه می‌شود سالم‌تر و مفیدتر است.»

از نظر این کارشناس، فرهنگ آشپزی در کشور ما بسیار غنی است و ما باید از این فرهنگ غنی بهره گیریم تا شاهد خانواده‌هایی سالم و در نتیجه جامعه‌ای سالم باشیم.

16 برنده در مسابقه آشپزی

پس از سخنان کارشناسان، هر یک از غذاها توسط آشپز آن معرفی می‌شود و سپس توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد بین حاضران توزیع می‌شود. کارشناسان هم غذاها را براساس کیفیت مواد تشکیل دهنده، طعم، چگونگی پخت، مقدار مصرف روغن و تزیین رتبه‌بندی می‌کنند و در پایان به 16 نفر از خانم‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

«فریبا کاوه» مسئول برگزاری سلسله کارگاه‌های «تغذیه سالم، شهروند سالم» درباره چگونگی برگزاری این کارگاه‌ها می‌گوید: «در هر جلسه از این کارگاه‌ها یکی از گروه‌های غذایی اعم از لبنیات، سبزیجات، گوشت و غلات معرفی می‌شود و سپس خانم‌ها برای جلسه بعد غذاهایی را که در آن گروه غذایی خاص قرار دارد می‌پزند.»

در پایان برنامه خانم‌ها درباره غذاهایی که پخته‌اند و جایزه‌هایشان با هم صحبت می‌کنند و دوباره سالن پر از سر و صدا می‌شود. از آنجایی که حضور در این کارگاه‌ها علاوه بر افزایش میزان آگاهی، باعث حضور بیشتر خانم‌ها در فعالیت‌های اجتماعی و تبادل اطلاعات و تجربیاتشان با یکدیگر می‌شود، شایسته است برای تداوم این گونه برنامه‌ها در تمام سال برنامه‌ریزی شود.

همشهری محله - 17

کد خبر 91472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز