همشهری آنلاین: جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی محل گردهمایی برخی از ورزشکاران با بیشترین تناسب اندام است،

اما کارشناسان بهداشتی می‌‌گویند پیام مثبت جام جهانی از لحاظ سبک زندگی با انتخاب شرکت‌های معظم تولیدکننده فست فود و هله‌هوله‌ها برای حمایت مالی از این مسابقات تضعیف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت‌های مک‌دونالد، کوکاکولا و شرکت‌هایی مانند آنها، صدها میلیون دلار به فدراسیون جهانی فوتبال داده‌اند و برخی از این پول‌ها برای ساختن پروژه‌های ورزشی پایه‌ای در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

اما متخصصان تغذیه در آفریقای جنوبی، میزبان جام جهانی، نگرانند که به خصوص جوانان تحت تاثیر این تبلیغات که قهرمان‌های ورزشی با غذاها و نوشابه‌هایی که مملو از چربی و قند هستند، همراه می‌کند، قرار گیرند.

یک گزارش اخیر بوسیله بنیاد ملی قلب نشان داد که 29 درصد مردان آفریقای جنوبی و 56 درصد زنان آفریقای جنوبی اضافه وزن دارند.

حتی جوانترها هم از این مشکلات وزن در امان نیستند، و 17 درصد کودکان میان یک تا 9 ساله دارای اضافه وزن محسوب می‌شوند.

به گفته تامی بولانی، رئیس سازمان ملی مصرف‌کنندگان آفریقای جنوبی این مسابقات "فرصتی عالی برای آموزش به همه اجتماعات در مورد غذاخوردن سالم بود، اما ما در این مورد کاملا جا ماندیم."

بنیاد پژوهش سرطان جهان، که می‌‌گوید شواهد قانع‌کننده‌ای در مورد افزایش چربی بدن و افزایش خطر شش نوع سرطان وجود دارد، اعلام کرد فیفا مستول انتخاب اسپانسرها (حامیان مالی مسابقات) بوده است.

مدیر عامل این سازمان خیریه، ترسا نایتینگیل با اشاره با شرکت‌های مک‌دونالد، کوکا کولا و بادوایزر گفت: "ناامید کننده است که این شرکت‌ها به عنوان حامیان و همکاران مسابقات انتخاب شده‌اند."

او افزود: "ا اگر فیفا بتواند در زمینه این موضوع رهبری را به عهده گیرد و اعلام کند که شرکت‌هایی را که فراورده‌های ناسالم تولید می‌کنند، را در آینده به عنوان حامی مالی یا همکار نخواهد پذیرفت، سلامت عمومی در سراسر جهان به شدت تقویت خواهد شد."

لوگوهای اسپانسرها در حین نمایش بازی‌ها روی صفحه‌های تلویزیون نقش می‌بندند.

با توجه اینکه بسیاری از تماشاگران آنقدر مجذوب بازی فوتبال می‌شوند، که به فکر آماده کردن غذا نمی‌افتند، شرکت‌های فست فود امیدوارند که جام جهانی زمانی برای اوج‌گیری فروش محصولات‌شان باشد.

 مجله سلامت مردان بریتانیا پیش‌بینی کرده است که یک تماشاگر بازی فوتبال به طور میانگین به علت خوردن نوشابه و فست فورد در حین یک بازی معادل 1913 کالری دریافت می‌کند.

اما دان تامپسون، رئیس مک‌دوناد، در دفاع از ارتباط شرکتش با جام جهانی می‌گوید، این شرکت همچنین مجموعه‌ای از غذاهای سالم را هم به مشتریانش عرضه می‌کند.
غذاهاای که در مکدونالد سرو می‌شوند، مانند این است که فرد به یک بقالی رفته باشد-  ما سالاد، میوه، جوجه و گوشت مرغ را به مشتریان عرضه می‌کنیم.

یک سخنگوی کوکاکولا هم گفت این شرکت این شعار را مطرح کرده است که "کلید یک سبک زندگی سالم و فعال رژیم غذایی سالم و متعادل و فعالیت جسمی منظم است."

ترسا ماریاس، متخصص رژیم‌های غذایی در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی می‌گوید مشکل اساسی جهل عمومی است. او می‌گوید: "مردم باید آگاهی کاملی در مورد گزینه‌های دراختیارشان برای غذا و نوشابه داشته باشند."

بولانی همچنین می‌گوید که لازم است دولت با فقدان آگاهی مردم در مورد اثر غذاخوردن ناسالم مقابله کند.

او می‌گوید: "شاید پس از جام جهانی، دولت برنامه‌هایی را شروع کند که به عموم مردم درباره  خطرات خورد مقدار زیاد هله‌هوله‌ها  آموزش دهد و والدین را تشویق کند که خودشان برای کودکان‌شان غذا بپزند."

کد خبر 109600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز