دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: فست‌فود در مجموع دشمن سلامت است؛ غذایی عموما بی‌ارزش و پر از چربی غیراشباع که منجر به دیابت، سکته مغزی و قلبی- بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود.

فست فود

فست‌فود به‌خصوص اگر ماده اولیه آن گوشت باشد، فراوری شده است ؛یعنی با افزودن مواد نگه دارنده که در بدن 100درصد منجر به جهش‌های ژنتیک می‌شود تولید می‌شود.البته همیشه جهش‌های ژنتیک مساوی با بروز سرطان نیست اما می‌دانیم که گوشت فراوری شده موجود در فست‌فود منجر به ایجاد موادی می‌شود که می‌توانند در پی جهش ژنتیک به ابتلای فرد به سرطان بینجامند؛ به‌خصوص به‌علت وجود موادی مثل نیترات سدیم که فست‌فود را خوشمزه‌تر می‌کند و در کالباس، سوسیس و برگر استفاده می‌شود. این ماده در بدن تبدیل به نیتروزامین که 100درصد سرطان‌زاست می‌شود. مهم‌ترین علت ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش همین ماده است و تأثیر آن در به‌وجود آمدن سرطان قطعی است. در ایران نیز آلودگی مواد غذایی به مواد سرطان‌زا و روش پخت مواد غذایی 2علت اصلی افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش است.

در هر نوع فراوری گوشت یا موادی مثل سیب‌زمینی، ماده‌ای سرطان‌زا به نام آکریل‌آمید تولید می‌شود که شاید سرطان‌زاترین ماده طبیعی باشد. در فراوری ممکن است گوشت سرخ، برشته یا کباب شود و یا به وسیله جوش‌شیرین گریل شود. چنین گوشتی اگر در دمای بالا (200‌درجه سانتی‌گراد) پخته شود تا 300 برابر استاندارد، آکریل‌آمید ایجاد خواهد کرد. آکریل‌آمید از اسیدآمینه‌هایی که به‌طور طبیعی در مواد غذایی مختلف به‌خصوص گوشت وجود دارد در دمای بالا تولید می‌شود. بنابراین به‌عنوان نخستین توصیه باید گفت که دمای پخت گوشت یا مواد غذایی شبه‌گوشتی نباید حداکثر 100 تا 150‌درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد.

گوشتی که در دمای بالا و زمان کوتاه و به‌خصوص در معرض مستقیم آتش درست شده، سرطان‌زاست. نمک‌سود کردن، استیک کردن، گریل کردن یا هر نوع شیوه پخت سریع گوشت، خطر سرطان‌زابودن آن را افزایش می‌دهد؛ به‌خصوص اگر خارج از یخچال نگهداری شود؛ مثل کالباس، سوسیس و برگر که به‌علت مواد نگه دارنده موجود در آنها خارج از یخچال نیز نگهداری می‌شوند.
سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده‌ است که به بچه‌های زیر 10‌تا 12سال مطلقا گوشت‌های فراوری شده ندهیم و در عوض گوشت تنوری شده با دمای مناسب پخته شده در زمان طولانی و گوشت مرغ و ماهی به آنها بدهیم.

اغلب مردم در فست‌فود همراه با پیتزا یا ساندویچ، چیپس و نوشابه گازدار می‌خورند و چند عامل خطر را یکجا وارد بدن خود می‌کنند. هنگام سفارش ساندویچ سعی کنیم یک همبرگر ساده یا گوشت مرغ، با حداقل سوسیس و کالباس، پنیر، نمک، کره و سس مایونز سفارش دهیم. سیب‌زمینی سرخ کرده به هیچ عنوان سفارش ندهیم زیرا بدترین ماده غذایی که اگر با روغن مانده در حرارت بالا سرخ شود و پنیر داشته باشد، سیب‌زمینی است. سعی کنیم سیب‌زمینی را آب پز یا بخارپز یا تنوری کنیم و با ماست و همراه با سبزیجات خام یا پخته مصرف کنیم.

به جای سیب‌زمینی، مخلفاتی مثل گوجه، کاهو، پیاز و سس خردل سفارش دهیم. سس گوجه‌فرنگی هم مناسب است درصورتی که چربی نداشته باشد. هنگام سفارش پیتزا، پیتزایی با حداقل قطر که ترجیحا بیشترش نان باشد و پنیر کمی داشته باشد و یا پیتزای سبزیجات سفارش دهیم و بهتر است مردم اصلا 2ماده غذایی زیر را نخورند؛ یکی پیتزا با سوسیس‌های چرب و دیگری پیتزای پپرونی، زیرا پیتزای پپرونی تمامی عوامل سرطان‌زا را یکجا در خود دارد. در مورد نوشیدنی نیز به جای سفارش هر نوع نوشابه گازدار دوغ یا آبمیوه سفارش دهیم.

کد خبر 142518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز