چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اظهارات هیلاری کلینتون همتای آمریکایی‌اش که ادعا کرده نامه ایران به آژانس دارای اشکال است، گفت:

اظهارات وزیر خارجه آمریکا اشکال دارد، ‌نه نامه ایران به آژانس.

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه بروندی،این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این خصوص مطرح کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اشکال سخنان وزیر خارجه آمریکا این است که پس از دریافت نامه جمهوری اسلامی ایران باید رسما پاسخ خود را به آژانس اعلام می‌کردند.

متکی با بیان این که براساس اعلامیه تهران پس از اظهارنظر گروه وین باید جلسات این گروه با هدف رسیدن به یک تفاهم نامه مکتوب تشکیل شود ادامه داد: بنابراین اگر سخن و یا نظری دارند می‌توانند در آن نشست مطرح کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، خاطر نشان کرد :صرف نظر از این سخن خانم کلینتون برداشت کلی از فضای بین المللی این است که هم بخشی از طرف‌های گروه وین و هم بسیاری از کشورها، سازمان ها و مجموعه‌های منطقه‌ای و بین المللی استقبال خود را از این ابتکار (بیانیه هسته ای تهران) اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: 24 ساعت بعد از بیانیه تهران، نشست وزرای خارجه 57 کشور اسلامی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد و شرکت کنندگان در این اجلاس، ضمن استقبال از بیانیه تهران، خواستار حمایت همه طرف ها از این بیانیه شدند.

متکی گفت: این به نفع همه است که به موج ایجاد شده بپیوندند زیرا هدف بسیار مهم و محتوایی را دنبال می‌کند و آن حرکت از زمینه‌های تقابل به سوی تعامل و همکاری می‌باشد.

وزیر امور خارجه توضیح داد: اگر این نیت به طور جدی وجود دارد که به دنبال اعتمادسازی همه طرف‌ها هستند بنابراین باید از فرصت ایجاد شده به ابتکار دو کشور مهم جامعه بین المللی یعنی برزیل و ترکیه که به درخواست خود آنها انجام شد تا گره گشای بحث تبادل سوخت شود، استقبال کنند.

به گفته وی خوشبختانه براساس یک تفاهم خوب این گره گشایی انجام شد و خود آنها از ترکیه و برزیل دو عضو مهم شورای امنیت خواسته‌اند که از این موضوع حمایت کنند.

دیپلمات‌های شجاع باید به واقعیت‌ها تمکین کنند

متکی با بیان این که اوباما طی نامه‌های جداگانه‌ای به لولا رییس جمهور برزیل واردوغان نخست وزیر ترکیه درخواست کمک کرده تا موضوع و فرمول تبادل سوخت به مسیر مناسبی هدایت شود تصریح کرد: ما معتقدیم اگر پیش بینی یک کشوری خطا از آب درآمد باید به واقعیت‌ها تمکین کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: پیش بینی‌های این بود که لولا و اردوغان در ماموریت خود شکست خواهند خورد و حتی برخی گفته بودند که 30 درصد شانس این تفاهم وجود دارد.

وزیر امور خارجه با بیان این که دیپلمات شجاع کسی است که اگر پیش بینی‌هایش خطا بود شرایط جدید را مورد ارزیابی قرار دهد، اضافه کرد: لولا و اردوغان موفق شدند در کنار جمهوری اسلامی ایران چارچوب مناسب و جامع الاطرافی را برای تفاهم ایجاد کنند.
وی خطاب به رییس جمهور آمریکا گفت: باید از سوی آنان شاهد قدردانی باشیم نه این که اظهارنظرهای ناپخته توسط برخی از اعضای دولت آمریکا بیان شود.

 پاسخ مناسب ، زمینه را برای شروع مذاکرات فراهم می‌کند

وزیر امور خارجه گفت: دریافت پاسخ مناسب و استقبال از بیانیه تهران زمینه را برای شروع مذاکرات جهت تدوین مکتوب تبادل سوخت که برای آن یک ماه در نظر گرفته شده فراهم می‌کند.

متکی این مطلب را در پاسخ به این سوال بیان کرد که آیا پاسخ رسمی از سوی سه کشور گروه وین به نامه ایران دریافت شده است؟

وی با بیان این که باید گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی) پاسخ خود را به آقای آمانو رییس آژانس ارایه دهند تا این پاسخ به ما منعکس شود، اظهار داشت: این موارد ترتیباتی است که در اعلامیه تهران پیش بینی شده است.

متکی افزود: قبل از هفت روز پیش بینی شده در بیانیه نامه رییس سازمان انرژی اتمی ایران به آمانو نوشته شد و در آن روشن و شفاف خواسته شده است که آژانس پاسخ طرف‌های مقابل را دریافت کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و منتظر آمادگی طرف مقابل هستیم.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری با اشاره به آغاز کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی گفت: با توجه به این که این کنفرانس بررسی جرم تجاوز به کشورهای دیگر را در دستور کار خود دارد که در صورت تصویب سران کشورهای متجاوز می‌توانند تحت تعقیب قرار گیرند انتظار ایران از این اجلاس چیست؟

متکی پاسخ داد: متاسفانه در فضای کنونی جهان، فاصله قابل توجهی وجود دارد اما زمینه بروز این ضرورت در افکار عمومی دنیا روز به روز برجسته‌تر، شفاف‌تر و جدی‌تر مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که مناسبات جهان باید عادلانه باشد گفت: باید این عدالت در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی، ملی، منطقه‌ای و بین المللی اعمال شود چرا که یک خواست عمومی است.

متکی گفت: اگر امروز کسانی که بی محابا تصمیم‌هایی می‌گیرند که در سطح ملی یا بین المللی پیامد آن نسل کشی، تجاوز، کشتار و شکنجه دیگر ملت‌ها است در تاریخ پنهان نمانده و پس از مدتی آشکار می‌شود.

وی توضیح داد: کشورهای مستقل تاکید دارند که از اجلاس‌های بین المللی و از فرصت‌ها برای تغییر سران رژیم‌هایی که بی محابا به جنایت و خونریزی مشغولند استفاده شود مانند آنچه که رژیم صهیونیستی در خاورمیانه علیه مردم لبنان و غزه انجام داده است.

به گفته وی پاسخگو بودن کسانی که لشکرکشی به مناطق مختلف کرده و موجب کشته شدن صدها هزار مردم یک کشور می‌شوند امروز بیش از هر زمان برجسته شده است.

وی در خصوص بحث بازنگری در اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی گفت: ایران ضمن این که از سیاست حضور فعال پیروی می‌کند دیدگاه‌های روشن قضایی را توسط هیات خود در این اجلاس مطرح خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص این که روابط با آفریقا براساس تاکتیک است یا استراتژی گفت: روابط با آفریقا همانند روابط با دیگر قاره‌های جهان با هدف متوازن کردن مناسبات و همکاری‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته وی البته استفاده از همه ظرفیت‌ها در مناطق مختلف جهان جزو برنامه‌های راهبردی مناسبات خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه با بیان این که طی سی سال گذشته بهترین روابط سیاسی را با اغلب کشورهای آفریقایی داشته‌ایم تصریح کرد: همکاریهای پراکنده اقتصادی بین ایران و افریقا نیز در این مدت وجود داشته است اما در دولت نهم و دهم همه جانبه شدن روابط با آفریقا در کنار روابط سیاسی و همکاریهای اقتصادی و از سوی همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای در دستور جدی کار قرار دارد.

متکی ادامه داد: اکنون در رابطه با این قاره شاهد گسترش تجارت با کشورهای آن و اجرای پروژه‌هایی در زمینه نیروگاه، سد، جاده، ساختمان سازی، کشاورزی، معادن و اتومبیل توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در مناسباتش با افریقا عادلانه رفتار می‌کند خاطر نشان کرد که این نقطه اوج و منطق غنی انقلاب اسلامی است و مخاطبان بیشتری در دنیا پیدا می‌کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: باید شرکت‌های ایرانی را با حوزه آفریقا آشنا کرده و آن ها را تشویق کنیم تا مطمئن شوند که از فعالیت در آفریقا متضرر نمی‌شود.

متکی با اشاره به این که هدف ایران فقط کسب سود از این روابط نیست اضافه کرد: ما معتقدیم که این اقدامات پیام‌های معنادار انقلاب اسلامی در روابط خارجی است.

متکی با یادآوری این که آفریقا از زیر طوق زنجیر ستم کشورهای استعمارگر طی ده‌های گذشته خارج شده متذکر شد: این قاره هنوز زخم استعمارگران را بر پیکر خود دارد و به همین سبب ما از یک آفریقای قوی، منسجم و متحد حمایت می‌کنیم.

آگوستین ننسانز وزیر امور خارجه کشور بروندی در پاسخ به سوالی در خصوص این که انتظارات آفریقا از جمهوری اسلامی ایران برای امور توسعه‌ای چیست؟ اظهار داشت: آفریقا قاره‌ای در حال توسعه بوده و در حال یافتن راه های چگونگی پیشرفت است.

وی با بیان این که ایران می‌تواند بسیاری از تجربیات خود را به آفریقا منتقل کند گفت: ایران می‌تواند در انتقال روابط تجاری به کشورهای آفریقایی کمک کند.

وزیر امور خارجه بروندی با بیان این که ایران در زمینه نفت و صنایع ظرفیت‌های بسیاری دارد گفت: کشور شما می‌تواند از جنبه کارشناسی و تخصصی نیز به کشورهای قاره آفریقا مساعدت برساند.

پس از پایان نشست مطبوعاتی مشترک، تفاهم نامه همکاری بین وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و بروندی منعقد گردید.

کد خبر 108325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز