یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خشونت‌های داخلی طی ماه‌های اخیر توریسم تایلند را عملا نابود کرده است

به گزارش CHN طبق همین گزارش‌ها هتلداران ناگزیر به کاهش 70 درصدی قیمت کرایه اتاق‌ها شده و هزاران برنامه مسافرتی برای بازدید از اقامتگاه‌های توریستی در شهرهای سامویی و چیانگ مایی و فوکت لغو شده است.
 
شدت خشونت‌ها در تایلند به حدی رسیده که کشور در آستانه یک جنگ داخلی است. طبق گزارش‌های رسمی این درگیری‌ها تا تاکنون 25 کشته و 125 مجروح برجای گذاشته است. [بانکوک در آتش]

مقامات رسمی توریسم تایلند هفته اخیر فاش کردند که میزان اشغال هتل‌ها تا حد 40 درصد کاهش یافته که این روند کاهش 70 درصدی قیمت هتل‌ها را در پی داشته است.

سخنگوی اتحادیه انجمن‌های توریسم تایلند نیز درهمین رابطه اعلام کرد: ما برای سال 2010 پیش بینی کرده بودیم که 80 درصد از کل اتاق ها اشغال شود اما گمان نمی کنم که درحال حاضر حتی قادر به پر کرده بیش از 30 درصد از کل ظرفیت هتل‌هایمان باشیم.
 
این درحالی است که سهم توریسم در تولید ناخالص ملی تایلند بالغ بر شش درصد است و نزدیک به 1.8 میلیون نفر از جمعیت این کشور به طور مستقیم در این صنعت اشتغال دارند.
 
ادامه خشونت‌ها در بانکوک و نواحی مرکزی شهر بروضعیت کسب و کار و فروشگاه‌ها و مراکز تجاری نیز تاثیر منفی داشته است به طوری که مرکز خرید راچادومری رود که دومین مرکز خرید و مجموعه تجاری آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود و مرکز خرید دیگری دراین کشور در روزهای گذشته مبدل به استراحتگاه و توقف گروه‌های بی‌شمار معترضان شده است.

وضعیت در تورهای گردشگری و پروازها نیز به همین میزان دچار رکود شده است. به عنوان مثال تنها از 13 تا 15 آوریل بیش از 100 چارتر پروازی که قرار بود توریست‌های چینی را برای مراسم سال نو به تایلند بیاورد کاملا لغو شد و درحدود 70 درصد از کل پروازها قبل از تعطیلات آخر هفته در همین ماه یعنی آوریل 2010 تماما کنسل شده‌اند.

طبق بررسی‌هایی که از سوی بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی صورت گرفته میزان رشد اقتصادی سالانه بانکوک تنها براثر رکود صنعت توریسم دراین کشور حداقل به میزان 0.2 درصد کاهش یافته است. زیان بزرگتر بالغ بر 0.6 درصد در تولید ناخالص داخلی تایلند رخ داده است که ناشی از سلب اعتماد مشتریان برای حضور در پایتخت این کشور است.

خشونت‌های داخلی نه تنها سبب تنزل درآمد توریسم بلکه سبب کاهش اعتبار این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری های خارجی شده و این وضعیت توان تایلند را برای ادامه روند رشد اقتصادی و از سرگیری آن در مخاطره جدی قرار داده است.
 
این درحالی است که تایلند قطب کلیدی در بازار سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و نیز توریسم بود ولی اکنون سرمایه‌گذاران از عوارض ناشی از کشمکش‌ها بر بازار تجارت و توریسم این کشور نگران کرده است.
 
مقامات ژاپنی هم از وضعیت 7 هزار شرکت ژاپنی در تایلند بر اثر عوارض ناآرامی های سیاسی اظهار نگرانی کرده‌اند. علاوه بر این شرکت ایتان میتسوکوشی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عملیاتی ژاپن از ماه گذشته دفتر انبار گردانی خود را در بانکوک تعطیل کرد.

تایلند ازسال 1992 به بعد شاهد خشونتی چنین وسیع نبوده است. در پی شکست تلاش‌های شصت روزه دولت تایلند برای خودداری از تشدید درگیری‌ها و هرچند هر دو طرف سخن از حفظ جان افراد می‌گویند، اما به نظر نمی‌رسد که شرایط در حالی که تحمل و نیز تصویر ملی تایلند از دست رفته، به وضعیت عادی برگردد.

حتی شهری چون فوکت با کیلومترها فاصله از بانکوک پایتخت تایلند و بدور از همه درگیری‌ها، که شانس آن را داشته که از تمام‌آشوب های سیاسی به دور ماند اکنون دچار عوارض ناشی از حوادث اخیربر توریسم این کشور شده است. این وضعیت فعالان توریسم سرزمین لبخند‌ها را بیش از هر بخش دیگری دچار آسیب کرده است.

کد خبر 107558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز