گروه‌بین‌الملل: انفجار چند نارنجک در بانکوک پایتخت تایلند ناآرامی‌ها در این شهر را پس از چندهفته تظاهرات شدت بخشید

و بحران سیاسی در این کشور را پیچیده‌تر کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد انفجار چند نارنجک روز پنجشنبه در میان تجمع مخالفان تایلند موسوم به قرمزپوش‌ها باعث کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن بیش از 86 نفر دیگر شده است.

درحالی‌که بیش از 6 هفته است که از آغاز تظاهرات مخالفان دولت می‌گذرد پرتاب این نارنجک‌ها کافی بود تا آتش ناآرامی‌ها در این کشور شعله‌ور‌تر شود. روز گذشته صدها پلیس ضد‌شورش تایلند قصد مقابله با مخالفان در منطقه تجاری سیلوم را داشتند که با پیش‌بینی یک درگیری شدید پس از مدتی از این منطقه دور شدند.

قرمزپوش‌ها در این منطقه با استفاده از نی‌های بامبو و تعداد زیادی لاستیک‌ اتومبیل برای خود سنگر درست کرده‌ و توجهی به درخواست نیروهای امنیتی برای تخلیه این منطقه نمی‌کنند.

یکی از سخنگویان ارتش تایلند پیش از این به معترضان هشدار داده بود که فرصت آنها برای عقب نشینی از این ناحیه در شرف پایان است. چند هتل پنج‌ستاره این منطقه به‌دلیل ترس از درگیری‌ها، خدمات رزرو اتاق برای مسافران را متوقف کرده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌های این منطقه نیز بسته شده است.

با وجود اینکه روز گذشته دوطرف کمی از مواضع خود در این منطقه عقب نشینی کردند اما همچنان یک درگیری تمام‌عیار در پایتخت بانکوک پیش‌بینی می‌شود. نیروهای پلیس اعلام کرده‌اند در صورتی که مخالفان موانع خود را جمع نکنند بار دیگر برای مقابله با آنها آماده خواهند شد.

مخالفان تهدید کرده‌اند که درصورت تلاش برای سرکوبی آنها سنگرهای خود را که به بنزین آغشته کرده‌اند آتش خواهند زد. عده‌ای طرفداران دولت که در کنار نیروهای پلیس هستند خواهان خشونت بیشتر نیروهای امنیتی علیه مخالفان هستند.

ارتش قدرتمند تایلند هشدار داده است زمان در حال از دست رفتن است و معترضان باید هرچه سریع‌تر خیابان‌ها را ترک کنند. سخنگوی ارتش تایلند گفت: مهلت  معترضان در حال‌ تمام شدن  است. به‌زودی سرکوب این معترضان آغاز خواهد شد.

مقام‌های ارتش اعلام کرده‌اند که سربازان آماده هستند در برخورد با معترضان از گلوله‌های جنگی استفاده کنند.دولت تایلند روز گذشته با بالاگرفتن ناآرامی‌ها در تایلند تروریست‌ها را مسئول انفجارهای این شهر معرفی کرد.

با وجود اینکه پس از مشکلات آتشفشان ایسلند پروازها در حال بازگشت به وضعیت عادی هستند اما هنوز تعداد زیادی از مسافران تایلند در فرودگاه‌ها سرگردان هستند. دولت‌های آمریکا، انگلیس و استرالیا روز گذشته به‌دنبال بحرانی شدن شرایط در بانکوک هشدار جدیدی درباره مسافرت به تایلند برای اتباع خود صادر کردند.

معترضان تایلند خواهان استعفای آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر این کشور و برگزاری انتخابات جدید هستند. نخست‌وزیر تایلند تا‌کنون در برابر خواست مخالفان ایستادگی کرده و گفته است که کناره‌گیری نخواهد کرد.

آبهیسیت وجاجیوا، روز پنجشنبه بار دیگر اعلام کرد درصورتی که معترضان قصد ادامه تنش‌ها را نداشته باشند، با آنها وارد مذاکره خواهد شد. سخنگوی دولت تایلند تصریح کرد: نخست‌وزیر قصد دارد که درباره برگزاری انتخابات و اصلاح قانون اساسی با معترضان گفت‌وگو کند. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم با ابراز نگرانی درباره اوضاع بانکوک هشدار داده‌ که وضعیت در این شهر ممکن است وخیم‌تر شود. وی خواستار گفت‌وگو میان طرفین مناقشه شد. مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون، گفت: ‌ اکنون زمانی است که باید همه طرفین در آن خویشتنداری کنند.

رهبران مخالفان تایلند دست‌داشتن در انفجارهای روز پنجشنبه را رد کرده‌اند و می‌گویند تنها با وجود یک طرف سوم مانند سازمان ملل حاضر به گفت‌وگو هستند. بخش زیادی از قرمزپوش‌ها را هواداران تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند تشکیل می‌دهند که طی کودتایی در سال ۲۰۰۶ از قدرت سرنگون شد.

از سال ۲۰۰۶ ‌، تایلند درگیر بحران سیاسی است. بانک مرکزی تایلند به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که بحران سیاسی فعلی در این کشور به اعتماد مجامع بین‌المللی به تایلند، صنعت توریسم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی لطمه‌ای جدی وارد کرده است.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بانکوک درصورت حل و فصل نشدن مسائل، به‌زودی شاهد درگیری‌های جدیدی باشد که اوضاع را در این کشور بدتر خواهد کرد.

کد خبر 105756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز