گروه بین‌الملل: مخالفان دولت تایلند روز گذشته با وجود تعیین ضرب‌الاجل از سوی دولت این کشور منطقه تجاری بانکوک را تخلیه نکردند تا تقابل نیروهای امنیتی و مخالفان به نقطه اوج خود برسد.

دولت تایلند به‌دنبال درگیری‌های مرگبار در این کشور که باعث کشته شدن حداقل 36 نفر و
زخمی شدن بیش از 250 نفر دیگر شد، به مخالفان تا ساعت 15 روز گذشته مهلت داد تا منطقه مرکزی بانکوک را تخلیه کنند اما بیش از 5 هزار نفر از معترضان حاضر به ترک محل تحصن خود نشدند.

دولت تایلند اعلام کرده است پس از گذشتن این ضرب‌الاجل، افراد حاضر در این منطقه مجرم شناخته می‌شوند و پس از بازداشت به حبس تا 2 سال محکوم خواهند شد. مسئولان دولتی حتی اتوبوس‌هایی هم برای انتقال مخالفان در نظر گرفته بودند اما حاضران در این منطقه این اقدام را دامی برای بازداشت معترضان می‌دانند.

این در حالی است که روز گذشته ژنرال «خاتیا ساواسدیپول» یکی از رهبران مخالفان قرمز پوش که به‌خاطر اصابت گلوله به سرش در بیمارستان به سر می‌برد درگذشت. معترضان می‌گویند تک‌تیراندازهای ارتش این ژنرال را روز پنجشنبه هدف قرار داده‌اند اما دولت با رد این موضوع تروریست‌ها را عامل این حمله معرفی کرد.

مخالفان دولت تایلند موسوم به قرمزپوش‌ها، از چند ماه قبل در بانکوک تحصن کرده‌اند و خواستار استعفای آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند و برگزاری انتخاباتی تازه هستند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در تایلند معترضان پیشنهاد مذاکره با میانجیگری سازمان ملل متحد را برای پایان دادن به ناآرامی‌ها مطرح کردند که دولت تایلند بلافاصله آن را رد کرد. ناتاووت سایکوا یکی از رهبران معترضان اعلام کرد: به شرطی که ارتش از نواحی محل تحصن عقب نشینی کند معترضان حاضر به مذاکره با میانجیگری سازمان ملل هستند.

با وجود این، پانیتان واتانایاگورن، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نیازی به کمک‌های خارجی نیست، گفت: ما درخواست برای میانجیگری سازمان ملل را رد می‌کنیم. هیچ دولتی در تایلند تاکنون اجازه دخالت در امور داخلی کشور را نداده است.

با ادامه ناآرامی‌ها در تایلند دولت این کشور علاوه بر برقراری وضعیت اضطراری در بیش از 20 استان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد.تعداد زیادی زن و بچه در میان معترضان متحصن در منطقه تجاری بانکوک وجود دارند و گذشتن از ضرب‌الاجل دولت نگرانی‌ها را درباره امکان وقوع یک نبرد مرگبار افزایش داده است.

سربازان ارتش برای جلوگیری از پیشروی مخالفان روز گذشته هم گلوله‌های جنگی شلیک کردند. شدت درگیری‌‌ها در پایتخت بانکوک به حدی است که روز گذشته میهمانان یک هتل لوکس پس از تیراندازی‌ به سمت ساختمان هتل و همچنین وقوع یک انفجار در ساعات نخست صبح مجبور به پناه گرفتن در زیرزمین شدند.

سفارتخانه‌های برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس، استرالیا و آلمان هم در بانکوک تعطیل شده است. ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در تایلند ضربه سختی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. درحالی‌که این کشور در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد صنعت گردشگری تایلند بدترین لطمه را دیده است و هتلداران مجبور به کاهش 70 درصدی قیمت‌های خود شده‌اند. 

کد خبر 107587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز