یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی امروز تصمیم گرفتند انتخابات هیات رئیسه مجلس را روز 4 خرداد برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به همین دلیل جلسات علنی این ماه برای چهار هفته پیاپی ادامه خواهد داشت. پیش از این در هرماه نمایندگان سه هفته جلسات علنی و کمیسیونها را برگزار می کنند و هفته اخر هرماه برای سرکشی به حوزه انتخابیه خود می روند.

زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس هرساله در روز 7 خرداد سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی برگزار می شود ولی امسال به روز 4 خرداد موکول شده است.

به نظر می رسد افزایش زمان جلسات علنی مجلس برای جلوگیری از تعویق انتخابات هیات رئیسه سال سوم بوده است.

در مجالس گذشته انتخابات هیات رئیسه بین هفتم تا پانزدهم خرداد هم انجام شده است. انتخابات هیات رئیسه مجلس از جهت کسب قدرت پارلمانی توسط جناح های سیاسی درون مجلس با اهمیت تلقی می شود.

مجلس هشتم هم اکنون دارای دو فراکسیون عمده سیاسی اکثریت اصولگرا و اقلیت اصلاح طلبان است. از فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون انقلاب اسلامی که حامیان دولت احمدی‌نژاد در مجلس هستند منشعب شده است.

این فراکسیون درپی رایزنی جهت کسب کرسی ریاست مجلس برای فردی است که هوادار احمدی نژاد باشد. درحال حاضر به نظر می رسد کاندیدای این فراکسیون برای کسب ریاست مجلس غلامعلی حداد عادل رئیس سابق مجلس هفتم است. در حالی که فراکسیون اصولگرایان علی لاریجانی را دو باره کاندیدا خواهند کرد.

معمولا پیش از برگزاری انتخابات هیات رئیسه، فراکسیون‌های سیاسی مجلس در جلساتی که برگزار می‌کنند موضوع ریاست مجلس و اعضای هیات رئیسه را به بحث گذاشته و سرنوشت انتخابات پیش از تاریخ رسمی آن در این فراکسیونها مشخص می‌شود.

هر چه به زمان انتخایات دوره بعد مجلس نزدیک می شویم رقابت برای کسب کرسی های قدرت پارلمانی در مجلس نیز افزایش می یابد.

از آن جا که مجلس ناظر انتخابات شوراهای شهرو روستا نیز هست، کسب کرسی های قدرت پارلمان می تواند تاثیر مستقیمی در انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و نیز هیات های مرکزی نظارت در استانها داشته باشد. همه اعضای هیات های نظارت را نمایندگان استانها و شهرهای مختلف تشکیل می دهند.

درمورد دیگر تصمیمات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران گفت که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم دراین جلسه گزارشی از لایحه برنامه پنجم توسعه داده است.

کد خبر 106403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز