دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: طرح انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم با قید یک فوریت که به امضای 71 نفر از نمایندگان مردم رسیده است در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی درباره این طرح به همشهری گفت: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مسائلی که شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها را دچار اختلال و چالش جدی برای برنامه‌ریزی، اداره امور شهرها و انجام وظایف قانونی و خدمت رسانی مناسب و لازم به شهروندان می‌کند،

استیضاح و برکناری مکرر شهرداران توسط شورا‌هاست. از همین رو این طرح برای اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 75 ارائه شده است. در اصلاح ماده 71 این قانون که مربوط به انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم در شهرهای دارای 200 هزار نفر جمعیت و بالاتر است،

آمده است: انتخاب شهرداران شهرهای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر در سطح کشور به‌صورت مستقیم،عمومی، با رأی مخفی مردم و همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی و با اکثریت نسبی آرای مردم انجام خواهد شد.به اعتقاد کارشناسان، انتخاب شهردار توسط مردم یکی از جدیدترین سیستم‌های مدیریت شهری است که در بسیاری از شهرهای توسعه یافته جهان اجرا می‌شود و نتایج مثبتی را به‌دنبال داشته است.

نمایندگان: اثرات طرح، مثبت است

نمایندگان مجلس از طرح انتخاب شهرداران توسط مردم استقبال می‌کنند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظایف اصلی نهاد مردمی شورا به حاشیه رفته است، گفت: موضوع انتخاب شهرداران توسط مردم در شهر‌هایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر چندی پیش در مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی مطرح شد.

هادی مقدسی انتخاب شهرداران توسط اعضای شورای شهر را مکانیسم چندان موفقی ندانست و گفت: انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر، وظایف این نهاد مردمی را به حاشیه رانده و باعث شده است تا انتخاب شهردار ابزاری برای سهم‌خواهی برخی از نمایندگان شوراهای شهر شود که این وضع باید تغییر کند.

نماینده مردم بروجرد با اشاره به اختلافاتی که بین شهرداران و نمایندگان شورای شهر در بسیاری از شهرها به‌وجود آمده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در جریان این مسائل بودند، اضافه کرد: با توجه به تجربه 11 ساله انتخاب شهردار توسط شورای شهر، تقریبا همه نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه این روند،  فرسایشی و خسته‌کننده است و در نهایت به ضررمردم تمام می‌شود.

وی افزود: اگر مردم شهردار را انتخاب کنند می‌توانیم امیدوار باشیم که علاوه بر اینکه حقی از مردم ضایع نمی‌شود، شهر هم با رکود فعالیت‌ها مواجه نمی‌شود.مقدسی، با بیان اینکه اکثر نمایندگان کشور از انتخاب شهرداران توسط مردم استقبال می‌کنند، ادامه داد: درصورت تصویب این طرح، وقت اعضای شورای شهر فقط معطوف به طراحی و برنامه‌ریزی برنامه‌های راهبردی شهر می‌شود.

وی انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم را اتفاق خوشایندی در عرصه مدیریت شهری دانست و گفت: زمانی که شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، دیگر نگران اختلاف با شورای شهر و احتمال عزلشان نخواهند بود ؛ به این ترتیب شاهد شکل‌گیری شهرهایی پویا، زنده و فعال خواهیم بود.

نماینده مردم بروجرد در بخش دیگری از سخنانش شهرداری تهران را به لحاظ اینکه ویترین دید همه مسئولان است از حیث پاسخگویی جدای از سایر شهرداری‌های ایران دانست و خاطرنشان کرد: شهردار تهران به‌دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارد، علاوه بر اینکه زیر نگاه تیزبین تمام مسئولان است، پاسخگویی قابل‌قبولی هم در مقابل عملکرد خود دارد.

اثرات مثبت انتخاب مستقیم شهردار از سوی مردم

از سوی دیگر عبد الرضا مرادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی انتخاب شهردار را یک موضوع تخصصی و نه سیاسی اعلام کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد انتخاب شهرداران کلانشهرهای ایران به‌طور مستقیم از طریق برگزاری انتخابات،  اقدام مثبتی باشد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی زوایای مختلف این موضوع قبل از تصمیم‌گیری باید بررسی شود.به گفته عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، برگزاری هر گونه انتخاباتی که باعث دخالت مستقیم مردم در تعیین سرنوشتشان باشد، کار خوب و گزینه بهتری است.

مزیت انتخاب شهردار توسط مردم، افزایش تعامل شهروندان و شهردار است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود گفت: در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد انتخاب شهردار به‌طور مستقیم توسط مردم،  عاقلانه‌ترین و صحیح‌ترین شیوه تعیین شهردار است.سید فاضل موسوی،  عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس تهران سما،  با اشاره به مزایای انتخاب شهردار توسط مردم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مزایای انتخاب شهرداران کلانشهرها توسط شهروندان این است که تعامل و همکاری مردم با شهردار افزایش پیدا می‌کند.

موسوی اضافه کرد: وقتی مردم خودشان شهردارشان را انتخاب می‌کنند احساس تعلق بیشتری به وی داشته و برای حل و فصل مسائل شهری کمک و همکاری بیشتری با مدیریت شهری انجام می‌دهند و مشکلات شهر سریع‌تر و ساده‌تر حل می‌شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود تاکید کرد: یکی دیگر از مزایای انتخاب شهردار به وسیله مردم این است که شوراها وقت‌شان را به نظارت بر کار شهرداری اختصاص می‌دهند و فرصت زیادی را برای انتخاب شهردار از دست نمی‌دهند.

کد خبر 109717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز