همشهری‌آنلاین - امیر زنده رود: سمینار مجمع جهانی ۲۰۱۰ مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی برگزار شد

سمینار بررسی اهمیت مجمع جهانی ۲۰۱۰ مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی سه شنبه ۳۱ فروردین ۸۹ از سوی انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ پرفسور کاظم معتمدنژاد، دکتر یونس شکرخواه، دکتر علی اکبر جلالی، دکتر محسنیان‌راد، دکتر یحیی تابش، مهندس علی‌اکبر محسن زاده، دکتر فرهاد اعتمادی، پیشکسوتان و صاحبنظران حوزه جامعه اطلاعاتی و سایر اعضای انجمن و اصحاب رسانه در این سمینار شرکت داشتند. [سمینار انجمن‌ایرانی مطالعات جامعه‌اطلاعاتی]

بنابر این گزارش، در این نشست دکتر کاظم معتمدنژاد ضمن خوشامدگویی به تاریخچه بنیان انجمن و شروع حرکت به سمت تحقق جامعه اطلاعاتی در ایران اشاره کرد و گفت:

ما از اطلاعات شروع نکردیم بلکه ۲۰ سال پیش از روزنامه‌نگاری آغاز کردیم و حال به اطلاعات رسیدیم، ما در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو ۲۰۰۳ یک چمدان بزرگ بروشور، کاتالوگ و ... درباره وضعیت جامعه اطلاعاتی ایران برده بودیم در حالی که یک چارپایه آنجا نداشتیم و آن چمدان پر را به کشور بازگرداندیم. ما انجمن را به دلیل خلع پوشش‌های دولت با همکاری دوستان دانشگاهی‌مان ایجاد کردیم. [سازمان‌های دولتی‌ نقش چندانی در فعالیت‌های جامعه‌ اطلاعاتی ندارند]

پدر علوم ارتباطات ایران گفت: ابراز امیدواری می‌کنم که امسال به مناسبت دهمین سال آغاز فعالیت در زمینه جامعه اطلاعاتی در ایران بتوانیم فعالیت‌های بیشتر و بهتری را در این زمینه انجام دهیم، کوشش‌های درخور جامعه ایران را در این زمینه داشته باشیم و جایگاه خودمان را در سطح جهانی حفظ کنیم.

 ایران و مسائل بین‌المللی راهبری اینترنت

در ادامه این نشست برنامه‌های آتی انجمن و جهت‌گیری‌های استراتژیک آن از سوی نماینده شورای اجرایی انجمن ارائه شد که شامل این موارد بود:

کمک به جریان مستمر مفهوم‌سازی در زمینه جامعه اطلاعاتی، تسهیل و تسریع جریان انتقال به موقع آخرین دانش و معرفت علمی ایران و جهان در زمینه اطلاعات و ارتباطات به جامعه علمی و محافل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، کمک به حضور موثر و فعال کشور در اجلاس‌های جهانی ارتباطات و اطلاعات به ویژه اجلاس سران جامعه اطلاعاتی، کمک به کاهش شکاف موجود میان ایران با کشورهای پیشرفته در زمینه ارتباطات و اطلاعات از طریق نظارت علمی، کمک به تشکیل سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی مجهز به دانش و مهارت‌های جهانی در زمینه ICT، کمک به پیوند منسجم و هم‌افزایی میان محافل علمی اطلاعات و ارتباطات از یک سو و محافل حرفه‌ای از سوی دیگر، ایجاد فضای مناسب برای بحث‌های انتقادی - نظری و کمک به تسریع، تسهیل و اثربخشی جریان دانایی محور شدن فرآیندهای توسعه‌ای کشور در سطح کلان.

در ادمه این نشست دکتر یونس شکرخواه عضو هیئت رئیسه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران با اشاره به روند و موضوع برگزاری اجلاس‌های جهانی سران کشورهای جهان درباره جامعه اطلاعاتی به بررسی اهمیت مجمع جهانی مباحثه ۲۰۱۰ درباره جامعه اطلاعاتی به عنوان موضوع اصلی نشست بیست و هشتم انجمن جامعه اطلاعاتی پرداخت.

وی گفت اجلاس اول سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی از۱۰ تا ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳ در ژنو برگزار شد و در آن اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه اطلاعاتی: چالش جهانی هزاره جدید با ۶۷ ماده و سند طرح اقدام با ۲۹ ماده که یازده action lines هم داشت،  تصویب شد

وی ادامه داد: اجلاس دوم سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی از ۱۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۰۵ در تونس برگزار شد و در آن سند تعهد تونس با ۴۰ ماده و سند دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی با ۱۲۲ ماده و یازده action lines، به تصویب رسید که من و همکارانم در هر اجلاس ژنو و تونس حضور داشتیم و گزارش‌هایی هم در این خصوص منتشر کردیم

 ایستگاه‌های قطار جامعه اطلاعاتی

وی در ادامه خاطر نشان ساخت که تحول مهم بعدی در سال ۲۰۰۶ این بود که گروه سازمان‌ملل درباره جامعه‌اطلاعاتی یا همان UNGIS در آوریل ۲۰۰۶ توسط هیات اجرائی کل سازمان‌ملل (CEB)‌ مورد تصویب قرار گرفت. [گروه تازه در مسیر جامعه اطلاعاتی]

وی ادامه داد: در همین سال ۲۰۰۶  اکوسوک (شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل) از کمیسیون علم و فناوری برای توسعه - CSTD - خواست پیشرفت خطوط عمل و تعهدات WSIS در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را ارزیابی و مرور کند و موانع و اقدامات لازم برای غلبه بر موانع و اجرای بهتر نتایج WSIS را مشخص کند و همچنین دیالوگ و همکاری با سایر نهادهای سازمان ملل، برای نیل به اهداف WSIS را دنبال کند و با دولت‌ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی، سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی طبق مسئولیت‌ها و نقش‌های مختلف همکاری کند.

دکتر شکرخواه سپس به تحولات سال‌های  ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹  در مورد اجلاس‌های مجمع حاکمیت اینترنت (IGF) پرداخت و خاطرنشان ساخت:

نخستین اجلاس مجمع راهبری یا حکومت‌گری اینترنت در یونان (سال ۲۰۰۶) در۴ محور:

۱. گشودگی: آزادی بیان، جریان آزاد اطلاعات، اندیشه‌ها و معرفت‌ها؛
۲. امنیت: ایجاد اعتماد و اطمینان در کاربرد اینترنت از طریق توسعه‌همکاری‌ها؛
۳. تنوع: پیشبرد چندزبانی گرایی و محتوای محلی؛
۴. دسترسی: اتصال اینترنتی، سیاست‌ها و قیمت‌ها

برگزار شد و دومین اجلاس مجمع در نوامبر ۲۰۰۷ در ریودوژانیروی برزیل و سومین اجلاس مجمع در دسامبر ۲۰۰۸ در دهلی هند و چهارمین اجلاس مجمع هم در نوامبر ۲۰۰۹ در شرم الشیخ مصر برگزار شد

شکرخواه پس از مرور مهم‌ترین تحولات مرتبط با جامعه‌اطلاعاتی؛ ابتدا به اسلایدهای کمیته اجرایی مجمع جهانی مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۰ پرداخت و سپس ابراز امیدواری کرد: با حضور  نمایندگان انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در این مجمع، امیدواریم نتایج خوبی برای علاقمندان به مباحث حاصل شود.

وی در ادامه به بررسی اهمیت مجمع جهانی مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی (ژنو ۱۰تا ۱۴ مه ۲۰۱۰) پرداخت و گفت:

در این مجمع ۶ نشست مهم موسوم به سطح بالا (High-Level) با عناوین،  تبدیل اهداف به اقدامات،  ساختن بر پهنای باند؛ کاربردهای پهنای‌باند وسیع برای آینده،  شبکه‌های اجتماعی،  مدیریت بحران به وسیله تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی و امنیت سایبر و فضای سایبر برگزار می‌شود.

شکرخواه گفت در نشست "تبدیل اهداف به اقدامات"، موضوع همگرایی اهداف اجلاس‌های جهانی سران کشورهای جهان درباره جامعه اطلاعاتی با اهداف هزاره توسعه مطرح می‌شود و در نشست "ساختن بر پهنای باند" مسائل مرتبط با کاربردهای شبکه‌های پرسرعت مبتنی بر پهنای باند گسترده؛ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این در حالی است که در نشست "کاربردهای پهنای‌باند وسیع برای آینده"،  تبدیل تکنولوژی‌ها از وضعیت صرفا "زیبا" که به آن nice gadgets می‌گویند؛ به وضعیت کاربردی برای شهروندان مطرح خواهد شد

عضو هیئت رئیسه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در ادامه تشریح نشست‌های سطح بالای مجمع جهانی ۲۰۱۰ مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی؛ افزود:

در نشست "شبکه‌های اجتماعی"،  رسانه‌های مدرنی چون ویکی‌ها؛ بلاگ‌ها؛ آر اس اس و رسانه‌های مبتنی بر وب ۲ طرف توجه قرار می‌گیرند که برای  مجمع جهانی ۲۰۱۰ از نظر ملاحطات اجتماعی و سیاسی اهمیت دارند.

شکرخواه گفت Facebook و Qzone از جمله بزرگترین‌ شبکه‌های اجتماعی معاصر هستند که اولی در اوایل سال ۲۰۱۰ به ۳۶۰ میلیون کاربر دست یافت و دومی ۳۷۶ میلیون اکانت رجیستر شده دارد.

وی افزود: رهبران صنعتی جهان؛ سیاست سازان؛ کارشناسان حقوقی؛ نهادهای مدنی و خود کاربران به شدت به این موضوع توجه دارند و مقولاتی چون مشارکت مدنی و سیاسی؛ روزنامه‌نگاری شهروندی؛ آزادی بیان و حریم شخصی و نیز جلب مشارکت جوانان به مقوله جامعه مدنی در همین چهارچوب اهمیت دارد.

رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران به پنجمین نشست سطح بالا تحت عنوان "مدیریت بحران به وسیله تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی" پرداخت و گفت با توجه به وضعیت ایران از نظر زلزله خیز بودن این نشست هم مهم است و در آن مسائلی چون ارسال اخطار مدیریت بحران از جنبه اطلاع رسانی و جلب مشارکت برای کمک به بازماندگان وقربانیان فجایع اهمیت دارد. [آشنایی با مناطق زلزله خیز کره زمین]

وی در پایان به نشست ششم تحت عنوان "امنیت سایبر و فضای سایبر" اشاره کرد و گفت در این نشست همه مسائل مرتبط با تهدیدات سایبر بحث می‌شود و این موضوع آنقدر در جهان اهمیت یافته است که اتحادیه ارتباطات بین‌المللی دوربرد؛ دستورجلسه امنیت سایبر جهانی (GCA) را مطرح ساخته است.

شکرخواه در پایان به جلسات تعاملی؛ ورک‌شاپ‌های موضوعی؛ تبادل دانش؛ جلسات موسوم به کیک آف (kick-off) مجمع جهانی ۲۰۱۰ مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی اشاره کرد و از انتشار ۶ کتاب تخصصی درباره جامع اطلاعاتی در مجمع ۲۰۱۰ و از به روز شدن پایگاه ذخیره ابتکارات جهانی در زمینه جامعه ‌اطلاعاتی (WSIS Stocktaking Platform) بر اساس فیچرهای وب ۲ خبر داد.

در ادامه این نشست و در بخش پایانی گفت‌وگوی بررسی و تحلیل مجمع یاد شده با حضور رسانه‌های جمعی و برقراری فضای پرسش و پاسخ برپا شد. در این گفت‌وگوی پرمحتوا دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر یونس شکرخواه، دکتر علی‌اکبر جلالی، دکتر محسنیان راد و دکتر اعتمادی حضور یافته و ضمن اظهار بیاناتی در بررسی این مجمع به سوالات حاضران و رسانه‌ها پاسخ گفتند.

این نشست با نتیجه هم‌اندیشی در بررسی اهمیت مجمع جهانی مباحثه درباره جامعه اطلاعاتی، بررسی فعالیت‌های ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی، ارزیابی وضعیت موجود در حوزه جامعه اطلاعاتی ایران، بررسی راه حل‌های پیشنهادی برای برون‌رفت از چالش‌های احتمالی جامعه اطلاعاتی ایران، انتقال دانش میان استادان و کارشناسان و اعضای انجمن جامعه اطلاعاتی و ایجاد فضای تعامل به کار خود پایان داد.

انداختن عکس یادگاری پایان بخش این نشست بود

 از ژنو تا تونس و از تونس تا آتن

 مفاهیم: ۱۱خط‌ عمل‌ جامعه اطلاعاتی چیست؟

 گروه تازه در مسیر جامعه اطلاعاتی

 چهار تابلو از جامعه اطلاعاتی

کد خبر 105687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز