شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش از استخدام 40 هزار فرهنگی در کشور خبر داد و جزییات آزمون فرهنگیان در سال 89 را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، حمید رضا حاجی بابایی در حاشیه مراسم هم اندیشی مدیران ارشد ستادی و استانها در جمع خبرنگاران ،با اشاره به اینکه فراخوان آزمون فرهنگیان و منابع آن در هفته های آتی اعلام خواهد شد، گفت: در مرحله نخست این آزمون که به شکل منطقه ای و به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد، 120 هزار نفر شرکت می کنند و سهمیه استانها نیز بزودی اعلام می شود.

وی اضافه کرد: هر استان مجاز است تا سه برابر سهمیه، پذیرش کند، اما در مرحله دوم سهمیه بندی بین شهرستانها است ، زیرا ساکنان شهرستانها از اولویت بالاتری برخوردارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آزمون فوق گفت : قانون مدیریت همچنین در مناطق محروم و دور افتاده برای فوق دیپلم ها و خانواده شهدا استثنا قایل شده تا امکان شرکت در آزمون را بیابند.

به گفته وی ؛ مرحله دوم این آزمون تخصصی تر و با مصاحبه همراه خواهد بود و انتخاب معلمان براساس ویژگیهای ظاهری و علمی انجام می شود.

وی در ادامه به استخدام معلمان حق التدریسی در سال 89 پرداخت، گفت :‌ امسال سهیمه 26 هزار نفر را برای استخدام معلمان حق التدریسی دریافت شده است و مجلس شرایط آن را تعیین کرده است.

به گفته حاجی بابایی ، کسانی که تا 15 مهرماه 87 مدرک لیسانس و چهار سال سابقه کار ، فوق دیپلم و پنج سال سابقه کار یا دیپلم و هفت سال سابقه کار داشته باشند،‌ شرایط استخدام را دارا هستند.

وی ادامه داد: اکنون ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش آعاز شده و پیش بینی می شود که تا پایان مرداد ماه سالجاری این مساله پایان یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واگذاری مدارس به بخش خصوصی گفت: از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی قانونی در این زمینه وجود ندارد و سیاست های اصل 44 قانون اساسی نیز ، بهداشت و آموزش و پروزش را مستثنی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:نیروهای آزاد شرکتی که از اول مهر ماه سال گذشته در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شده اند، می توانند در آزمون استخدامی پذیرش 40 هزار نفری سال 89 شرکت کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایرنا، در خصوص تعیین تکلیف معلمانی که در مهر ماه سال 88 به صورت شرکتی مشغول به کار شدند،افزود : بر اساس مصوبه مجلس،آموزش و پرورش نمی تواند هیچ نیرویی را استخدام کند مگر آنکه بر اساس قوانین مجلس، انجام شود.

وی ، آزمون 40 هزار نفری فرهنگیان را فرصتی مناسب برای کسانی که به صورت آزاد یا شرکتی وارد آموزش و پرورش شده اند، عنوان کرد و گفت : اگراین افراد امتیازات لازم را کسب کنند می توانند جذب آموزش و پرورش کشور شوند.

حاجی بابایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره پرداخت بدهی های معلمان مناطق محروم ، گفت: در اسفند ماه سال 88 ، آموزش و پرورش اراده کرد تا تمام بدهی فرهنگیان را پرداخت کند. و مجوز پرداخت آن را به سختی از سازمان مدیریت دریافت کرد.

وی گفت:با کسب این مجوز، بدهی 311 میلیارد تومانی آموزش و پرورش پرداخت شد.

وی با بیان اینکه دولت دهم تیرماه 88 بر اساس مصوبه ای تعریف مناطق محروم را تغییر داد،گفت: در حالیکه پیش از این تعریف مناطق محروم این بود که غیر از مرکز استان، بقیه مناطق محروم بودند.

وی گفت: اما در مصوبه اخیر دولت، روستاها محروم قلمداد شدند و بنا بر این کسانی که در شهرستان ها و شهرهای کوچک هستند از محرومیت بیرون آمدند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که بدهی آن دسته از فرهنگیانی که تا قبل از تغییر تعریف مناطق محروم مشغول به خدمت بودند چه می شود؟، گفت: مجوز نداشته ایم که بدهی این افراد را بپردازیم چرا که دولت می گوید، تعداد مناطق محروم یک هزار و 900 برآورد شده و یک هزار منطقه نیست.

حاجی بابایی در عین حال، گفت: معلمان معتقد هستند که باید حقشان پرداخته شود و خواسته آنان کاملا منطقی و به جا است.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش به دنبال پرداخت حق معلمان است تا بدهی این افراد و بر اساس آنچه که تکلیف شده، پرداخت شود.

وی ادامه داد:البته این بدهی ها فقظ شامل حال معلمان نمی شد بلکه تمامی کارکنان دولت را در بر می گرفت که متاسفانه برخی از وزارتخانه ها بر خلاف قانون با وجود تغییر تعریف مناطق محروم،این مبالغ را پرداخت کرده اند.

حاجی بابایی گفت: کارکنان آموزش و پرورش مناطق محروم 440 هزار نفر است که البته با تعریف جدید 24 هزار نفر خارج می شوند و باید حق و حقوق دو سال کارکردشان پرداخت شود.

کد خبر 104738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز