شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی سرگروه‌های مدیران مدارس دوره‌های تحصیلی استان‌های کشور از استخدام 40 هزار نیروی متخصص در سال آینده خبر داد

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی با اعلام این خبر گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش استخدام نیروهای متخصص به ویژه برای هنرستان‌ها و در رشته‌ها پایه دبیرستانها و مقطع ابتدایی است.

وی افزود: با توجه به نیاز سنجی‌هایی صورت گرفته، سال آینده 20 هزار معلم ورزش، 10 هزار مشاور و متخصص و 10 هزار نیروی متخصص در رشته‌های متعدد در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد.

به گفته حاجی بابایی در حال حاضر شهر تهران با کمبود مربی در مقطع ابتدایی مواجه است که باید سال آینده این مشکل حل شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه آموزش و پرورش را با ایده‌ها و تفکرات جدید پیش ببریم لازم است به جایی برسیم که معلمان و مربیان هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند و برای نیل به این اهداف باید یک نظام منسجم در سراسر کشور ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوران فاصله بین وزارتخانه و مدارس به پایان رسیده است خاطر نشان کرد: در ساختار و تحول جدید نباید فاصله‌ای بین وزارت و مدارس و ستادها باشد و رمز موفقیت آموزش و پرورش هم در ارتباط دو سویه و متقابل است.

حاجی بابایی درباره تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: از سال 1367 تا کنون سند ملی آموزش مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که پس از 21 سال فکر کردن لازم است که 2 سال هم این فکرها اجرایی شود.

وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند کار کارشناسی انجام شود تصریح کرد: طی چند سال گذشته تمامی نظرات کارشناسان و صاحب نظران در سند ملی لحاظ شده است، بعضی وقت‌ها در کشور ما کار کارشناسی یعنی اینکه کار انجام نشود در حالی که آموزش و پرورش امروز باید متحول شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مثل هواپیمایی در حال حرکت است که نمی‌توان آن را به بهانه بررسی و کار کارشناسی متوقف کرد، بنابراین باید در حال حرکت مورد بررسی و اصلاح قرار بگیرد، ما معتقدیم آموزش و پرورش با کمک و پشتیبانی تمامی فرهنگیان کشور برنامه‌های خود را پیش خواهد بود و در این راه هیچگونه کوتاهی نخواهد کرد.

حاجی بابایی گفت: در 3 ماهه گذشته که از عمر وزارت می‌گذرد 25 جلسه در شورای آموزش عالی برگزار شد که برابر با جلسات 2 سال گذشته بود، در این جلسات سند ملی آموزش و پرورش مصوب شده و شورای انقلاب فرهنگی هم آن را دنبال می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: سند تحول بنیادین برنامه بسیار قدرتمندی است که آن با بررسی نظام آموزشی 110 کشور دنیا به این سند رسیدیم و 12 سال آموزش مورد تایید تمامی کشورهایی است که دارای آموزش و پرورش پیشرفته ای هستند و در این راستا تغییر ساختار به 3-3-6 یکی از موفق ترین برنامهای این سند ملی بود و این نظام در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ژاپن موفقیت‌های قابل توجهی داشته است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول بنیادین جزو برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش است، گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تحول هم در ساختار باید انجام شود و هم در محتوا، ما نیز در این راستا ساختار وزارت آموزش و پرورش را اصلاح کرده‌ایم، اصلاح ساختار استان‌ها به زودی اعلام می‌شود و اصلاح ساختار مدارس نیز در دست بررسی است.

وی گفت: بر اساس همین ساختار و محتوای غلط آموزش و پرورش در حال حاضر معلمان خارج از کشور هنوز نتوانسته‌اند حقوق بگیرند و طبق گفته برخی سفرا آنها پول موردنیاز زندگیشان را از سفارتخانه‌ها دریافت می‌کنند که این برای آموزش و پرورش کشور ما بسیار بد است.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد معاونت‌های جدید در این وزارتخانه به تاسیس معاونت اطلاع رسانی و آمار و فناوری اشاره کرد و افزود: زمانی که آمار دقیقی از وضعیت آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی و کیفیت آن نداشته باشیم در اجرا به جایی نخواهیم نرسید بنابراین وزارت خانه در این راستا با نصب سرورها سعی کرده است تمامی اطلاعات را به صورت جامع و کامل در دسترس داشته باشد تا هر زمان و در هر بخشی نیاز بود با استفاده از این آمار بتوانیم کارهای مربوطه را انجام دهیم.

به گفته حاجی بابایی نتیجه نداشتن آمار دقیق این است که گفته می‌شود 14 میلیون دانش آموز،‌140 هزار مدرسه و بیش از یک میلیون معلم داریم در حالی که طبق آخرین آمار 12 میلیون و 800 هزار دانش آموز، بیش از 800 هزار معلم و 128 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که البته این آمار نیز آمار واقعی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی‌های پیش از موعد همچنین اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که باعث شد آموزش و پرورش از نیروی متخصص خالی شود بازنشستگی 96 هزار نفر نیروی انسانی این وزارتخانه طی دو سال گذشته بوده است.

وی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود آموزش و پرورش نیروی مازاد دارد غلط است چرا که نظام تعلیم و تربیت انتها ندارد و کسانی که چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند آموزش و پرورش را با شرکتی ساختمانی اشتباه گرفته‌اند.

حاجی بابایی در پایان با بیان اینکه طی چهار سال گذشته 361 هزار نفر بازنشسته شده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال جاری، 60 هزار نفر در کل کشور بازنشسته شده‌اند که 53 هزار نفر آن از نیروهای آموزش و پرورش بودند.

کد خبر 102832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز