گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که باسواد‌ترین معلمان باید برای دوره ابتدایی تربیت شوند

به گفته وزیر آموزش و پرورش، دهه چهارم نظام تعلیم و تربیت کشور، دهه بصیرت و خلاقیت است و باید روش‌های مدرن، جایگزین روش‌های سنتی شود. این مهم با کمک معلمان دلسوزی که در مراکز تربیت معلم پرورش می‌یابند امکان‌پذیر خواهد بود.

حمید‌رضا حاجی بابایی در جمع رؤسای مراکز تربیت‌معلم، تاکید کرد: دوره ابتدایی مهم‌ترین دوره تحصیلی در آموزش و پرورش  و معلم نیز مهم‌ترین رکن آموزش و پرورش است، پس تربیت معلمان باید به بهترین شکل باشد تا منویات مقام معظم رهبری در مورد احیای تربیت معلم تحقق یابد.

کارشناسان بر این باورند که دوره ابتدایی مهم‌ترین دوره تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود، در این دوره ضمن اینکه شخصیت نوآموز شکل می‌گیرد، ذهن او بیش از هر زمان دیگر آماده فراگیری و یادگیری است؛ به همین دلیل آموزش زبان دوم نیز در برخی از کشورها از دبستان‌ها شروع می‌شود.

در کشور ما ، به دوره ابتدایی - که زیر‌ بنایی‌‌ترین دوره تحصیلی فراگیران است - توجه چندانی نشده تا جایی که وزیر سابق آموزش و پرورش، معاونت آموزش و پرورش عمومی را با معاونت نظری و مهارتی ادغام کرد و معاونت آموزش و نوآوری را تشکیل داد. 

اما وزیر آموزش و پرورش دولت دهم - که خود از فرهنگیان باسابقه آموزش و پرورش است - برخلاف وزیر دولت نهم اعتقادی به این ادغام ندارد و تاکید دارد که «اساس کار آموزش و پرورش دوره ابتدایی است.»

ادغام معاونت‌ها اشتباه بود

بهروز سلطانی، کارشناس آموزش و پرورش با اشتباه دانستن ادغام معاونت‌های آموزشی گفت: کارهای اشتباه وزیر پیشین آموزش و پرورش چون از بدنه این وزارتخانه بوده باعث شده تا هرچه از دوره ابتدایی به بالاتر برویم، معلمان با تحصیلات بالاتر مورد استفاده قرار ‌گیرند. این موضوع دقیقا نشان‌دهنده کم‌اهمیت بودن این دوره نزد مدیران سابق این وزارتخانه بود.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: حاجی‌بابایی حساسیت دوره ابتدایی را کاملا می‌داند و به همین دلیل توجه به دوره ابتدایی و لزوم به‌کارگیری معلمان با   سابقه را الزامی می‌داند.

5سال پیش، هیات دولت در مصوبه‌ای همه معلمان را موظف کرد که یک پایه تحصیلی خود را ارتقا دهند و شرط تدریس در دوره ابتدایی هم با مدرک تحصیلی لیسانس و همچنین دوره‌های راهنمایی و متوسطه با مدرک تحصیلی فوق لیسانس باشد.

کم‌توجهی به دوره ابتدایی، مشکلات نظام آموزشی را به دوره‌های بالاتر و حتی دانشگاه‌ها منتقل می‌کند. بی‌اعتنایی به آموزش‌های دوره ابتدایی باعث شده که دانش‌آموز اشکالات اساسی آموزشی و پرورشی را به دوره‌های بالاتر برده و بدون آنکه این ایرادات برطرف شود در پایه‌های بالاتر ادامه تحصیل دهد. نظام ارزشیابی نیز به این کار دامن زده و موجب شده دانش‌آموز به‌صورت پارویی به دوره بالاتر برود.

وضعیت کاری معلمان ابتدایی

«معلمان ابتدایی وضعیت معیشت ضعیف تری نسبت‌به‌ سایر معلمان دارند»، این نکته‌ای است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. توجه جدی به ارتقای تحصیلی معلمان دوره ابتدایی، پیگیری آموزش‌های ضمن خدمت و رسیدگی به وضعیت معیشتی آنها از جمله موضوعاتی است که می‌تواند ارتقای آموزشی و پرورشی، برای فرا‌گیران این دوره به ارمغان بیاورد.

آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش مواجه نیست بلکه آنچه آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد، توزیع نامتعادل نیرو در مناطق مختلف است.

آمار کارکنان با مدرک دیپلم و فوق دیپلم و حتی شرکتی در دوره ابتدایی نشان می‌دهد که آموزش و پرورش برای سرو‌سامان دادن به وضعیت دوره ابتدایی راه دشواری پیش رو دارد و باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این کار کند و تفکری  را که در چند سال اخیر بر این دوره  حاکم بود، تغییر دهد؛  البته این اندیشه که آموزش و پرورش تنها یک نهاد مصرفی است  نیز باید تغییر کند.

کد خبر 99942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز