گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: با آنکه حدود 150هزار نیروی دیپلم و فوق دیپلم در آموزش و پرورش شاغل هستند

و بخشی از نیروهای آزاد شرکتی که از امسال وارد آموزش و پرورش شده‌اند نیز دیپلم و فوق‌دیپلم هستند، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «استخدام نیروی زیر لیسانس در آموزش و پرورش ممنوع است.»  حمید‌رضا حاجی‌بابایی در همایش مسئولان نهضت سواد‌آموزی گفت: روش جذب نیرو از این پس در آموزش و پرورش تغییر می‌کند و تنها راه جذب نیرو «تربیت معلم» است؛

هر چند که بنا به اعلام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش، تا پایان امسال بیش از 100هزار فرهنگی بازنشسته می‌شود و نیرویی هم استخدام نخواهد شد.

تأثیر منفی بازنشستگی پیش از موعد

بازنشستگی عادی و پیش از موعد فرهنگیان و توقف استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش منجر به بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده است. در این میان اجرای بازنشستگی پیش از موعد تأثیر منفی بر کارهای این وزارتخانه داشته است.

بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش 70 هزار نفر از 104هزار فرهنگی که تا پایان امسال بازنشسته می‌شوند فرهنگیانی هستند که تقاضای بازنشستگی پیش از موعد داشته‌اند.

با بازنشستگی پیش از موعد 70 هزار نفر از فرهنگیان با تجربه و متخصص، کمبود نیروی انسانی بیش از پیش در این وزارتخانه احساس می‌شود. این موضوع تا جایی نگران‌کننده است که زکریا یازرلو، رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران وضعیت نیروی انسانی سازمان متبوع خود را در حد «فلاکت و نکبت» توصیف می‌کند.

طرح بازنشستگی پیش از موعد یکی از نتایج طرح «ساماندهی نیروی انسانی و سبکبال‌سازی‌ آموزش و پرورش» است که پیامدهای منفی این بی‌برنامگی در چند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

هر چند وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که «هدف اصلی قانون مصوب مجلس در مورد تصویب بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان خروج نیروهای نا‌کارآمد بود وخروج فرهنگیان با تجربه و متخصص مطرح نبوده است.»

از طرفی بازنشستگی پیش از موعد در حالی اجرا شد که سال‌هاست آموزش و پرورش در رشته‌هایی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی با کمبود شدید نیرو روبه‌روست و برای جبران این کمبود دست به دامن معلمان حق‌التدریسی شده است.

البته نباید فراموش کرد که طی سال‌های اخیر جذب نیروی انسانی در این وزارتخانه براساس نیاز‌‌سنجی نبوده است.  خروج نیرو از بزرگ‌ترین دستگاه دولتی بدون در نظر گرفتن نیروی جایگزین موجب شده تا آموزش و پرورش برای جبران بخشی از بار منفی از نیروهای آزاد شرکتی که تجربه و تخصصی در امر تدریس ندارند استفاده کند. در حالی که کارشناسان، نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش با این امر مخالف هستند و بر این باورند که این امر عواقبی مانند افت تحصیلی به‌دنبال دارد.

حاجی بابایی بر این باور است که یک معلم هیچ وقت نباید بازنشسته شود. پس از 30سال خدمت هم حداقل 2تا 6ساعت از وقت خود را در اختیار مدرسه قرار دهد. از این رو، 2شرط مهم برای موافقت با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در نظر گرفته شده و آن اینکه صرفا زمانی که به یک معلم در مدرسه نیاز نیست، یا او کارآمدی لازم را ندارد، با درخواست بازنشستگی وی موافقت می‌شود.

راهکار کاهش آثار منفی بازنشستگی پیش از موعد

وزیر آموزش و پرورش برای حل مشکلات ناشی از اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان و جبران کمبود نیروی انسانی، 3 راهکار دارد که تدریس 8 ساعت در هفته معلمان بازنشسته موفق در ازای دریافت حقوق همسان شاغلان، یکی از این راهکارهاست.  دومین راهکار حاجی‌بابایی، آن است که به معلمان شاغل، 6ساعت اضافه‌کار بدهند. سومین راهکار نیز تدریس کارمندان اداری خارج از وقت اداری است.

وی با بیان اینکه باید به معلمان و بازنشسته‌ها با انجام فعالیت‌های مؤثر اضافه کار پرداخت شود تا درآمد آنان بیشتر شود، گفت: معلمان باید هنگام کار دوره‌های ضمن خدمت داشته باشند؛ چرا که با تقویت معلمان در آموزش و پرورش می‌توان به اهداف بالا رسید.

معلمان حق‌التدریسی در انتظار استخدام

از سوی دیگر معلمان حق‌التدریسی در انتظار استخدام در آموزش و پرورش هستند. دیروز نماینده ارومیه در مجلس با انتقاد از استخدام نشدن معلمان حق‌التدریسی گفت: وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند که این نیروها استخدام نمی‌شوند، نمی‌دانم در آن صندلی چه چیزی وجود داد که هر کس بر آن می‌نشیند به وعده‌هایش عمل نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی16دی مجلس در تذکری مبنی بر بند 11ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش باید برای استخدام 10هزار نیروی حق‌التدریسی اقدام می‌کرد که متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به تجمعات پی‌درپی نیروهای حق‌التدریسی سراسر کشور که در سال گذشته و جاری مقابل مجلس در اعتراض به استخدام نشدن آنها پس از سال‌ها ارائه خدمت به‌ویژه در مناطق محروم یادآور شد: این افراد با حقوق ماهانه 200هزار تومان صدها کیلومتر دورتر از پایتخت خدمت می‌کنند و با همین حقوق ناچیز هم، آنها را استخدام نمی‌کنند.

قاضی پور اظهار کرد: نمی‌دانم چرا صندلی وزارت نظر آقای حاجی‌بابایی را تغییر داده است، با این حال از وی می‌خواهم به این تذکر توجه کند.

کد خبر 98923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز