گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نمایندگان مجلس پس از ماه‌ها بحث و رایزنی مرداد‌ماه امسال با تصویب قانونی، دولت را مکلف به استخدام 60هزار معلم حق‌التدریسی، طی 5سال کردند

خرداد‌ماه نیز وزیر سابق آموزش و پرورش وعده داد که حق‌‌التدریسی‌ها از مهر‌ماه بیمه می‌شوند؛ تاکنون اما هیچ کدام عملی نشده، نه از استخدام خبری است و نه از بیمه.
برخی از معلمان حق‌التدریسی در تماس با همشهری از اجرا نشدن قانون جذب 60هزار معلم حق‌التدریسی و بیمه خود که پیش از تصویب این قانون وعده داده شده انتقاد کردند.

آنان تأکید داشتند که دست‌کم باید 12هزار نفر از معلمان حق‌التدریسی که سال‌ها در انتظار ورود به آموزش و پرورش بودند امسال استخدام می‌شدند. همچنین گروهی هم که استخدام‌شان به سال‌های بعد موکول می‌شود باید بیمه شوند.

استخدام 12 هزار حق‌التدریسی مانعی ندارد

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در واکنش به درخواست این گروه از حق‌التدریسی‌ها اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش مشکل و منع قانونی برای استخدام 12 هزار معلم حق‌التدریسی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی تا پایان امسال ندارد. آموزش و پرورش می‌تواند با این کار به بخشی از وظیفه قانونی خود عمل کند.

علی کریمی فیروز‌جایی بر این باور است که آموزش و پرورش می‌تواند از محل نیروهای خروجی امسال خود 12هزار نفر از 60 هزار نیروی حق‌التدریسی را استخدام کند.
براساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش، 104هزار و 307 نفر از فرهنگیان تا پایان امسال بازنشسته می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش تا پایان امسال نتواند از عهده استخدام 12هزار معلم حق‌التدریسی برآید باید طوری برنامه‌ریزی کند که از سال 89 تا 5 سال، هر سال 12هزار نیروی حق‌التدریسی را استخدام کند.

تدوین نشدن آیین‌نامه اجرایی

از سوی دیگر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرا نشدن قانون استخدام 60هزار معلم حق‌التدریس به همشهری گفت: دولت مکلف به استخدام 60هزار نیروی حق‌التدریس از ابتدای سال1389 شده، زیرا تاکنون آیین‌نامه اجرایی این قانون تهیه و تدوین نشده است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد بر این باور است که چون این قانون مصوبه برنامه 5 ساله چهارم است اگر دولت نهم موظف می‌شد که تعدادی از حق‌التدریسی‌ها را امسال استخدام کند، این کار با اختیارات سازمان سابق مدیریت ریاست‌جمهوری مغایرت پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: درصورت اجرا نشدن این برنامه تا پایان امسال دولت موظف است60 هزار نیروی حق‌التدریسی را از ابتدای سال 89 تا 5 سال استخدام کند که این موضوع را طی نشستی به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردیم.

بیمه راهی برای فرار از استخدام

وزیر سابق آموزش و پرورش که در دوره حضورش در این دستگاه همواره با جذب معلمان حق‌التدریسی مخالف بود- که طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری دلایل مخالفت خود را این بار به‌طور واضح و شفاف بیان کرد- خرداد‌ماه اعلام کرد که معلمان حق‌التدریسی از اول مهرماه امسال بیمه می‌شوند.  پس از آن نیز سازمان تأمین اجتماعی از بیمه حق‌التدریسی‌ها خبر داد، ولی براساس اظهارات، معلمان حق‌التدریسی هنوز بیمه نشده‌اند.

کد خبر 99757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز