گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: استفاده از معلمان شرکتی به‌دلیل وجود اطلاعات غلط در آموزش و پرورش است، این وزارتخانه میدان تره‌بار نیست که از کنار خیابان نیرو جذب کند.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از نبود سامانه اطلاعاتی دقیق در این وزارتخانه اعلام کرد: ممکن است من از تعداد معلمان اطلاعی نداشته باشم، تصمیم می‌گیرم که 50 هزار معلم را بیکار کنم.

در حالی که با این تصمیم غلط هزار مدرسه ابتدایی در آذربایجان غربی بدون معلم می‌ماند. وی گفت: پس از این تصمیم غلط باید از کنار خیابان برای دانش‌آموزان معلم بیاوریم. آموزش و پرورش میدان تره‌بار نیست، بلکه تعلیم و تربیت امر مقدسی است و می‌خواهد برای 90 سال زندگی یک انسان برنامه‌ریزی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که اطلاع‌رسانی مانند چشم انسان است. اگر اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب نباشد باید با عصا راه رفت. بدون اطلاعات کافی از اینکه چند دانش‌آموز یا فرهنگی داریم چگونه می‌توانیم تصمیم درست بگیریم.

وی تصریح کرد: مایه تحقیر آموزش و پرورش است که مسئولان روابط عمومی در باره تعداد معلمان، دانش‌آموزان و مدارس اطلاعاتی نداشته باشند، من هم تا زمانی که از تعداد معلمان و مدارس کشور اطلاعات دقیق نداشته باشم نمی‌توانم برنامه‌ریزی مناسب و مطلوبی برای رسیدن به جایگاه واقعی آموزش و پرورش انجام دهم.

حاجی‌بابایی گفت: کوچک‌ترین اطلاعات و اخبار آموزش و پرورش در کشور باید به سرعت به تهران منعکس شود. همه اطلاعات آموزش و پرورش باید همراه با کد ملی وارد سامانه اطلاع‌رسانی شود. اگر دانش‌آموزی در یک نقطه دور افتاده ترک تحصیل کرد باید در چند ساعت وارد سامانه شود.

تشبیه آموزش و پرورش به ظرف بلورین

وی با تشبیه آموزش و پرورش به ظرف بلورین تاکید کرد: شستن ظرف بلورین با سیم ظرفشویی اشتباه است، ظرف بلورین را باید با پارچه گرانبها تمیز کرد و گرد و غبار آن را زدود. به هر حال باید جایگاه و‌شأن آموزش و پرورش را حفظ کرد.

نمی‌شود برای اینکه پول کمتری خرج شود، ظرف بلورین را با تراکتور حمل کرد و برای اینکه هزینه کمتری صرف شود برای کلاس‌ها از معلمان شرکتی استفاده کرد.

تدریس و تحصیل مدیران ممنوع

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش هیچ کار حاشیه‌ای ندارد خطاب به مدیران گفت: هرکس می‌خواهد مدیر شود بداند که تدریس بی‌تدریس، درس‌خواندن بی‌درس‌خواندن، مدیریت اتاق درس‌خواندن نیست.

مسئولان باید صادقانه خدمت کنند.  وی اظهار کرد: برخی مدیران هفته‌ای 2 روز درس می‌خوانند و 2 روز هم به تحصیل و کلاس می‌اندیشند، این نوع مدیران در مجموعه آموزش و پرورش جایی ندارند. اتاق مدیریت نباید به اتاقی برای مطالعه تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام مسئولان دستگاه عظیم آموزش و پرورش باید خدمت کنند. شرط اول در آموزش و پرورش کار کردن است، البته مدیر باید فکر کند و به جای اینکه 18 ساعت دوندگی داشته باشد باید بتواند صد‌ها نفر را 18ساعت بدواند.

معیار ارزشیابی تعلیم و تربیت، پول نیست

به اعتقاد وی، روابط عمومی باید در خون و جان مسئولان باشد و مدیر مدرسه مسئول روابط عمومی خودش است. وقتی مدیر مدرسه 10 ساعت باید سر کلاس برود و یک معاون او را هم می‌گیریم چه توقعی داریم.  حاجی بابایی تاکید کرد: در باره آموزش و پرورش نمی‌‌توان کیلویی و خرواری تصمیم گرفت، مبنا و معیار ارزشیابی کار در نظام تعلیم و تربیت با پول غلط است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: چرا به‌جای اینکه معلمان با 30 سال سابقه را سر کلاس‌های درس بفرستیم از نیروهای شرکتی استفاده می‌کنیم، برخی معتقدند چون نیروهای شرکتی حقوق کمتری می‌گیرند باید از آنها استفاده کرد.

آموزش و پرورش قانون اساسی‌ می‌خواهد

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت به معنای آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است، هنر آموزش و پرورش این است که دانش‌آموز ابتدایی را شکوفا کند و این کمتر از دکترا در دانشگاه نیست.

کد خبر 96849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز