سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

نخستین آیین نکوداشت خیران مدرسه‌ساز منطقه‌ای و ملی برگزار شد

راحله عبدالحسینی ـ آرامش و رضایت در چهره‌شان موج می‌زند. دور هم که جمع می‌شوند از نیکی می‌گویند و بخشش. به دنبال نام و نشان و سر زبان‌ها افتادن نیستند. خاطره‌های شنیدنی نابی از میز و نیمکت و گچ و تخته دارند؛ آنان خیران مدرسه‌ساز کشور هستند که با همکاری آموزش و پرورش منطقه 10 به مجمع خیران مدرسه‌ساز تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، خانه هنر پارسا، فرهنگسرای اندیشه و شبکه سوم سیما، یک شب گرد هم آمدند تا برای نخستین بار از زحماتشان تجلیل شود.

این جماعت مهربان و خیر، همگی معتقدند هر مدرسه‌ای که ساخته می‌شود، در زندانی بسته می‌شود.در نخستین آیین نکوداشت خیران مدرسه‌ساز، از 4 خیر منطقه‌ای و 6 خیر ملی تقدیر شد. این آیین‌ به نام «غلامرضا مردانی آذر» پدر مدرسه‌سازی ایران، مزین شده که در 35 تلاش خیرانه خود 8 مدرسه در منطقه ساخته است.

در این همایش نشان طلایی «خورشید خیران» به خانواده مردانی‌آذر و 9 نشان نقره‌ای «خورشید خیران» به سایر خیران مدرسه‌ساز اختصاص یافت و یک نشان طلایی «خورشید خیران» نیز به موزه‌آستان قدس رضوی تقدیم شد. جنس نشان‌ها از آلیاژ طلا و نقره است که روی آن جمله حی علی خیرالعمل نقش بسته است. این همایش همزمان با روز فرهنگ عمومی در کانون سلمان برگزار شد. همچنین از لوح مجمع خیران مدرسه‌ساز منطقه 10 نیز رونمایی شد.

بهانه برپایی این همایش، توسعه ادبیات وقف و مشارکت عمومی در حوزه مدرسه‌سازی بود. برداشتن نخستین گام، برگزاری منظم سالانه آیین نکوداشت و تجلیل از خیران را در پی خواهد داشت. در این مراسم بصورت ویژه تلاش‌های هر یک از خیران در قالب فیلم مستند کوتاه به نمایش درآمد تا به آنان آشنا شویم.

کسانی که آنچه خداوند به آنان داده است را به مهربانی و عاشقانه بذل می‌کنند و به سوی بهترین‌ها می‌شتابند. خیران مدرسه‌ساز خشت‌ روی خشت می‌نهند تا نامشان در گمنامی جاودان شود. تجلیل از این بزرگواران، هم دیگران را به گسترش نوعدوستی در اجتماع تشویق و هم خودشان را دلگرم می‌کند.

زمینه‌ساز رشد و توسعه آیندگان شویم

مهندس «سیدابوالفضل حسینی» شهردار منطقه، ضمن تجلیل و قدردانی از خیران مدرسه‌ساز اظهار داشت: «باید سعی کنیم فضای لازم و امکانات موجود را برای افراد خیر فراهم کنیم. شهرداری نیز تاکنون سعی داشته با ارائه خدمات در این زمینه پیشگام باشد و این تفکر و اندیشه همچنان ادامه دارد.»

وی افزود: «معتقدیم خدمت به جوانان و نوجوانان، در واقع فراهم کردن زمینه‌های رشد و توسعه آینده یک جامعه است. از این‌رو خیران مدرسه‌ساز علاوه بر برخورداری از پایگاه اجتماعی، اجر و پاداش اخروی و معنوی خود را از خداوند منان دریافت می‌کنند.»

تجلیل از فضیلت‌های انسانی

در ادامه «سعید تقی‌آبادی» رئیس آموزش و پرورش منطقه با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی، صرفاً ساخت و ساز نیست؛ گفت: «باید از مدرسه‌سازی به عنوان یک عمران فرهنگی یاد کنیم.» وی افزود: «دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه پیشرفت و عدالت است. عدالت ‌آموزشی نیز یکی از شاخصه‌های عدالت اجتماعی است. شرط رسیدن آن بهره‌مندی فرزندان ما از فضای آموزشی استاندارد است که خیران این امر را محقق کرده‌اند.

آنان برای تحقق این مهم، بار سنگینی را از ابتدای انقلاب تاکنون به دوش کشیده‌اند.» تقی‌آبادی ادامه داد: «در منطقه 20 مدرسه دولتی وجود دارد. خیران 11 مدرسه در این منطقه ساخته‌اند. بدین معنی که خیران بیش از 50 درصد از مدارس ساخت‌ را عهده‌‌دار شده‌اند و این افتخار ماست و بر همین اساس تصمیم گرفتیم نخستین آیین تجلیل از مدرسه‌سازان را با همکاری دیگر نهادها برپا کنیم.»

رئیس آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه‌سازی، انسان‌سازی است گفت: «مدرسه‌سازان، مفاهیم متعالی انسانی را به ما آموزش می‌دهند پس باید به آنها بگوییم خیران انسان‌ساز، چرا که آنان نمادی از بخشش، سخاوت، فداکاری، ایثار، گذشت، بزرگ‌منشی و بلندهمتی هستند که ما می‌خواهیم در مدرسه به بچه‌ها یاد دهیم.

 تقارن این مراسم با روز فرهنگ عمومی به همین منظور است. «تقی‌آبادی» یادآور شد: «امشب فقط شب تجلیل از انسان‌های بافضیلت نیست؛ بلکه شب تجلیل و پاسداشت فضیلت‌های انسانی است. تلاش ما این است که این فضیلت‌ها را عمومی کنیم.» وی درباره آمار ساخت مدارس از سوی خیران در منطقه خاطرنشان کرد:

 «از 11 باب مدرسه، 2 مدرسه ابتدایی با 31 کلاس درس است که 1070 دانش‌آموز دارد. 2 مدرسه راهنمایی با 28 کلاس درس و 830 دانش‌آموز دارد. 4 دبیرستان با 58 کلاس و 3 مدرسه فنی و حرفه‌ای با  40 کلاس درس و مجموع 436 دانش‌آموز از سوی خیران در منطقه ساخته شده است.» وی بر تراکم دانش‌آموزان در منطقه اشاره کرد و گفت: «تراکم در بخش مدارس دخترانه بین 25 تا 27 نفر است که استاندارد نیست. این تراکم در مدارس پسرانه 32 تا 35 نفر است.»

افتتاح مجمع خیران مدرسه‌ساز

لوح مجمع خیران مدرسه‌ساز منطقه 10 نیز با حضور «فرشته حشمتیان» رئیس سازمان انجمن اولیا و مربیان کشور، در این همایش رونمایی شد. در متن این لوح آمده است: «تا زنده‌ایم، مدرسه می‌سازیم. مجمع خیران مدرسه‌ساز منطقه 10 تهران بزرگ همزمان با برگزاری نخستین آیین نکوداشت خیران مدرسه‌ساز کشور در 14 آبان 88 افتتاح شد.

آیین رونمایی از این لوح ماندگار با حضور چهره‌های خیر، مدرسه‌ساز کشور صورت گرفته است تا به عطر این رویداد ارزشمند شاهد تلاش‌های بی‌وقفه این مجمع در امر مقدس مدرسه‌سازی باشیم. این لوح برای همیشه در محل اداره آموزش و پرورش منطقه 10 نگهداری خواهد شد.»

شهروندان خیر حتی با کمترین وجه نیز می‌توانند در ساختن مدرسه‌ای سهیم شوند. شماره حساب 0106253531004 بانک ملی آماده دریافت کمک‌های نقدی خیران نیک‌اندیش برای مدرسه‌سازی در منطقه است. همچنین با شماره‌های 55738040 و 55712012 نیز می‌توانید با این مجمع ارتباط برقرار کنید.

یادی از پدر مدرسه‌سازی ایران

برادران مردانی آذر در جهان به امپراطوران مدرسه‌سازی شهرت دارند. «غلامرضا، کریم و علی» فرزندان زهرا و محمد مردانی آذر از تجار تبریز هستند که عهد کرده‌اند مدارس خود را به نام پدر و مادر خود مزین کنند. «غلامرضا» متولد سال 1305 در شهر تبریز بود. 35 سال از عمرش را صرف کارهای خیر کرد. تا قبل از وفاتش در سال‌های 1385، 33 میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی صرف کرد. به گفته دوستان نزدیک، وی 150 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی در ایران کنار گذاشته بود.

 برادران مردانی آذر بعد از درگذشت پدر به همراه مادر به تهران نقل مکان کردند و در منطقه 10 ساکن شدند. برادران بزرگ‌تر برای گذران زندگی از شاگردی مغازه شروع کردند و پس از مدتی با کمک تجار بزرگ تبریزی هر کدام با اجاره مغازه‌ای به خواربارفروشی و داد و ستد مستقل رسیدند.

پس از مدتی غلامرضا ازدواج می‌کند و صاحب اولاد می‌شود اما کریم و علی برای رونق تجارت و ادامه تحصیلات خود در آمریکا و آلمان اقامت می‌کنند. تلاش شبانه‌روزی و درایت و کاردانی و دورنگری برادران مردانی آذر به بار می‌نشیند و آنان موفق به کسب ثروت زیادی می‌شوند. تصمیم می‌گیرند از ثروت خود در امورات خیریه استفاده کنند.

پس از مشورت با صاحبنظران تصمیم به مدرسه‌سازی می‌گیرند. هم‌اکنون با ساخت بیش از 32 مدرسه و خوابگاه به کار نیک خود ادامه می‌دهند. برادران مردانی آذر در قاره آفریقا نیز به ساخت مدرسه و بیمارستان پرداخته‌اند. آنان اعتقاد دارند: کلید خزانه الهی در دستان ماست تا روزی که این کلید را در اختیار داریم برای اجرای پروژه‌هایی در ارتباط با فرهنگسازی آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم. تلاش می‌کنیم این ثروت خدادادی را به جریان مدرسه‌سازی در ایران متصل کنیم تا نهضت مدرسه‌سازی برادران مردانی آذر هرگز متوقف نشود.

کمر به  خدمت والای مدرسه‌سازی بسته‌ایم

دکتر «محمدرضا حافظی» رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور و متولد سال 1310 در شهر سرای حافظیه است. او 11 سال از عمر خود را برای مدرسه‌سازی در کشور صرف کرده است. می‌گوید: «عبادت به جز خدمت خلق نیست و هیچ فرصتی باارزش‌تر از مدرسه‌سازی برای فرزندان این مرز و بوم.

با کمک خیران مدرسه‌ساز مدارس 4 نوبته به 2 نوبته و یک نوبته تبدیل شد.مشارکت مردم از 11 سال گذشته در امر مدرسه‌سازی بیش از اعتبارات دولتی در این عرصه فرهنگی بوده است. مدرسه‌سازی زمینه‌ساز حرکت بزرگ فرهنگی در کشور است. مردم عزم خود را برای رفع معضل فضای آموزشی و حمایت از آموزش و پرورش جزم کرده‌اند.

کمک خیران در این مدت 733 میلیارد تومان بوده است. از دانش‌آموزان دعوت می‌کنم تا در نشست‌های مجامع خیران حضور پیدا کنند و با فعالیت‌های خیران آشنا شوند. نام نیک گر بماند ز آدمی، به کزو ماند سرای زرنگار.»

دعای خیر بچه‌ها  مرا زنده نگه داشت

«احترام فرنو» متولد سال 1314 شهر تهران است. خانم فرنو، نخستین بانوی خیر مدرسه‌ساز کشور است که 14 سال در امر مدرسه‌سازی تلاش کرده است. جالب است بدانید شروع کار جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور، از منزل خانم فرنو کار خود را آغاز کرد. وی که مدرسه‌سازی و سرپرستی دانش‌آموزان کم‌بضاعت را افتخار خود می‌داند، می‌گوید:

 «همسرم مشوق من در این راه بود چرا که خودش نیز مدرسه‌سازی برای فرزندان این مملکت را دوست داشت. من نیز پس از مدتی با جدیت وارد این مسیر خداپسندانه شدم. اولین مدرسه را در سال 75 در شهر قدس تحویل دادم. این سال‌ها، درباره اهمیت مدرسه‌سازی زیاد صحبت کردم اما امشب فقط یک خاطره تعریف می‌کنم. 14 روز پیش در بیمارستان مهر در بخش CCU بودم، اتفاقی برایم می‌افتد و به خیر می‌گذرد. دکترم با تعجب از رفع خطر می‌گفت فقط دعای بچه‌هاست که تو را نجات داد،»

خیران مدرسه‌ساز واسطه خدمت‌رسانی هستند

کبر ابراهیمی»‌ متولد سال 1323 شهر تهران و محله نظام‌آباد است. از عمر مدرسه‌سازی او 9 سال می‌گذرد. می‌گوید: «همه داشته‌های زندگی‌ام را بعد از لطف و مرحمت خداوند رحمان، از پدر و مادر بزرگوارم دارم.  کار خیر مدرسه‌سازی، بسیار آرامش‌بخش و لذتبخش است که با هیچ کلامی توصیف نمی‌شود.

خداوند بر من منت گذاشت و توانستم 82 پروژه خیریه در کشور بسازم که با افتخار می‌گویم 75 تای آن مدرسه است. خداوند بزرگ، خیران مدرسه‌ساز را بین خود و بنده‌هایش واسطه خدمت‌رسانی قرار داده است.» با هیچ گفتار و عملی نیز نمی‌توانم حق مطلب و شکر نعمت را ادا کنم. تعداد و ارقام نزد خداوند هیچ ارزشی ندارد.

من فقط امانت‌دار نعمت‌های خدا هستم و امانت را ادا می‌کنم. همیشه از خداوند یک خواسته دارم: به دست دهنده من برکت بده تا دست خالی از این دنیا نروم. من در ابتدای فعالیتم نیت کرده بودم یک مدرسه بسازم و به عنایت خداوند توانستم 75 درسه در کشور بسازم.»

در کار خیر کوتاهی نکنید

«حسن علیپور» متولد دی ماه 1317 در یکی از توابع استان اردبیل است. او پس از پایان خدمت سربازی به آلمان سفر کرد و بیش از 30 سال به کار تجارت فرش مشغول شد. از سال 1366 فعالیت‌های خیرخواهانه خود در مناطق محروم کشور را آغاز کرد. تا کنون 51 مدرسه در اردبیل احداث کرده است می‌گوید:‌

«در اثر صداقت و امانت‌داری، خدای تعالی هر روز به ثروت من برکت بیشتری می‌داد. با خدای خود راز و نیاز کردم که بار الهی عنایات تو به من روستایی‌زاده، برای امتحان است. از آنجا که خودم درس خوانده بودم و لذت علم را چشیده بودم، با خود اندیشیدیم که هیچ کار خیری بهتر از مدرسه‌سازی نیست.

در این مسیر نیز، همسرم بزرگ‌ترین مشوق من بوده است.» علیپور با تأکید ادامه می‌دهد: فرزندان عزیز من، پدربزرگتان در این ایام پیری و بیماری فقط یک نصیحت به شما دارد و آن اینکه خوب درس بخوانید و تا می‌توانید در هیچ کار خیری کوتاهی نکنید. تلاش کنید که تا زنده و سلامت هستید، خودتان بانی کارهای خیر باشید.

وظیفه ما مدرسه‌ سازی است

مهندس «داریوش خدری» در سال 1336 در آبادان متولد شد. وی 7 سال است که به امر مدرسه‌سازی مشغول است. مهندس خدری به عنوان «خیر جوان» مورد نکوداشت قرار گرفت. وی عضو هیئت مدیره جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور نیز هست. می‌گوید: «مدرسه‌سازی برای خیران وظیفه است.

 به نظر من باید واژه خیران به وظیفه‌داران تبدیل شود. چرا که ما کاری را انجام نداده‌ایم. ما وظیفه داشتیم که این کار را انجام دهیم و به لطف پروردگار صورت گرفت. این کار نیز خدمت ناچیزی است که به خانواده بزرگ و ارجمند آموزش و پرورش کشور تقدیم می‌کنم.

مدرسه‌سازی همچون درختی است که شاخ و برگ آن در آسمان‌هاست. هرچند من جوان نیستم ولی از سروران بزرگوار که مرا به عنوان خیر مدرسه‌ساز جوان معرفی کردند، بسیار سپاسگزارم و امیدوارم بتوانم راه این عزیزان را ادامه دهم.» 

بهترین نیکوکاری مدرسه‌سازی است

«علی مردانی‌آذر» سومین برادر از خانواده خیر مدرسه‌ساز مردانی‌آذر‌هاست. او متولد 1312 شهر تبریز است که از 8 سالگی  همراه خانواده اش به تهران آمده است و در منطقه 10 ساکن شده‌اند. می‌گوید: «با برادر بزرگم غلامرضا همراه شدم و به مدرسه‌سازی پرداختم. تاکنون 32 مدرسه در کشور ساخته‌ایم که 8 تای آن در منطقه 10 است و مابقی در تبریز. در حال حاضر هم مدرسه نابینایان در تبریز را در دست ساخت داریم.

مدرسه‌سازی بهترین سرمایه‌گذاری است زیرا به پیشرفت و شکوفایی بچه‌ها کمک می‌کند. من به برادرم پیشنهاد کردم به جای مدرسه‌سازی در ساخت بیمارستان سرمایه‌گذاری کنیم و او به همین دلیل نپذیرفت و گفت با بالا رفتن فرهنگ مدرسه و سوادآموزی مریضی هم کمتر می‌شود.

از خدا می‌خواهم در این راه مثل گذشته ما را یاری کند تا باز هم بتوانیم شادی وصف‌ناپذیر از بازگشایی یک مدرسه و لبخند دانش‌آموزان بچشیم.» علی مردانی‌آذر اکنون  در هلند زندگی می‌کند و دانش‌آموخته رشته گرافیک است.

مدرسه‌ها  را آباد کنید

«حسین علی‌اکبری» متولد سال 1326 در تهران و محله سالار است. او که مدرسه‌سازی را از افتخارات خود می‌داند، 5 سالی می‌شود که در این راه گام گذاشته است. مدرسه «مادر»‌ در منطقه 10 را نیز احداث کرده است. می‌گوید: «با این هدف در این راه پرخیر و برکت آمده‌ام که سهم کوچکی در بالا بردن فرهنگ مدرسه‌سازی در کشورم داشته باشم.

اگر قدری تأمل کنیم و نیک بنگریم، درمی‌یابیم که هر مدرسه‌ای که ساخته می‌شود، در زندانی بسته می‌شود. این نخستین نتیجه‌ای است که از کار مدرسه‌سازی نصیب ما می‌شود. وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود و زنگ آن به صدا درمی‌آید، با دیدن دانش‌آموزان و فرزندان این سرزمین، شور و شوقی وصف‌ناپذیر در آدمی پدید می‌آید. مادرم مرا تشویق می‌کرد و می‌گفت مدرسه‌ها را آباد کن. من ابتدا مدرسه‌ای که خودم  آنجا درس خوانده بودم را بازسازی کردم و بعد مدرسه‌سازی را شروع کردم.» 

با هر استطاعتی  که دارید  کار خیر انجام دهید

مرحوم «احمد عدل‌پرور» سال 1310 در تهران متولد شد و 15 شهریور 1384 به رحمت خدا رفت. وی 17 سال از عمر ارزشمند خود را به کارهای خیر اختصاص داد. مدرسه عدل‌پرور در منطقه 10 نیز از یادگاری‌های ایشان است. «حسین عدل‌پرور» پسری که رهرو پدر در کارهای خیریه است، می‌گوید:

‌«بارها شنیده‌ایم که وقتی کار خوبی انجام می‌دهی، برای کسی بازگو نکن اما پدر اعتقاد داشت که وقتی کار خیر انجام می‌دهی، فرهنگ آن را اشاعه بده تا دیگران هم یاد بگیرند. تکه‌کلام عدل‌پرور این بود که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم تا دیگران بخورند. در جامعه هر کسی هرچند که استطاعت کمی داشته باشد، می‌تواند در کارهای خیر سهیم شود.

مرحوم پدر توصیه می‌کرد هر چقدر توان دارید در آموزش و پرورش خرج کنید، زیرا فرهنگ جامعه ما را دانش‌آموزان که نسل آینده‌اند می‌سازند. پدر نام نیک را بر ما به جا گذاشت. ما هم امیدواریم بر همان پایه و اساس راه نیک را ادامه دهیم.»

درمانگاه فیروزی یاد گار یک خیر فرهنگی

خانم «بتول فیروزی» سال 1303 در همدان متولد شد و 11 آبان 1388 به رحمت خدا رفت. مرحوم خانم فیروزی به آیین نکوداشت دعوت شده بود اما 3 روز قبل از برگزاری مراسم به دیدار یار شتافت. خواهران مرحوم فیروزی به نیابت از او در مراسم حضور داشتند و جای او را خالی می‌دیدند.

خانم «بتول فیروزی» دبیر آموزش و پرورش و ساکن خیابان جیحون بود. از آنجا که وی فرزند نداشت همه دارایی خود را به آموزش و پرورش بخشید و 5 سال پیش درمانگاه فیروزی در خیابان جیحون، کوچه مشعوف ساخته شد.«مهین فیروزی» خواهر وی می‌گوید: «ایشان معتقد بود همان طور که آموزش و پرورش به سلامت روح بچه‌ها می‌پردازد و آنان را برای فردای کشور تربیت می‌کند، باید به سلامت جسم بچه‌ها هم اهمیت داده شود. 

برای همین از آموزش و پرورش خواست تا برای خانواده‌های فرهنگی درمانگاه بسازد. همیشه می‌گفت آرزو می‌کنم همه شاد و سلامت در کنار هم باشند و هر کسی تا هرچه که در توان دارد، به دیگران کمک کند.»

عاشق  وقف خود برای  دیگران

دکتر «امیرنعمت بنی‌آ‌دم» متولد سال 1325  زنجان است. او هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره جامعه خیران مدرسه‌ساز تهران بزرگ است. دکتر بنی‌آدم از 9 سال پیش فعالیت‌های خیرانه خود را آغاز کرده است. می‌گوید:‌«از اینکه در مجتمع خیران پا گذاشته‌ام، خدا را شاکرم. تاکنون توانسته‌ایم مجمع خیران جوان را نیز پایه‌گذاری کنیم.

قصد داریم مجمع خیران خانواده را نیز بر پا کنیم . نامگذاری روزی به نام خیران و همچنین خیابانی و میدانی به این نام باعث دلگرمی و تشویق و ترغیب خیران مدرسه‌ساز است.عزیزانی که مدرسه‌سازی می‌کنند، عاشقند و در درگاه خدای باری‌تعالی هر روز از روز پیشین عاشق‌تر خواهند شد.

عاشق وقف خود برای دیگران بار الهی، دوت داشتن تو بلاست، بلا از دوست خطاست، نالیدن از بلا خطاست، خطا از من سزاست. بخشش از تو رواست. آنکه مهر تو در دل نداشته باشد پایش همیشه در هواست. بار الهی، بار الهی،...»

همشهری محله - 10

کد خبر 95942

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز