گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه به کارگیری معلمان شرکتی در مدارس با مخالفت‌ جدی نمایندگان مجلس و کارشناسان روبه‌رو شده‌ است

اما آموزش و پرورش با اصرار بر ادامه این روند می‌خواهد برای آنها کلاس‌های ضمن خدمت برگزار کند.

معاون آموزش و نوآوری شهرستان‌های استان تهران در این باره به فارس گفت: استفاده از معلمان خرید خدمت آموزشی به‌دلیل حضور بیش از یک میلیون و 140 هزار دانش‌آموز در شهرستان‌های استان تهران است.

برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان شرکتی در حالی است که وزارت آموزش و پرورش با معضل «معلمان مازاد» روبه‌رو است. از طرفی در اصل 44 آمده که آموزش و سلامت نباید به بخش خصوصی واگذار شود.

با توجه به مسائل فوق از یک‌سو، جذب معلمان شرکتی موجب حل نشدن معضل معلمان مازاد می‌شود و از سوی دیگر این کار آموزش و پرورش خلاف قانون است. همچنین به کارگیری معلمان آزاد(شرکتی) در مدارس موجب شد که مجلس به سرپرست وزارت آموزش و پرورش تذکر بدهد که «اگر به معلم نیاز دارند باید طبق قانون عمل کنند؛ مجوز بگیرند و استخدام کنند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اعتراض یکی از نمایندگان در مورد استفاده از معلمان شرکتی گفت: «جذب معلم از طریق شرکت‌های خدماتی برخلاف مصوبه مجلس است.»

تزریق سم بر پیکر نحیف آموزش و پرورش

داستان به کارگیری معلمان شرکتی در آموزش و پرورش مانند تزریق سم بر پیکر نحیف موجودی است که از نفس افتاده و این کار در نهایت موجب افزایش ضعف و ناتوانی و بروز مشکلات حادتری می‌شود.

نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که «خرید خدمات آموزشی در آموزش و پرورش سمی است که به بدنه این وزارتخانه تزریق می‌شود و این دستگاه را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.»

اسدالله عباسی با نادرست خواندن به کارگیری معلمان شرکتی اظهار کرد: نیروهای مورد نیاز باید از فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌های تربیت معلم جذب شوند. چون آنها آموزش‌های لازم درخصوص فن معلمی، فن بیان، روش تدریس و مدیریت کلاس را کسب کرده‌اند.

تردید در توانایی معلمان شرکتی

توانایی‌های معلمان شرکتی در امر تدریس در مدارس، شک و تردید‌های جدی به‌دنبال دارد. کارشناسان معتقدند که آنان مهارت تدریس و تجربه لازم را ندارند و بدون سنجش مهارت و به صرف داشتن مدرک و اینکه تعهدی برای آموزش و پرورش ندارند به کار گرفته شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «انتخاب معلمان از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت انتخاب کرد.»رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به همشهری اظهار کرد: جای تأسف است که افرادی می‌خواهند امر خطیر و مهم تربیت نسل آینده این کشور را به دست شرکت‌های خدماتی بسپارند که ضوابط کارشان مشخص نیست.

نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش هم تاکید کرد: باید آزمونی گذاشته شود و سنجشی صورت گیرد تا توانمندی‌های علمی و معنوی آنها سنجیده شود. برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتی یک ساعت هم آموزش ندیده‌اند.

معلمان شرکتی و افت کیفیت آموزشی

یکی از پیامدهای استفاده از معلمان شرکتی، کاهش کیفیت آموزش، افت تحصیلی و در نتیجه گرایش خانواده‌ها به مدارس غیردولتی با شهریه‌های هنگفت و سرسام‌آور است.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، خرید خدمات آموزشی نگرانی‌هایی را برای خانواده‌های دانش‌آموزان ایجاد کرده است و بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را به‌دلیل این موضوع در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند تا در تعلیم و تربیت دچار مشکل نشوند.

علی عباسپور‌ تهرانی فرد پیش از کسب رای اعتماد حمید‌رضا حاجی بابایی برای پست وزارت آموزش و پرورش به همشهری اظهار کرد: مطمئن باشید نخستین اقدام وزیر آموزش و پرورش پس از کسب رای اعتماد، لغو مجوز تشکیل شرکت‌های خدمات آموزشی برای تامین معلمان مورد نیاز مدارس و اخراج افرادی است که از طریق این شرکت‌ها جذب مدارس شده‌اند.

وی تصریح کرد: معلمان در جامعه ما از ‌شأن و جایگاه والایی برخوردارند و انتخاب معلم در چارچوب قوانین و با دقت انجام می‌شود. رعایت نشدن این ضوابط و استفاده از نیروهای شرکتی به جایگاه و منزلت معلمان لطمه می‌زند.

اینکه چرا آموزش و پرورش از معلمان مازاد استفاده نمی‌کند و اصرار به جذب معلمان شرکتی دارد و حتی می‌خواهد با صرف بودجه دولتی برای آنها دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کند، سؤالی است که باید مسئولان این وزارتخانه پاسخگو باشند.

کار دشوار حاجی بابایی در آموزش و پرورش

حمید‌رضا حاجی بابایی، نماینده سابق مردم همدان با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی وزارت آموزش و پرورش شد تا این دستگاه عظیم و تاثیر‌گذار را راهبری کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 217 رای موافق، همکار خود را راهی بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور کردند؛ به این امید که او بتواند مشکلات فراوان این مجموعه را با حدود 14 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون کادر فرهنگی حل کند؛ وزارتخانه‌ای که به عقیده برخی از کارشناسان مانند «کشتی به گل نشسته» است.

وی دارای سوابق اجرایی متعدد مانند دبیر دوره راهنمایی در شهرستان رزن، مدیر دبیرستان در رزن، رئیس ‌آموزش و پرورش شهرستان اسد‌آباد، رئیس آموزش و پرورش شهرستان کبودر‌آهنگ، تدریس در دبیرستان‌های همدان و ریاست آموزش و پرورش این شهرستان است. با توجه به همین سوابق و آشنایی حاجی بابایی است که فرهنگیان از وی توقعات بیشتری نسبت به علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش و پرورش دارند. 

حاجی بابایی با پشتوانه رای بالای نمایندگان و همکاران فرهنگی خود در آموزش و پرورش از امروز صبح در دفتر وزارتی حضور خواهد داشت تا در وزارتخانه‌ای که خود از متن آن است قدم‌هایی برای ساماندهی وضعیت نابسامان و آشفته آن بر دارد.

ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش که بارها مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، ساماندهی نیرو، حل مشکل نیروهای حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی، احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی، شایسته‌سالاری و اجرای قانون حذف کنکور از جمله وظایف حاجی‌بابایی است.

امید است وی با رعایت شایسته‌سالاری و به‌کارگیری نیروهای صاحب‌نظر و فرهنگی توانا و متعهد از همین امروز برای اصلاح و به‌سامان کردن امور نظام تعلیم و تربیت اقدام کند که فردا دیر است.

کد خبر 95269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز