گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مجوز اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تشکیل شرکت‌های خدمات آموزشی برای تامین معلمان مورد نیاز مدارس از میان داوطلبان آزاد با مخالفت شدید مجلسیان روبه‌رو شده‌است.

صدور مجوز استفاده از نیروهای آزاد در مدارس در حالی است که بنا بر اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه ده‌ها هزار معلم مازاد در کشور دارد.  رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس در پاسخ به اعتراض یکی از نمایندگان به استفاده از معلمان شرکتی گفت: «جذب معلم از طریق شرکت‌های خدماتی برخلاف مصوبه مجلس است.»

به اعتقاد علی لاریجانی، انتخاب معلمان از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت انتخاب کرد. رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز به همشهری گفت: جذب معلم از طریق شرکت‌های خدماتی برخلاف قانون است. از این طریق به رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش کشور اخطار می‌کنم که اگر از این نیروها استفاده کنند با برخورد شدید مجلس شورای اسلامی روبه‌رو می‌شوند.

به گفته علی عباسپور تهرانی‌فرد، جای تأسف است که افرادی می‌خواهند امر خطیر و مهم تربیت نسل آینده این کشور را به دست شرکت‌های خدماتی بسپارند که ضوابط کارشان مشخص نیست.

وی اظهار کرد: مطمئن باشید نخستین اقدام وزیر آموزش و پرورش پس از کسب رای اعتماد، لغو مجوز تشکیل شرکت‌های خدمات آموزشی برای تامین معلمان مورد نیاز مدارس و اخراج افرادی است که از طریق این شرکت‌ها جذب مدارس شده‌اند.

عباسپور افزود: معلمان در جامعه ما از شأن و جایگاه والایی برخوردارند و انتخاب معلم در چارچوب قوانین و با دقت انجام می‌شود. درحالی‌که رعایت نشدن این ضوابط و استفاده از نیروهای شرکتی به جایگاه و منزلت معلمان آسیب وارد می‌کند.

وی خطاب به همه افرادی که از طریق شرکت‌های خدماتی - به امید استخدام در مجموعه آموزش و پرورش - به‌کار گرفته شده‌اند، گفت: از این طریق امکان جذب شما در آموزش و پرورش وجود ندارد‌؛ زیرا براساس قانونی که اخیرا به تصویب مجلس رسید، هم بر جذب معلمان از طریق مراکز تربیت معلم تاکید شده و هم جذب نیروهای حق‌التدریسی ممنوع شده است.

عباسپور با ابراز تأسف از تعیین نشدن وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اوضاع این وزارتخانه نابسامان است و اگر چنین وضعیتی با وجود وزیر اتفاق می‌افتاد یقینا وی استیضاح می‌شد. در عین حال از سرپرست این وزارتخانه خواسته‌ایم که مانع این حرکت شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در واکنش به استفاده از نیروهای حق‌التدریسی در مدارس به فارس گفت: شرکت‌های خدمات آموزشی در آموزش و پرورش، سمی است که به بدنه این وزارتخانه تزریق می‌شود. اسدالله عباسی افزود: این تصمیم هیچ تناسبی با بدنه آموزش و پرورش ندارد و این کار موجب افت کیفیت آموزش و در نهایت دورشدن آموزش و پرورش از وظایف ذاتی خود می‌شود و به وجهه فرهنگیان و آموزش و پرورش لطمه می‌زند.

در صورت نیاز اشکالی ندارد

در این بین سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: درصورتی‌که مدارس نیاز شدید داشته باشند می‌توانند از نیروی آزاد استفاده کنند.

رمضان محسن‌پور، درباره تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی افزود: این معلمان بیمه شده‌اند و ساعات کار آنها را افزایش داد‌ه‌ایم و زمانی که مجلس مصوبه را به دولت ارسال کند آنها استخدام می‌شوند.

پس از دور شدن علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم از این وزارتخانه، مجوز استفاده از نیروهای آزاد در مدارس کشور صادر شده است.

این در حالی است که وزیر سابق آموزش و پرورش یکی از مخالفان سر سخت استفاده از نیروهای آزاد در مدارس بود و همواره سعی داشت به طرق مختلف مانند اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی، آموزش و پرورش را سبکبال کند.

کد خبر 91792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز