گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: جذب نیروهای آزاد در آموزش‌و‌پرورش با وجود ده‌ها هزار معلم مازاد به یک چالش در نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده ‌است

نمایندگان مجلس معتقدند یکی از دلایل نابسامانی در آموزش‌و‌پرورش نبود وزیر در این وزارتخانه بزرگ است.به گفته رئیس کمیسیون آموزش‌و‌پرورش مجلس، بی‌ثباتی مدیریتی در آموزش‌و‌پرورش موجب بی‌نظمی در این دستگاه عظیم شده‌است.

در عین حالی‌که آموزش‌و‌پرورش با صدها هزار نیروی مازاد- البته به گفته مسئولان این وزارتخانه روبه‌رو است، به‌شدت از کمبود نیرو رنج می‌برد. امسال همزمان با بازنشستگی بیش از 110 هزار معلم و اعلام پذیرش بازنشستگان عادی و پیش از موعد، مدیران مناطق آموزش و پرورش مدارس در نبود وزیر آموزش‌ و ‌پرورش به‌شکلی کاملا آشکار اقدام به پذیرش نیروهای آزاد به جای حق‌‌التدریسی‌ها کرده‌اند.

رئیس کمیته آموزش‌و‌پرورش مجلس ضمن مخالفت با استفاده از نیروهای آزاد در مدارس تاکید کرد که این امر موجب کاهش کیفیت آموزشی و افت تحصیلی می‌شود، زیرا آموزش‌و‌پرورش امری تخصصی است که با آینده کشور ارتباط دارد.

علی کریمی فیروز‌جایی گفت: اگر آموزش‌و‌پرورش احساس می‌کرد با کمبود نیرو مواجه است باید از سال اول یا دوم دولت نهم نسبت به احیای مراکز تربیت معلم اقدام می‌کرد نه چاره را در این ببیند که از طریق شرکت‌های خدماتی کمبود معلم را جبران کند.

اغلب افرادی که از طریق شرکت‌های خدماتی جذب آموزش‌و‌پرورش شده‌اند تجربه تدریس ندارند. عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره اعلام کرد: «نیروهای آزاد صلاحیت لازم را برای تدریس ندارند. متأسفانه از آنها برای تدریس در دوره ابتدایی که دوران بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است استفاده می‌شود.»

کریمی فیروز‌جایی خطاب به مسئولان آموزش‌و‌پرورش گفت: ما چطور به‌خودمان اجازه می‌دهیم افرادی را از خیابان دعوت کنیم و بدون گزینش و آموزش‌های لازم حرفه معلمی، بر سر کلاس درس بفرستیم.

روز سه‌شنبه این هفته نیز مسئولان آموزش‌و‌پرورش با کمیته آموزش‌و‌پرورش مجلس شورای اسلامی نشست مشترکی داشتند که بنا بر اعلام رئیس کمیته آموزش‌و‌پرورش پاسخ آموزش‌و‌پرورش درباره جذب نیروهای شرکتی قانع‌کننده نبوده‌است.

500 هزار نیروی مازاد

استفاده از دست کم 10هزار نیروی آزاد در دوره‌ ابتدایی مدارس دولتی در حالی است که به گفته سید حسین نقوی، نماینده مردم ورامین در مجلس، به نقل از مسئولان آموزش و پرورش، این وزارتخانه 500 هزار نفر نیروی مازاد دارد.

این در حالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته مجلس در پاسخ به نقوی گفت: اقدام صورت‌گرفته یک نوع جذب است و من تردید ندارم بعد از مدتی که این واسطه‌ها کارشان را انجام دادند دوباره خیل عظیمی پشت در آموزش‌و‌پرورش جمع می‌شوند؛ ضمن اینکه انتخاب معلم از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت‌تر انتخاب کرد.

گفتار و عمل متفاوت آموزش‌و‌پرورش

نماینده مردم تاکستان درباره استفاده از نیروهای آزاد در مدارس گفت: اقدام آموزش‌و‌پرورش در مورد جذب نیرو به‌صورت شرکتی و خرید خدمات آموزشی از آنجا که با اظهارات آنها برای استخدام 60 هزار نیروی حق‌التدریسی منافات دارد مخالفت شدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را به‌دنبال داشت.

امیر طاهر‌خانی در واکنش به اقدامات اخیر وزارت آموزش‌و‌پرورش درخصوص جذب شرکتی نیرو از طریق خرید خدمات آموزشی به ایسنا تصریح کرد: این عملکرد آموزش‌و‌پرورش نشان از یک بام و دو هوای این وزارتخانه دارد؛

در واقع آموزش‌و‌پرورش از طرفی ادعا می‌کند نیروی مازاد دارد و با استناد به این گفته با استخدام معلمان حق‌‌‌التدریسی‌ و آموزشیاران نهضت‌ سوادآموزی مخالفت می‌کند و از سوی دیگر در کمال ناباوری به‌صورتی کاملا غیرقانونی نیروهایی را در قالب خرید خدمت از طریق شرکت‌ها جذب و در آموزش‌و‌پرورش مشغول به تدریس می‌کند.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: البته حقیقت امر این است که آموزش‌و‌پرورش نیاز به نیرو دارد و طبیعی است که باید کلاس‌هایش را پر کند تا هیچ کلاسی تعطیل نشود، اما این شیوه، شیوه درستی نیست؛ وزارت آموزش‌و‌پرورش باید از کانال‌های قانونی، مشکل کمبود معلم را مرتفع کند نه اینکه دست به کاری خلاف قانون بزند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: از آنجا که هم‌اکنون وزارت آموزش‌و‌پرورش بدون حضور وزیر و توسط سرپرست اداره می‌شود نمایندگان مجلس منتظر انتخاب وزیر جدید هستند تا در مورد عملکرد این وزارتخانه درخصوص جذب نیرو به‌صورت شرکتی برخورد و وزارتخانه را مکلف به توقف این طرح کنند.

کد خبر 92303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز