یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: همان‌طور که همشهری پیش‌بینی کرده بود وعده مسئولان مبنی بر توزیع نان غنی شده در مدارس کشور عملی نخواهد شد

مشکل در تامین نان غنی‌شده، افزایش قیمت نان‌های فانتزی و نبود بودجه از دلایل توزیع نشدن نان غنی‌شده در مدارس است.دبیر کمیته ملی تغذیه مکمل مدارس کشور با رد اظهارات قبلی خود اعلام کرد: امسال هنوز اعتباری برای توزیع نان غنی شده اختصاص نیافته و منتظر تصمیم وزارت بازرگانی در این‌باره هستیم.

این اظهارات در حالی است که وی شهریور ماه امسال به همشهری گفت: مبلغ 161میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر رایگان و 26 میلیارد تومان نیز برای توزیع نان غنی‌‌شده در مدارس اختصاص داده شده‌است.

طرح توزیع نان غنی شده همراه شیر رایگان قرار بود امسال علاوه بر تهران در چند استان دیگر مانند مازندران نیز اجرا شود. حمید یعقوبی‌فر دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: در صورت تخصیص اعتبارات، تصمیم داریم توزیع نان غنی شده را در مدارس تهران قطع و در مناطق محروم و شهرستان‌ها اجرا کنیم.

اعتبار 26 میلیارد تومانی، کجاست

طرح توزیع نان غنی شده همراه با شیر رایگان به‌صورت آزمایشی از سال تحصیلی گذشته در مدارس شهر تهران آغاز شد که براساس اعلام کمیته ملی تغذیه مکمل مدارس طی آن 3میلیون و 500 هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

پیش از این دبیر کمیته ملی تغذیه مکمل مدارس علت توزیع نشدن نان غنی شده در مدارس کشور را وجود مشکلاتی در زمینه تهیه نان غنی‌شده به‌لحاظ کمبود کارخانه تولید‌کننده نان‌های صنعتی اعلام کرده بود.

این مشکل سال گذشته در تهران نیز کاملا مشهود بود و حتی در مقاطعی نان غنی شده کپک‌زده بین دانش‌آموزان توزیع شد.درحالی‌که یعقوبی‌فر به تخصیص نیافتن اعتبار برای توزیع نان غنی شده در مدارس انتقاد دارد، تهدید کرد که حتی درصورت تخصیص اعتبار، توزیع نان در مدارس شهر تهران قطع و در شهرستان‌ها و مناطق محروم نان غنی شده توزیع خواهد شد.

با توجه به اظهارات وی، این سؤال مطرح می‌شود که اگر اعتبار اختصاص نیافته چگونه نان غنی شده در بین دانش‌آموزان تهرانی توزیع می‌شود؟ اگر هم توزیع نمی‌شود تهدید به قطع توزیع چه معنایی دارد؟

ابهام در توزیع نان غنی‌شده رایگان

با توجه به افزایش قیمت نان‌های فانتزی، توزیع نان غنی‌شده رایگان در مدارس با شک و تردید روبه‌رو شده‌است. افزایش قیمت نان‌های فانتزی از یک سو و مشکل تامین نان غنی‌شده به‌دلیل معدود بودن کارخانه‌های تولید‌کننده نان صنعتی لمینیتی (نان حجیم شده فرمت‌دار) از سوی دیگر موجب شده تا توزیع نان غنی‌شده بین‌دانش‌آموزان امسال با تردید‌هایی همراه باشد. 

این در حالی است که کارشناسان معتقدند نان غنی‌شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند؛ از طرفی این نان موجب بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود.

یکی از اهداف توزیع نان غنی‌شده در مدارس، فرهنگ‌سازی‌‌ در استفاده از نان‌های سبوس‌دار و غنی‌شده در کشور است.

توزیع ناقص شیر در مدارس

در عین حال برخی از والدین دانش‌آموزان در تماس با همشهری از توزیع نشدن شیر در برخی از مدارس کشور با وجود وعده‌های مسئولان ذیربط انتقاد کردند.

والدین دانش‌آموزان این مسئله را مطرح کردند که هفته گذشته مسئولان با نواختن «زنگ شیر»، خواستار نظارت بر امر توزیع شیر شدند، در حالی که هنوز توزیع شیر شروع نشده‌است که نیازی به نظارت داشته باشد.

امسال قرار بود توزیع شیر طی 70 نوبت در بسته‌های 200 سی‌سی همراه یک قرص نان غنی‌شده 50 گرمی توزیع شود. براساس زمانبندی اعلام شده طرح توزیع شیر و نان غنی شده رایگان باید از اول مهر تا پایان اسفند‌ماه هر سال در مدارس کشور انجام شود؛ امری که تاکنون محقق نشده است

کد خبر 92591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز