گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با بازنشسته شدن پیش از موعد بیش از 110 هزار فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیروی مجرب و کیفی روبه‌رو شده ‌است.

در همین حال این وزارتخانه برای حل این مشکل اعلام کرده که استفاده از نیروهای آزاد و بازنشسته مانعی ندارد.به گفته معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش، مدارسی که با کمبود نیرو مواجه هستند می‌توانند از نیروهای بازنشسته استفاده کنند.

عباس رهی در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: مدارسی که نتوانسته‌اند همکاری نیروهای بازنشسته را جذب کنند می‌توانند از طریق خرید خدمات آموزشی نیروهای آزاد کمبود خود را جبران کنند.

وی در باره اینکه اگر آموزش و پرورش بیش از 500 هزار نیروی مازاد دارد چرا از نیروهای آزاد استفاده می‌کند، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها مانند علوم انسانی و ریاضی و فیزیک با تورم نیرو روبه‌رو هستیم ولی در دوره ابتدایی و رشته‌های فنی‌حرفه‌ای کمبود نیرو داریم.

طرح بازنشستگی پیش از موعد

طی چند سال اخیر آموزش ‌و‌ پرورش طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان را با اعطای سنوات ارفاقی برای بازنشستگی مطرح کرد. اجرای این طرح موجب شد تا بسیاری از نیروهایی که عنوان «مازاد» را یدک می‌کشیدند، بلافاصله با حقوق کامل بازنشستگی، آموزش ‌و پرورش را ترک کنند. 

به اعتقاد برخی از کارشناسان این طرح در عمل فرار نیروهای کیفی از مدارس دولتی به مدارس غیردولتی و سایر دستگاه‌ها را به‌دنبال داشت. اکنون با وجود بازنشسته‌شدن 110 هزار فرهنگی، هنوز مشکل معلمان مازاد باقی است و در بسیاری از رشته‌ها و دوره ابتدایی و فنی‌ حرفه‌ای، کمبود‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود.

مخالفت مجلس و اصرار آموزش و پرورش

اعلام خبر صدور مجوز تشکیل شرکت‌های خدمات آموزشی برای تامین معلمان مورد نیاز مدارس از میان نیروهای آزاد، مخالفت شدید مجلسیان را به‌دنبال داشت. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به مهر گفت: درصورتی‌که مدارس نیاز شدید داشته باشند می‌توانند از نیروی آزاد استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس در پاسخ به اعتراض یکی از نمایندگان به استفاده از معلمان شرکتی در مدارس عنوان کرد: «جذب معلم از طریق شرکت‌های خدماتی برخلاف مصوبه مجلس است.» به اعتقاد علی لاریجانی، انتخاب معلمان از سیاق کارهای آژانسی نیست که بتوان افراد را راحت انتخاب کرد.

تکذیب روابط عمومی و تایید معاون وزیر

در پی انتشار خبر صدور مجوز استفاده از نیروهای آزاد در مدارس، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد: «خبری که به نقل از سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر به کارگیری نیروهای آزاد در مدارس مجاز شد، کاملا تکذیب می‌گردد.» روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش این توضیحات را قبل از اظهارات معاون آموزش و نو‌آوری برای رسانه‌ها  ارسال کرده‌است.

کد خبر 91895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز