همشهری آنلاین: افرادی که پس از بازنشستگی همچنان کارهایی در حوزه شغلی‌شان انجام می‌دهند،‌ ممکن است از سلامتی جسمی و روانی بهتری نسبت به آنهایی برخوردار باشند که به کلی کارشان را کنار می‌گذارند

به گزارش خبرگزاری رویترز به گفته پژوهشگران این یافته‌ها بیانگر آن است که افراد در شرف بازنشستگی باید وارد شدن به یک دوره گذرای "کار موقت" شوند تا به بازنشستگی کامل برسند.

 دکتر مو وانگ، استادیار روانشناسی در دانشگاه مریلند در این باره گفت: "در اساس، هر کسی در حوزه کاری‌‌اش شغل پاره‌وقت یا خوداشتغالی در آن امکان‌پذیر باشد،  باید این گزینه را به عنوان طرحی برای بازنشستگی‌اش در نظر داشته باشد."

وانگ و همکارانش برای این بررسی از داده‌های به دست آمده از 12000 کارگر در بررسی بهداشت آمریکا که از سال 1992 شروع شد، استفاده کردند. مشارکت‌کنندگان که در آغاز بین 51 و 61 هستند، هر دو سال یک یکبار تا شش سال مورد نظرخواهی قرار گرفتند.

 در مجموع، گروه وانگ دریافتند که افرادی که به شکلی از این اشتغال گذرا درآیند میزان‌های کمتر بیماری‌های عمده مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و آرتریت در حین دوره مورد بررسی نسبت به همردیفان‌شان که مستقیما به بازنشستگی رفته بودند، گزارش کردند.

در راس امتیازات بهداشتی که کارمندان "موقت" کاهش میزان مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی بود.

اما این مزیت سلامت روانی هنگامی که بازنشستگان در حوزه‌های دیگری به کار پاره‌وقت می‌پرداختند، دیده نمی‌شد، زیرا بسیاری از این افراد ممکن است این شغل‌ها را به خاطر نیاز مالی پذیرفته باشند و نه با انتخاب خودشان.

 او یادآوری کرد فقدان این مزیت در برخی بازنشستگان ممکن است ناشی از این حقیقت باشد که این بازنشستگان مجبور بوده‌‌اند تا با یک موقعیت شغلی ناآشنا سازگار شوند یا مجبور شده‌اند تا تغییرات سبک زندگی در خود ایجاد کنند.

به گفته وانگ کار موقت، به خصوص در حوزه آموخته فرد، ممکن است به چندین دلیل بر سلامت روانی و جسمی اثر بگذارد.

به توضیح او، به طور کلی،‌ چنین کاری ممکن است به افراد سالمند کمک کند سبک زندگی فعالی را که در طول دوره حرفه‌ای شان داشته‌اند، حفظ کنند و استرس دوره گذار به بازنشستگی را کاهش دهند.

برای مثال هنگامی که مسئله بهداشت روانی به میان می‌‌آید، کار  موقت ممکن است به افراد کمک کند همچنین سلامت جسمی‌شان را نیز حفظ کنند. اما به گفته او مزیت‌های سلامت روانی احتمالا بسته به نوع فعالیتی که فرد انجام می‌دهد دارد- اینکه آیا شخص از کاری که انجام می‌دهد، حقیقتا لذت می‌برد و اینکه آیا این کار به فرد کمک می‌کند استرس گذر به بازنشستگی را کاهش دهد یا نه.

 وانگ گفت: "این یافته‌ها بیانگر آن است که برای بازنشستگان و افراد در شرف بازنشستگی، به دقت باید پرداختن به کار موقت را مد نظر دهند، و اگر می‌خواهند به این نوع کار بپردازند،‌ نوع کاری که انتخاب می‌کنند، نهایت اهمیت را دارد."

کد خبر 93434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز