همشهری آنلاین: آیا شغلی بدون چالش دارید و کنترل چندانی برای آنچه انجام می‌دهید ندارید؟

 یک بررسی جدید نشان می‌دهد ممکن است با احتمال بیشتری در روزهای تعطیلی‌تان به یک خوره تلویزیون بدل شوید.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر دیوید جیمنو از کالج دانشگاهی لندن، یکی از پژوهشگران در این بررسی  گفت: "این خصوصیات شغلی بر زندگی غیرشغلی هم تاثیر خواهد گذاشت."

 جیمنو و همکارانش چگونکی کار در  "شغل‌های منفعل" - کارهایی که استرس چندانی ندارند و کنترلی بر نتیجه کار هم وجود ندارد- و  تاثیر آن بر فعالیت‌های  اوقات فراغت افراد را در 4291 مرد و 1794 زن کارمند کشوری بریتانیایی که در سنین 35 تا 55 بودند، مورد بررسی قرار دادند.

 افراد شرکت‌‌کننده در این بررسی، در طول یک دوره 5 ساله در سه نقطه زمانی مختلف بر اساس اینکه کارشان چقدر منفعلانه بود و مقدار فعالیت جسمی‌شان در اوقات
فراغت‌ چقدر بود، رده‌بندی شدند.

انفعال شغلی بر میزان فعالیت جسمی زنان کارمند در اوقات فراغت تاثیری نداشت. اما مردانی که در هر سه این نقاط در شغل‌های منفعل کار می‌کردند، با احتمال 16
درصد بیشتر نسبت به افرادی که هرگز در شغل‌های منفعل کار نمی‌کردند، در اوقات فراغت میزان کمی از فعالیت جسمی داشتند.

جیمنو گفت گرچه این مقدار تاثیر بسیار کم به نظر می‌آید، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار فراوانی از افراد را مبتلا می‌‌کند، در مجموع تاثیر بزرگی بر سلامت جامعه به جای می‌گذارد.
او و همکارانش که در نشریه "پزشکی شغلی و زیست‌محیطی" می‌نویسند با توجه با خطرات بهداشتی سبک زندگی بی‌حرکت "ممکن است مداخلات دست‌بالایی برای کاهش شغل‌های ملال‌آور، بدون چالش و خسته‌کننده، ارزش در نظر گرفتن داشته باشد."

این پژوهشگران می‌افزایند: "ما نیاز داریم که به نوع شغل‌هایی که ایجاد می‌کنیم، توجه داشته باشیم. این امر به معنای آن نیست که لازم است همه  در کارشان هنرمند باشند."

اما به گفته آنها، مقصود این است که به افراد فرصت‌هایی داده شود تا در شغل‌شان توسعه ایجاد کنند،‌ دانش به دست آورند، و مهارت‌های‌شان را افزایش دهند. شما به افرادی نیاز ندارید که مثل ماشین کار کنند و تنها همان کار را انجام دهند،‌ بلکه لازم است آنها در این کار رشد کنند.

کد خبر 94665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز