شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی – مینا شهنی: برای بازنشستگان‌ پیش از سال 79 که هنوز منتظر مانده‌اند تا پاداش پایان خدمت‌شان را بگیرند، تورم و بی‌ارزش شدن پول مهم است.

آنها معتقدند که محاسبه این پول براساس مستمری سال 1382 با توجه به تورم این سال‌ها و روزها ارزش پول را آنچنان پایین آورده که انتظار برای دریافت پاداش پایان‌خدمت به روندی فرسایشی تبدیل شده‌است.

مسئولان دولتی هر از گاهی، چند برگی از مثنوی هفتاد من کاغذ پاداش بازنشستگان پیش از 79 را ورق می‌زنند و خبر از نتیجه‌ای می‌دهند که روزی اتفاق می‌افتد، اما این‌ خبرها گرهی از مشکلات را باز نمی‌کند و بازنشستگان منتظر روزی مانده‌اند که پرداخت پاداش‌ها شروع شود؛ روزی که هنوز فرا نرسیده است.

رئیس سازمان بازنشستگی کشوری گفت: با پیگیری‌های انجام شده در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال1379، مصوبه اصلاحی تهیه و به دولت ارائه شده است تا درصورت تصویب سهام مربوط به سازمان واگذار شود و به این ترتیب مطالبات بازنشستگان از این بابت پرداخت شود.

محمد ابراهیم طوبایی در توضیح بیشتر افزود: سال گذشته بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال79‌، 9هزار و 300 میلیارد ریال اختصاص داده شده بود که در ابتدای سال‌جاری سهام پتروشیمی جم بابت این طلب در اختیار سازمان قرار گرفت اما 2هفته پیش ناگهان با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه لغو شد اما با پیگیری‌های انجام طرح اصلاحی در این مورد تهیه شده است تا مجددا با واگذاری این سهام و پس از فروش آن در بازار بورس درصورت امکان وجه نقدی آن به بازنشستگان پرداخت شود.

گره پارسال

پارسال هم گره‌هایی سر راه پرداخت این معوقه وجود داشت و پیش‌شرط‌هایی گذاشته شد؛ از جمله اینکه یک بار سازمان بازنشستگی کشوری تصمیم گرفت سهامی را که دریافت کرده به بازنشستگان واگذار کند که این تصمیم پیش از عملی‌شدن با اعتراض بازنشستگان روبه‌رو شد و در حد یک حرف و تصمیم باقی ماند.

‌بعد از آن رئیس سازمان بازنشستگی گفت که قرار است سهام در بازار فروخته و حق بازنشستگان پرداخت شود اما بعد از اعلام این تصمیم معلوم شد که گره‌هایی بر سر راه اجرای این تصمیم وجود دارد؛ از جمله اینکه سهام می‌بایستی ارزشگذاری شود و آنگاه سازمان بازنشستگی کشوری اجازه فروش آنها را کسب کند و...سال تمام شد و سهام باقی ماند و بازنشستگان همچنان طلبکار بودند.

حالا

این‌بار سرنوشت این معوقه به سرنوشت مطالبات بازنشستگان از اجرای قانون مدیریت خدمات کشور پیوند زده شد و طوبایی چند روز پیش اعلام کرد که هرچند میزان اعتبار مورد نیاز برای 2 مطالبه باقیمانده بازنشستگان یعنی پاداش بازنشستگان قبل از سال 1379 و مطالبه بازنشستگان بابت اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از مهر ماه 1386 تا مهر 1387 حدود 3هزار میلیارد تومان و بسیار سنگین است اما امیدواریم با تلاش دولت و پیگیری وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی و وصول اعتبار مورد نیاز، این خواسته بازنشستگان نیز محقق شود.

او نگفته که براساس کدام راهکار قرار است که این مشکل حل شود و شاید حتی اظهار امیدواری‌اش هم دردی را از بازنشستگان دوا نکند اما اشاره‌اش به این بدهی‌ها نقطه امیدی است که بازنشستگان را می‌تواند خوشحال کند.

این روزها

تورم این سال‌ها و این روزها حتی با توجه به آمار رسمی بانک مرکزی کشور هم لگام گسیخته و بی‌حد است. در این شرایط پاداش پیش از خدمت بازنشستگان پیش از سال 79 براساس حقوق سال 1382 محاسبه می‌شود، به این ترتیب با گذشت 7 سال از سالی که مبنای محاسبه قرار گرفته به‌نظر می‌رسد پولی که به دست بازنشسته می‌رسد دیگر ارزش چندانی ندارد، با اینکه بازنشستگان برای دستیابی حقوق از‌دست‌رفته‌شان تلاش می‌‌کنند اما تعلل دولت و سپری شدن سال‌های متوالی از ارزش حق و حقوق بازنشستگان می‌کاهد.

این پول دیگر از سکه افتاده است اما شاید امروز بهتر از فردا باشد.

کد خبر 94647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز