سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

اول مهر یادت هست؟روزی که برای نخستین بار با ذوق و شوق فراوان با کیف و کفش تازه قدم در مدرسه گذاشتیم

روز اول مهر برای همه تداعی زیباترین خاطرات است. پوشیدن روپوش‌های رنگی و یک دست، انداختن کیف‌های نو بر دوش و داشتن کتاب و دفترهای تازه برای کودکان لذتبخش و توصیف نشدنی است. حتی دانش‌آموزان بزرگ‌تر هم، برای رفتن به مدرسه ذوق می‌کنند.

 التهاب کلاس‌بندی، دیدار با همکلاسی‌های قدیمی، شناخت معلمان تازه، حضور در کلاس جدید و... حس و حال عجیبی دارد. این روز‌ها، دوباره بوی ماه مهربان به مشام می‌رسد و پس از نزدیک به 3 ماه تعطیلات تابستانی، بار دیگر مدارس آغوش خود را برای حضوردانش‌آموزان باز می‌کنند.

شروع سال تحصیلی جدید امسال، بهانه‌ای شد تا سراغ رئیس اداره آموزش وپرورش منطقه برویم و با «علی رضا عابدینی» درباره اقدامات مدارس و اداره تحت امر وی در سال تحصیلی جدید گفت‌وگو کنیم. 

  • مدارس منطقه برای پذیرایی از دانش‌آموزان آماده هستند؟

 بله. نظافت مدارس انجام شده و مسیرهای منتهی به مدارس با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ایمن‌سازی شده و موانع ترافیکی رفع شده‌اند.  سال گذشته، خبر خوبی مبنی بر یک نوبته شدن بیشتر مدارس منطقه به دانش‌آموزان و اولیای آنها دادید.

  • امسال هم چنین روندی ادامه دارد؟

 به لطف خدا،امسال هم طرح یک نوبته شدن مدارس در اولویت‌های کاری ما قرار گرفته و تعداد زیادی از مدارس هم یک نوبته شدند. مهر ماه سال جاری، بیشتر مدارس مقطع راهنمایی یک نوبته شدند و امیدواریم ادامه این روند باعث یک نوبته شدن همه مدارس منطقه شود.

  •  برخی افراد ازفوائد یک نوبته شدن مدارس آگاهی ندارند. اجرای این طرح،چه مزایایی برای دانش‌آموزان دارد؟

 با یک نوبته شدن مدارس، دانش آموزان بیشتری در نوبت صبح تحصیل خواهند کرد. امکان برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های تقویتی و کمک آموزشی هم در نوبت عصرمدارس فراهم می‌شود. در سال‌های آینده، معدل دانش‌آموزان در دوره متوسطه به جای کنکور مدنظر قرار خواهد گرفت و برای اینکه دانش‌آموزان از معدل بالایی برخوردار شوند، باید توجه بیشتری به آنها کرد. یکی از اثرات مثبت یک نوبته شدن مدارس، فراهم کردن فرصت‌های تحصیلی بیشتر و بهتر به دانش‌آموزان است تا سطح علمی و حتی اخلاقی آنان در مدارس ارتقا یابد.

 البته، در مدارس پسرانه به دلیل کمبود مدرسه با معضل افزایش تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس مواجه هستیم. امیدواریم در سال‌های آینده با افزایش تعداد مدارس، این مشکل هم رفع شود. 

  • شعار سال تحصیلی جدید چیست؟

شعار امسال در 3 بخش تعیین شده است. در بخش امور مالی، ما در راستای تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف عمل خواهیم کرد. انضباط مالی در همه اداره‌ها و مدارس، در اولویت قرار می‌گیرد و تمامی مجموعه‌های زیر نظر اداره آموزش و پرورش را موظف کرده‌ایم تا با رسیدگی و کنترل دوره‌ای، سیستم‌های دریافت و پرداخت را بر اساس قانون منظم‌تر کنند.

در بخش پرورشی، آشنا کردن دانش‌آموزان با 2مقوله ولایت و نماز، درصدر برنامه‌ها قرار گرفته است. اوج این برنامه‌ها در مدارس و در روز عید سعید غدیر ¨عید ولایت©خواهد بود. به عبارت دیگر، مدارس اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و پرورشی با موضوع ولایت می‌کنند که در طول سال تحصیلی و بویژه در روزعید غدیر خم اجرا می‌شوند. 

در بحث آموزشی هم،همانند سال‌های گذشته برای رشد و ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان با تأکید بر تقویت فوق برنامه‌ها و آموزش‌های کاربردی تلاش خواهیم کرد.  الحاق مدارس بخش آفتاب به اداره آموزش و پرورش منطقه، یکی از اتفاقات تازه‌ای است که رخ داده است.

  • تاکنون، چه اقداماتی درآنهاانجام داده‌اید؟

 دراین طرح،21 مدرسه که نیمی از آنها در روستاها و مابقی در بافت شهری قرار گرفته‌اند، به اداره آموزش و پرورش منطقه ملحق شدند. نظارت بر این مراکزآموزشی برعهده ما است و در آنها، اقداماتی در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم. 

  • توضیح بیشتری در این مورد می‌دهید. 

 این مدارس در بخش عمرانی نیازمند ساختمان و تسهیلات رفاهی بودند که تابستان امسال با هماهنگی فرمانداری تهران، مبلغ یکصد میلیون تومان در آنها هزینه کردیم. تلاش خود را برای دریافت کمک‌هایی از شهرداری منطقه هم بکار گرفته‌ایم و تجهیزات مورد نیاز مدارس را از اداره آموزش و پرورش تهیه کردیم.در بخش آموزشی و پرورشی هم، طرح‌های خوبی تنظیم شده که در سال تحصیلی جدید، در مدارس شهر آفتاب انجام خواهیم داد. 

  • در این محدوده، مدارسی هم ساخته خواهدشد؟

 احداث 2 مدرسه جدید دراین محدوده را در دستور کار قرار داده‌ایم. عملیات ساختمانی یکی از این مدارس آغازشده و دیگری در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد. چند زمین هم برای احداث مدرسه شناسایی کرده‌ایم و اگر مالکیت آنها به اداره آموزش وپرورش واگذارشود، اقدام به ساخت مدرسه درآنها می‌کنیم. 

  • طرح شاداب‌سازی مدارس، امسال هم در مدارس منطقه اجرا خواهد شد؟

 این طرح در 2 سال گذشته انجام شد و کلاس، سالن و محوطه مدارس با کمک شهرداری رنگ‌آمیزی و نونوار شدند. همواره به نگهداری از این مکان‌ها هم تأکید می‌شود و طرح شاداب سازی لباس‌های دانش‌آموزان هم، در سال جاری به درخواست مدیران مدارس و با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان انجام می‌شود. 

 آسفالت حیاط مدارس امسال هم همانند سال گذشته، ماه مبارک رمضان با روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید همزمان شد. شهرداری بر اساس سنت سال‌های گذشته، اقداماتی درکل منطقه برای رفاه حال روزه‌داران انجام داد تابه استقبال از ماه ضیافت الهی بروند. معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه، در راستای اجرای «طرح مهر و رمضان، آسفالت محوطه داخلی و خارجی مدارس را برای سهولت در تردد دانش‌آموزان انجام داد.

در این طرح، لکه‌گیری و روکش حیاط و محیط‌های پیرامونی مدارس و مساجد انجام شد و این اقدامات همچنان ادامه دارد. ترمیم، مرمت و بازسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس و مساجد، ترمیم کلاس‌های درسی، ایزوگام بام مساجد و مدارس و ترمیم و مرمت جداول، از اقدامات دیگری بود که توسط معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه انجام شد و در صورت نیاز، احداث و توسعه بنا در این مکان‌ها هم انجام می‌شود. مرمت کاشی، کف، سنگکاری نمای مدارس، ترمیم و بازسازی روشنایی و... از دیگر فعالیت‌های این حوزه در طرح مهر و رمضان است

همشهری محله - 19

کد خبر 90556

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز