سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

در همین نزدیکی و چند خیابان و شاید یک بزرگراه آن طرف‌تر، افرادی وجود دارند که در حریم منطقه زندگی می‌کنند که امکانات کمتری نسبت به ما دارند

بیشتر آنها روستانشین هستند و در محله‌هایی همچون پلائین، جعفرآباد جنگل، مرتضی گرد، قلعه‌نو حاج موسی، شکر آباد، کاشانک، جعفرآباد باقراف و ... زندگی می‌کنند. ساکنان این محل‌ها به کار کشاورزی در زمین‌های زراعی و دامداری مشغولند.

همه فرزندان آنها طعم کار را در همین نقاط چشیده‌اند و در ساختمان‌هایی که بیشتر به مخروبه و متروکه شبیه هستند، در س می‌خوانند. دیوارهای گچی، درهای زنگ زده، کلاس‌های کوچک، ساختمان‌های غیر استاندارد، سرویس‌های بهداشتی نا مناسب، میز و نیمکت‌های شکسته و سقف‌های ترک خورده به همراه ده‌ها مورد دیگر، از خصوصیات مدارس این کودکان است و مجبور به ادامه تحصیل در مدارس محله و مناطق دیگر شهر در مقاطع راهنمایی و متوسطه هستند. 

خوشبختانه، در چند سال اخیر اقدامات مناسبی برای بازسازی مدارس برداشته شده و مدارس مناطق محروم هم مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته‌اند، اما مدارس موجود در روستاهای منطقه ما هنوز هم با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند. با این وجود، از چندی پیش یکی از معضلات این مدارس که بلاتکلیفی در مدیریت و نظارت بر آنها بود، حل شده و مدارس حاشیه منطقه و مراکز آموزشی شهر آفتاب از هم اکنون به اداره آموزش و پرورش منطقه 19 واگذار شده است. 

 برای آگاهی از این اقدام و وضعیت مدارس شهرآفتاب، سراغ «ناصر شمس» نماینده رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه در بخش آفتاب رفتیم و گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

  •  علت واگذارشدن مدارس بخش آفتاب به اداره آموزش و پرورش منطقه چیست؟

 روستاهایی در حاشیه جنوب غربی منطقه وجود دارند که از نظر تقسیمات شهری، در نواحی 4 و5 شهرداری منطقه قرار گرفته‌اند. مدارس این محله‌ها هم زیرنظر ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های اسلامشهر، کهریزک، چهاردانگه، شهرداری ناحیه 2 شهرری و ... اداره می‌شدند و دانش‌آموزان و والدین آنها هم با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودند. مسئولان، در چند سال اخیر و با آغاز پروژه عظیم شهر آفتاب در جوار حرم امام خمینی‌(ره)، تصمیم به ساماندهی مدارس این محدوده گرفتند و اداره مدارس بخشی از شهرآفتاب به اداره آموزش و پرورش منطقه 19 واگذار شد. این مدارس در بلاتکلیفی چند اداره گرفتار بوده و مورد کم لطفی واقع شده بودند.

  • اداره آموزش و پرورش منطقه، از چه زمانی مسئولیت اداره این مدارس را برعهده گرفته است؟

 این مدارس از سال تحصیلی 88ـ1387 به منطقه ما ملحق شدند، اما تا اسفندماه سال گذشته توسط ادارات دیگر اداره می‌شدند. با آغاز سال جاری، اداره این مدارس به صورت رسمی به ما واگذار شد. 

  •  چند مدرسه بخش آفتاب به منطقه ما ملحق شدند؟

 15 مدرسه در 21 شیفت کاری به این منطقه واگذار شده است. از این تعداد، 15 شیفت را مدارس ابتدایی به صورت مختلط، یک شیفت پیش دبستانی و 5 شیفت راهنمایی تشکیل می‌دهند و تنها یک دبیرستان و مرکز پیش‌دانشگاهی دخترانه در بین آنها وجود دارد.

  • به نظر شما، این تعداد مدارس جوابگوی نیاز دانش‌آموزان بخش آفتاب هستند؟

بی‌شک کافی نیست. در این محدوده حتی یک دبیرستان پسرانه یا یک هنرستان و جود ندارد و همین عامل باعث ترک تحصیل یا تحصیل همراه با مشکلات دانش‌آموزان می‌شود. احداث و فعالیت دارالقرآن، مراکز فرهنگی و آموزشی، مراکز ورزشی، مراکز پیش‌دانشگاهی و ... در این بخش از منطقه، بیشتر احساس می‌شود.

  • از این تعداد، چند مدرسه نیازمند بازسازی یا نوسازی هستند؟

از این تعداد، فقط مدارس کلهر، شهیداناری، یاران مهدی¨عج و کیهانی وضعیت مناسبی داشته و 11 مدرسه دیگر مشکلات عدیده‌ای دارند. مدارس بابا طاهر، شهید رفیعی، شریعت، شهدای جعفرآباد و ایمان هم باید تخریب و بازسازی شوند. البته، مشکلات چند مدرسه هم به همت اداره آموزش و پرورش و مساعدت مالی شهرداری تا حدودی رفع شده است. 

  • برای رفع کمبود‌های این مدارس چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در مدت کوتاهی که اداره این مدارس به منطقه ما سپرده شده، بار‌ها با حضور مسئولان اداره آموزش و پرورش از آنها بازدید کرده‌ایم و مشکلات و کمبود‌های مدارس شناسایی و ثبت شده است.

برای رفع این مشکلات هم با فرمانداری، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، بخشداری شهر آفتاب، شهرداری منطقه و ادارات مختلف مکاتباتی و هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم. خوشبختانه، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هم برخی مشکلات و کمبود‌های مدارس را برطرف کرده و با بودجه و اعتبارات تخصیص یافته از سوی شهرداری، اقدام به تعمیر تعدادی از مدارس کرده‌ایم.

 واقعیت این است که مدارس این محدوده بسیار محروم بوده و از نظر امکانات در سطح بسیار پایینی قرار دارند. برای بهسازی و بازسازی آنها نیازمند اعتبارات و کمک‌های بیشتری هستیم و خیران مدرسه‌ساز، ارگان‌های مختلف و شهروندان هم می‌توانند ما را در این کار یاری دهند. 

  • بیشترین مشکلات و کمبودهای این مدارس چیست؟

کلاس‌های درس غیراستاندارد بوده و بافت قدیمی دارند. بیشتر مدارس با مشکل آب آشامیدنی و کمبود فشار آب مواجه بوده و همه آنها فاقد سند مالکیت هستند.

همشهری محله - 19 

کد خبر 89952

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز