مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، ترافیک نخستین روز مهرماه را نسبتا روان اعلام کرد و گفت:

در نخستین روز بازگشایی مدارس ترافیک نسبتا روانی در اکثر شریان‌های اصلی شهر تهران وجود داشت و تنها در برخی از بزرگراه‌های شهر ترافیک سنگین بود.

سیدجعفر تشکری هاشمی، دیروز در ستاد مهر مستقر در مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین حجم ترافیک در شبکه بزرگراهی تهران مربوط به بزرگراه‌های همت، شیخ فضل‌الله نوری، حکیم، صیاد شیرازی، نیایش و رسالت بود.

وی گفت: بیشترین حجم ترافیک بزرگراه‌های تهران مربوط به بزرگراه شهید همت بود که از نخستین ساعات صبح دیروز نسبت به روزهای گذشته از بار ترافیکی بیشتری برخوردار بوده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ترافیک اصلی و اوج سفرها از روز شنبه آغاز خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه چهارشنبه نخستین روز مهرماه است اما در این روز 100 درصد سفرهای آموزشی محقق نشد و در واقع چهارشنبه یک مانور برای مدیریت ترافیک محسوب ‌شد تا با آمادگی کامل در روز شنبه برای کنترل و مدیریت ترافیک آماده باشیم.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 20‌میلیون جابه جایی در شهر تهران صورت می‌گیرد ادامه داد: صبح چهارشنبه از ساعت 6:45شاهد تراکم ترافیک در برخی از معابر شهر تهران بودیم و از ساعت 8:15 کم کم تراکم ترافیک در معابر شهر تهران کاهش یافت.

تشکری هاشمی گفت: اگر با مدیریت و هماهنگی بتوانیم ترافیک مهرماه را تا پانزدهم این ماه مدیریت کنیم می‌توانیم بگوییم که بحران ترافیک مهر را پشت سر گذاشته‌ایم و به مرور ترافیک به حالت معمول باز خواهد گشت.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب طرح تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس شاهد توزیع سفر در سطح شهر باشیم و با ایجاد فاصله مناسب و منطقی بین ساعات کاری، حجم ترافیک کمتری را در معابر پایتخت داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با تاکید براینکه تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس طرح ویژه مهرماه نیست و باید در تمام سال ادامه یابد، افزود: با توجه به تغییرات در وزارت کشور تصویب این طرح با تاخیر مواجه شد اما امید است به‌زودی شاهد تحقق اجرای آن باشیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: اگر فاصله معنا داری بین موج سفرها ایجاد شود ضمن کاهش ترافیک در ساعات اوج و تسهیل ترددها این امکان به‌وجود می‌آید که ناوگان حمل‌ونقل عمومی بتواند به تمام گروه‌های سفر خدمات رسانی کند و بیشترین بازده را داشته باشد.

وی با اشاره به بحث ساماندهی سرویس مدارس در مهرماه گفت: طبق مصوبه دولت و نیاز آموزش و پرورش بیش از 14‌هزار دستگاه ون و تاکسی برای سرویس مدارس تقاضا شده بود که برای تامین تمام خودروهای مورد نیاز اعلام آمادگی کردیم اما تا روز گذشته مدارس شهر تهران تنها با 570 دستگاه تاکسی قرار داد منعقد کردند.

تشکری هاشمی تاکید کرد: براساس مصوبه دولت سرویس مدارس باید توسط تاکسیرانی‌ها تامین شود اما متأسفانه منفعت طلبی برخی افراد مشکلاتی را در این زمینه به‌وجود آورده است.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ سرویس مدارس مانند سال گذشته است و از رانندگان مجرب با صلاحیت برای سرویس مدارس استفاده می‌شود زمینه استفاده از تاکسی به‌عنوان سرویس مدارس کاملا مهیاست و والدین نیز نباید فرزندانشان را به افرادی که صلاحیت لازم را ندارند و خودروهایشان استاندارد نیست، بسپارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: سرویس‌های غیرمجاز مدارس به‌هیچ‌وجه حق ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را ندارند و ماموران راهنمایی و رانندگی با این افراد برخورد خواهند کرد.

تشکری هاشمی در ادامه در مورد ورود اتوبوس‌های جدید دوکابین خارجی به خط ویژه اتوبوسرانی خیابان ولیعصر گفت: نخستین گروه از سری جدید اتوبوس‌های دوکابین خارجی به‌زودی وارد ناوگان می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برای شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها باز با مشکل مواجه نمی‌شوید، افزود: براساس مصوبه وزارت کشور مشکلی برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های جدید نخواهیم داشت و امیدواریم با ورود سری جدید اتوبوس‌ها مشکلات کمبود ناوگان تا حد زیادی رفع شود.

افزایش 15 درصدی ترافیک بزرگراه‌ها

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه ترافیک نسبتا روانی در نخستین روز مهرماه در بیشتر نقاط شهر وجود داشت، گفت: ترافیک در نخستین روز مهرماه نسبت به روز مشابه هفته گذشته 15درصد در بزرگراه‌ها و 12 درصد در تقاطعات شهر تهران افزایش داشت با وجود این ترافیک اصلی مهرماه از روز شنبه آغاز می‌شود.

مسعود نعمت‌اللهی اضافه کرد: با آنکه در برخی از بزرگراه‌های شهر مانند همت، صیاد شیرازی، شیخ فضل‌الله، یادگار امام و... ترافیک نسبتا سنگین بود اما در بسیاری از نقاط شهر، ترافیک نسبتا روانی وجود داشت.

وی گفت: تراکم ترافیک صبح چهارشنبه از ساعات 6:45 دقیقه در برخی از معابر شهر افزایش یافت و تا ساعات 8:30 تراکم ترافیک ادامه داشت اما از ساعت 9 ترافیک کاهش یافت و وضعیت به حالت عادی بازگشت.

مدیر مرکز کنترل ترافیک ادامه داد: ترافیک چهارشنبه نسبت به ترافیک نخستین روز بازگشایی مدارس در سال گذشته 10 درصد در معابر کاهش و 2 درصد در تقاطع‌ها افزایش داشت اما با توجه به اینکه نخستین روز مهرماه امسال چهارشنبه بود تمامی سفرهای آموزشی امروز صورت نگرفت و روز شنبه حجم واقعی ترافیک مهرماه مشخص خواهد شد.

نعمت‌اللهی افزود: خوشبختانه با وجود یکطرفه شدن خیابان ولیعصر ترافیک سنگینی در این خیابان به‌وجود نیامد و تردد در خیابان ولیعصر به جز در محدوده خیابان دستگردی و نیایش روان بود.

وی بزرگراه همت، شیخ فضل‌الله،  یادگار امام، آبشناسان و صیاد شیرازی را از نخستین محورهای درگیر با ترافیک اعلام کرد و گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سیستم ثبت وقایع، دلیل 37 درصد از انسداد‌های ترافیکی صبح چهارشنبه تصادفات خسارتی و نقص‌فنی خودروهای شخصی بود.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران افزود: تقاطعات مرکزی شهر تهران صبح چهارشنبه با 9/15 درصد افزایش ترافیک و تقاطعات ناحیه شمالی شهر با 9/5 درصد، تقاطعات جنوبی شهر با 2/16 درصد و تقاطعات غرب شهر با 3/10 درصد افزایش ترافیک نسبت به روز مشابه هفته گذشته (25/6/88) مواجه بودند.

کاهش بار ترافیکی اول مهر امسال نسبت به سال گذشته

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: 30 هزار نیروی پلیس در سراسر کشور وظیفه حفظ امنیت ترافیکی را در آغاز سال تحصیلی بر عهده دارند. سردار مومنی در رابطه با افزایش ترافیک درون شهری با بازگشایی مراکز آموزشی، اظهار کرد: در این باره هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت که در این راستا تصمیم‌های مطلوبی در ستاد هماهنگی آغاز بازگشایی مدارس گرفته شد که براساس گزارش‌های رسیده تاکنون میزان بار ترافیکی امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی درباره ساماندهی سرویس‌های مدارس نیز گفت: ساماندهی سرویس‌ها زیر نظر شهرداری‌ها و تاکسیرانی‌های سراسر کشور انجام می‌شود تا بر این اساس معاینه فنی و وضعیت ایمنی خودروها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در مواقعی که تاکسی‌ها ظرفیت کامل برای سرویس دهی در این حوزه را نداشته باشند، اولیای دانش‌آموزان باید خودروی مورد نظر را که به‌عنوان سرویس مدرسه در نظر گرفته‌اند، به سازمان تاکسیرانی‌ها برای انجام معاینه فنی معرفی کنند و پس از آن برچسب مخصوص سرویس مدرسه نیز نصب شود.

وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم خودروهای غیرایمن مبادرت به سرویس‌دهی به دانش‌آموزان کنند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نام آزادراهی را که پلیس راهور مهلت دو ماهه‌ای را برای ایمن‌سازی آن داده است، عنوان کنید، با امتناع از فاش کردن نام آزادراه، گفت: پیش از اعلام مهلت دو ماهه در این رابطه نشستی را با معاون وزیر و وزیر راه داشتیم که استقبال خوبی هم برای ایمن‌سازی این آزادراه شد و وزارت راه نیز اعلام کرد که نسبت به این موضوع اقدام خواهد کرد.

کد خبر 91120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز