مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

نیره بهتری: شاید باورتان ‌نشود، اما قرار است‌ چندی ‌دیگر در محدوده قابل توجهی از مسیرهای غرب تهران نه ترافیکی باشد، نه چراغ قرمز و نه تصادفی.

باورنکردنی‌تر این‌که با افتتاح تونل‌توحید 400هزار ساعت در وقت و زمان تهرانی‌ها صرفه‌جویی می‌شود و ضمن‌این‌که 41 درصد بار ترافیکی شهردر این محدوده کاهش می‌یابد.چیزی که برای شهروندان تهرانی به یک‌آرزو یا رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده‌بود

لایی می‌کشیم، چراغ‌ قرمز رد می‌کنیم، با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنیم، آدم می‌کشیم‌(خدای ناکرده، زبان‌مان لال) و تصادفات پرخسارت داریم تا فقط چند‌ثانیه زودتر به مقصد برسیم و در وقت‌مان صرفه‌جویی کنیم. وقتی به آمار تصادفات فوتی و جرحی کشورمان نگاه می‌کنیم، آن‌چه توجه‌مان را به خود جلب می‌کند، اهمیت ثانیه‌ها و دقایق برای ایرانی‌هاست.

ثانیه‌هایی که پشت ترافیک و چراغ قرمز به سرعت می‌آیند و بی‌حاصل می‌روند و آن‌چه برای ما می‌ماند افسوس زمان از‌دست‌رفته‌ای است که دیگر برنخواهد‌گشت. بنابراین شنیدن خبر این‌که قرار است از چند‌روز دیگر روزانه 400‌هزار ساعت صرفه‌جویی در زمان داشته‌باشیم، خیلی خوشحال‌کننده است؛ می‌گویید چه‌طور؟! با افتتاح بزرگ‌ترین تونل کلان‌شهر پایتخت. تونلی که با توانمندی فنی‌و‌تجربی 3هزار‌و‌400‌نفر پرسنل اجرایی در آن و استفاده از 708‌دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن،آخرین گام را برای بهره‌برداری بر‌می‌دارد.

400‌هزار ساعت و یک‌میلیون لیتر صرفه‌جویی

بهره‌برداری از تونل‌توحید باعث صرفه‌جویی 400‌هزار ساعت در زمان و روزانه یک‌میلیون لیتر بنزین می‌شود. با افتتاح و بهره‌برداری از این تونل‌، یک‌مسیر ویژه برای تردد خودروها از شمال به جنوب تهران و بالعکس ایجاد خواهد‌شد و بخش قابل‌توجهی از بار ترافیکی بزرگراه‌های موجود در این مسیر کاهش خواهد‌یافت.

تونل‌توحید ضامن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی‌(صوتی و تنفسی) خواهد‌بود‌، از طرفی در سال اصلاح الگوی مصرف، توجه به سایر تاثیرات تونل‌‌توحید در زندگی شهری الزامی ‌است. طبق برآوردهای انجام‌شده، بهره‌برداری از تونل باعث 400‌هزار ساعت صرفه‌جویی زمانی در طول روز برای رانندگان وسایل‌نقلیه شده و از طرفی روزانه یک‌میلیون لیتر بنزین کمتر مصرف می‌شود؛

 بنزینی که در ترافیک برخی معابر کنونی دود شده و بی‌جهت هدر می‌رود. با جمع‌بندی میزان صرفه‌جویی‌های مادی و معنوی حاصل از خدمات‌رسانی تونل‌توحید، به‌راحتی می‌توان متوجه شد این پروژه چه تاثیرات شگرفی در کاهش مصرف بنزین و بهبود رفتار ترافیکی شهرمان خواهد گذاشت و البته میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی را به سهم خود کاهش
می‌دهد.

افزایش 73درصدی سرعت تردد خودروها

یکی اتفاقات مهم ترافیکی که بعد از افتتاح تونل توحید خیابان‌های شهر تهران به‌خصوص منطقه غرب پایتخت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، سرعت تردد خودروهاست. به گفته مدیرکل روابط عمومی و دفتر معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرعت تردد خودروها بعد از افتتاح تونل توحید افزایش 73‌درصدی خواهد داشت.

 مهندس وحید نوروزی در این باره به همشهری مسافر می‌گوید: «با افتتاح تونل‌توحید شاهد افزایش چشمگیر میانگین‌سرعت تردد خودروها خواهیم بود». او در ادامه می‌افزاید: «با افتتاح این تونل که بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری در‌ 30سال گذشته کشور است، باید این انتظار را داشته‌باشیم تا متوسط سرعت تردد وسایل حمل‌و‌نقلی در این مسیر 73‌درصد افزایش پیدا کند که این موضوع دستاورد بسیار بزرگی برای مدیریت ترافیکی شهر است».

مهندس نوروزی خاطرنشان می‌کند: «با توجه به این افزایش، سرعت جابه‌جایی وسایل نقلیه نیز بیش از 23‌درصد بیشتر از گذشته می‌شود و این موضوع بار بزرگی از روی دوش ترافیک محدوده تونل توحید بر‌می‌دارد».

کاهش قابل توجه ترافیک در محدوده غرب

محدوده خیابان شهیدنواب و تقاطع‌های ترافیکی که تونل توحید آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، یکی از پر‌ترافیک‌ترین نقاط پایتخت محسوب می‌شوند و این موضوع باعث شده بود که همواره ترافیک سنگینی در این محدوده شاهد باشیم، اما با افتتاح تونل‌توحید این مشکلات ترافیکی تا حدود بسیار زیادی بر‌طرف می‌شود و دیگر شاهد شکل‌گیری چنین ترافیکی در سطح این منطقه نخواهیم بود.

مدیرکل روابط عمومی و دفتر معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری پایتخت در این باره به همشهری‌‌مسافر می‌گوید: «تونل‌توحید در مسیر خود تقاطع‌های زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و می‌توان گفت که این تونل ترافیک تقاطع‌های مورد‌نظر را کاهش می‌دهد». مهندس نوروزی با اشاره به کاهش ترافیک و سایر تاثیرات این تونل معتقد است:

«با توجه به افزایش سرعت جابه‌جایی و البته تردد وسایل حمل‌و‌نقلی، بعد از افتتاح تونل توحید حدود 41‌درصد از بار ترافیکی این منطقه کاهش  می‌یابد و این موضوع برای شهری مانند تهران که ترافیکش به‌صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند یک نقطه قابل‌اتکا و بزرگ  به‌شمار می‌رود که تا این لحظه سابقه نداشته است».

رفع ترافیک 4‌تقاطع در مسیر تونل‌توحید

با بهره‌برداری از تونل‌توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان، بزرگراه شهید‌چمران، خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید‌نواب صفوی رفع می‌شود که این ‌امر صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی‌‌های محیط زیستی، صوتی و بصری را نیز به‌دنبال خواهد‌داشت.

کاهش نیاز به رفع معارض ملکی و تاسیسات شهری، ارتقای عملکرد کریدور شهید‌چمران-شهید‌نواب در شبکه معابر شهر تهران از جاده دسترسی به بزرگراه، افزایش سرعت اجرای پروژه و ‌در‌نتیجه تسریع در بهره‌برداری از آن، کاهش زمان سفرهای درون‌شهری، ترافیک عبوری به‌علت افزایش متوسط سرعت حرکت وسایل نقلیه و تسهیل در دسترسی‌های محلی، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه و جلوگیری از هدر رفتن سوخت، افزایش ایمنی عبور‌و‌مرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی، کاهش آلودگی محیط‌زیست اعم از صوتی و زیست محیطی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و هزینه‌های نگهداری و تامین قطعات یدکی، بالا رفتن امنیت فکری و کاهش اضطراب شهروندان، از جمله مزایای احداث تونل توحید است.

افزایش سرعت 4 تا 5‌برابری جابه‌جایی مسافران

افتتاح تونل‌توحید در روند خدمات‌رسانی  تاکسیرانی هم تاثیرات قابل‌توجهی دارد و طبق پیش‌بینی سازمان تاکسیرانی تهران، سرعت خطوط تاکسیرانی در این خط افزایش پیدا می‌کند و مسیر چند خط تاکسیرانی هم تغییر خواهد کرد. سازمان تاکسیرانی پایتخت خبر از افزایش سرعت جابه‌جایی و هم‌چنین تغییر‌مسیر چند‌خط تاکسیرانی، بعد از افتتاح تونل‌توحید داد.

در‌حال‌حاضر مسیر تاکسی‌های برخی از مناطق محدوده پروژه تونل‌توحید، با تغییراتی کم‌وبیش مواجه شده که البته بعد از افتتاح تونل، این مسیرها مجدداً کارشناسی‌شده و به‌نفع‌ مردم و در راستای افزایش سرعت جابه‌جایی مسافران، تغییر خواهد‌کرد.
سازمان تاکسیرانی پایتخت در این باره اعلام کرده که بعد از افتتاح تونل‌توحید کارشناسی مجدد در مسیر تاکسی‌های این محدوده صورت می‌گیرد و این موضوع تاثیر مستقیم در سرعت جابه‌جایی مسافران تاکسی خواهد‌داشت.

 شهروندان نیز می‌توانند این موضوع را از نزدیک لمس کنند. هم‌چنین سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرده که با افتتاح تونل‌توحید و با توجه به بازگشایی مسیر، سرعت جابه‌جایی مسافران 4 تا ‌5خط، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد‌یافت.

همشهری مسافر

کد خبر 93198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز