مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

مرتضی درخشان: تهران به قدری بزرگ شده‌ است که شما می‌توانید آن را چند شهر حساب کنید

یک ابر‌شهر که به قول اهل فن دیگر به یک‌  کشور‌شهر تبدیل شده، یعنی شما در چند‌شهر به هم چسبیده زندگی می‌کنید. به‌عبارتی در یک‌شهر شامل چندین شهر. هیچ نیازی به اثبات این ادعا نداریم، همه می‌دانند تهران چیزی بیش از یک‌شهر است. طبیعی است که اداره شهری با این اندازه‌ها نیاز به مدیریتی متفاوت دارد و این مدیریت را نمی‌توان در  یک‌اتاق کوچک با درهای بسته انجام داد.[آشنایی با نکات ایمنی در رانندگی]

 اداره تهران و به‌خصوص معضل اصلی آن یعنی ترافیک نیاز به خروج از پشت در‌های اتاق‌ها دارد. باید شهر را از جای‌جای شهر اداره‌کرد.ترافیک تهران  به حدی زیاد شده است که نمی‌توان از مرکز کنترل ترافیک و به‌صورت متمرکز ‌آن را اداره کرد. تدبیر ترافیک تهران کار دشواری است که نیاز به مراکز مهمی ‌در سطح شهر دارد.

ابرشهر تهران که کارشناسان به آن کلان‌شهر می‌گویند، این‌قدر عریض و طویل شده است که هر گوشه آن به اندازه یک‌شهر وسعت دارد و همین مسأله باعث می‌شود که هر گوشه آن نیاز به مدیریتی در اندازه‌های یک‌شهر داشته‌باشد. مدیریت این‌چنینی البته نیازمند آن است که با اعتماد به مدیران جزیی‌تر به صورت کلی ترافیک تهران مورد‌تدبیر قرار گیرد.

تجربه ترافیک تهران نشان داده است که برای بررسی و کنترل آن یک‌مرکز کنترل ترافیک آن‌هم به صورت متمرکز کافی نیست و برای بهبود اوضاع آن باید به شیوه‌ای جدید روی آورد، به‌همین‌دلیل است که شهرداری تهران به‌زودی مراکز کنترل ترافیک محلی در تهران را فراهم می‌کند تا مشکل ترافیک شهر را مرتفع کند.

این کار، به‌خوبی می‌تواند بار اجرایی را از روی دوش مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران  بردارد و این مرکز را تبدیل به محلی برای تدبیر کند. در واقع راه‌اندازی مراکز محلی می‌تواند بعد مسافت را در شهر تهران کم کند.علاوه‌بر این با تشکیل کارگروه‌ها و مراکز محلی می‌توان نیروی بیشتری سازمان‌دهی کرد و در مسیر کنترل غول ترافیک شهر تهران به‌کار برد.

فرار از مدیریت متمرکز

ترافیک تهران به‌زودی با افزوده شدن این چهار‌مرکز می‌تواند روزهای بهتری را با تدابیر عملی‌تری تجربه کند. مهندس جعفر هاشمی‌تشکری، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این خبر را برای شهروندان تهرانی اعلام کرد، خبری که از دید کارشناسان نویدبخش ترافیک روان‌تری خواهد‌بود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص می‌گوید: «‌به‌زودی در تهران 4‌مرکز کنترل ترافیک راه‌اندازی می‌شود تا وضعیت ترافیک تهران بهبود پیدا کند».

هاشمی‌تشکری در ادامه می‌‌افزاید: «‌برای تمرکز‌زدایی و تفویض اختیارات به مناطق این تصمیم اتخاذ شده است. ضمن این‌که برای نظارت بهتر و دقیق‌تر در 4‌منطقه شهر تهران این مراکز کنترل ترافیک محلی راه‌اندازی خواهند‌شد».مهندس تشکری‌هاشمی اظهار داشت: «‌مراکز کنترل ترافیک محلی در مناطق یک، 4، 5 و 15 شهرداری تهران ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد که هر یک از این مراکز علاوه‌بر کنترل محدوده منطقه معین، مسئولیت مناطق همجوار خود را نیز خواهند داشت و مناطق شمالی، جنوبی، غربی و شرقی تهران را تحت‌پوشش و نظارت قرار می‌دهند».

در‌واقع با این طرح، تهران به چهار‌ منطقه اصلی تقسیم شده است: «‌به‌طور ‌مثال مرکز کنترل ترافیک منطقه‌15 مناطق جنوبی شهر تهران از جمله مناطق 14، 15، 16، 19و20 را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و کنترل و نظارت بر وضعیت ترافیک این مناطق در مرکز کنترل محلی منطقه‌15 صورت خواهد گرفت».البته مرکز تهران هنوز وارد این تقسیمات نشده است و مستقیما زیر نظر مرکز کنترل ترافیک تهران اداره می‌شود: «‌البته مناطق مرکزی شهر تهران از قبیل مناطق 6‌ ،7‌، 9، 11‌ و 12‌ ‌هم‌چنان در مرکز کنترل ترافیک، تحت‌نظارت و کنترل قرار خواهند داشت».

مهندس تشکری‌هاشمی در ادامه تصریح کرد: «‌مراکز کنترل ترافیک محلی مناطق 4 و 5 شهرداری تهران محدوده شرقی و غربی شهر را تحت کنترل و نظارت خود قرار خواهند داد و به‌زودی ،یعنی تا مهرماه به بهره‌برداری می‌رسند».این مراکز را برای سامان‌دهی شهر تهران مجهز کرده‌اند و از امکانات کافی برای این کار برخوردارند: «‌در مراکز کنترل ترافیک محلی همانند مرکز کنترل ترافیک، وضعیت ترافیک به‌وسیله دوربین‌های نظارت تصویری و اطلاعات سیستم‌های هوشمند SCATS به صورت شبانه‌روزی تحت کنترل و نظارت قرار خواهد‌داشت».

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه می‌گوید: «‌مراکز کنترل ترافیک محلی، به سالن مانیتورینگ و سالن تجزیه و تحلیل مجهز خواهند بود و امکان استقرار نمایندگان دستگاه‌های مختلف و موثر در کنترل ترافیک و حوادث مختلف مانند ماموران راهنمایی‌و‌رانندگی، آتش‌نشانی، اورژانس، نیروهای خدمات شهری و... در این مراکز وجود دارد».

این طرح می‌تواند ترافیک تهران را بهتر کند. در واقع مدیریت را وارد مناطق می‌کند و این همان کاری است که بازوی اجرایی را قوی‌تر خواهد‌کرد: «‌با ایجاد مراکز کنترل ترافیک محلی علاوه‌بر این‌که کنترل و نظارت دقیق‌تری بر وضعیت ترافیک صورت خواهد‌گرفت، در هنگام بروز هر گونه حادثه، اعزام و رسیدگی نیروهای امدادی مانند اورژانس وآتش‌نشانی با سرعت بیشتر امکان‌پذیر می‌شود. ضمن این‌که نیروهای خدمات شهری نیز در سطح مناطق می‌توانند رسیدگی بهتر و بیشتری به مشکلات داشته‌باشند».

هاشمی‌تشکری در پایان می‌گوید: «‌در‌حال‌حاضر کنترل تمام مناطق شهر تهران به وسیله 450‌دوربین نظارت تصویری و 350‌تقاطع هوشمند در مرکز کنترل ترافیک صورت می‌گیرد که با ایجاد مراکز کنترل ترافیک محلی ضمن تفویض اختیارات می‌توان نظارت دقیق‌تر و بهتری بر وضعیت ترافیک در شهر تهران داشت».این یکی از برنامه‌های شهرداری تهران برای بهبود اوضاع ترافیکی پایتخت است، برنامه‌ای که اثر آن را به‌زودی مشاهده خواهید کرد.

همشهری مسافر

کد خبر 89632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز