مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

براساس پژوهش‌ انجام شده، پنجره بلند در مدارس، به دختران احساس آزادی و محصور نبودن می‌دهد ضمن اینکه رنگ سفید ـ شیری نیز به آنها آرامش می‌بخشد.

پژوهش انجام شده توسط معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی واحد تهران و تحقیقی که از
 888 دانش‌آموز دختر در 153 مدرسه شهر تهران در سال تحصیلی 77-76 صورت گرفته است، نشان می‌دهد برخی دانش‌آموزان دختر نسبت به کمبود امکانات مدارس دخترانه ناراضی هستند.

در این تحقیق سعی شده است نیاز‌های دانش‌آموزان دختر دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در رابطه با فضای آموزشی شناسایی شده تا در طراحی فضای آموزشی به نیاز‌های خاص دختران توجه شود.

براساس یافته‌های تحقیق، 66درصد از دانش‌آموزان گروه نمونه در هر 3 مقطع تحصیلی، اندازه موجود کلاس درس خود را مناسب دانستند و 75 درصد اندازه بزرگ و بسیار بزرگ را مطلوب ترجیح دادند.

براساس یافته‌های موجود، دانش‌آموزان هر 3 مقطع تحصیلی به‌طور نسبی از اندازه موجود کلاس درس رضایت داشتند این در حالی است که 83 درصد از کادر آموزشی، اندازه بزرگ و بسیار بزرگ را برای کلاس درس ترجیح می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد ابعاد کلاس درس باید متناسب با مقطع سنی و ویژگی‌های فیزیکی ـ جسمانی دانش‌آموزان درنظر گرفته شود تا احساس ازدحام را در آنان کاهش دهد.

براساس این پژوهش دانش‌آموزان هر 3 مقطع تحصیلی اولویت اول و دوم خود را کلاس روشن و پرنور اعلام کردند و اولویت سوم دانش‌آموزان دختر کلاس رو به حیاط است؛ در اولویت آخر کلاسی که نزدیک به دفتر معلمان باشد را ترجیح داده‌اند.

براساس یافته‌ها، 8/37درصد کادر آموزشی در هر سه مقطع اولویت نخست را به کلاسی داده‌اند که در محل بدون سر و صدا قرار داشته باشد، در اولویت‌های بعدی کلاس‌های طبقه بالا با نور بیشتر و سپس رو به حیاط و بالاخره نزدیک به دفتر معلمان، قرار دارد.

به‌طور کلی با توجه به‌نظرات دانش‌آموزان 3 مقطع و کادر آموزشی آنان می‌توان نتیجه گرفت که بهترین مکان برای کلاس درس محلی پرنور و بدون سر و صداست.

اکثریت دانش‌آموزان 3 مقطع تحصیلی، رنگ سفید- شیری را برای کلاس خود انتخاب کردند.اولویت دیگر آنها به‌ترتیب رنگ سبز و آبی است.

دانش‌آموزان علت انتخاب رنگ سفید ـ شیری را آن می‌دانند که این رنگ باعث می‌شود کلاس، نور بیشتری داشته باشد و آرام‌بخش، شاداب و زیبا جلوه کند.

اولویت انتخاب رنگ و مکان کلاس درس با هم همخوانی داشته و نشان می‌دهد که دانش‌آموزان تمایل به کلاس پرنور و روشن دارند؛ کلاسی که به آنان احساس آرامش ‌دهد، این در حالی است که اکثریت کادر آموزشی 3 مقطع، برخلاف سلیقه دانش‌آموزان، رنگ کرم را به‌عنوان رنگ کلاس انتخاب کرده‌اند اما کادر آموزشی نیز بر این باورند که باید رنگی را انتخاب کرد تا به دانش‌آموز آرامش داده و موجب شادی آنها شود به همین دلیل رنگ‌های ملایم مثل کرم، سبز و آبی بیشترین توجه را به‌خود جلب کرده است.

این پژوهش نشان می‌دهد دانش‌آموزان دختر هر 3 مقطع تحصیلی به‌دلیل آنکه پنجره‌های بلند و بزرگ نور بیشتری را وارد کلاس درس کرده و آن را روشن می‌کند، پنجره بلند را ترجیح می‌دهند چرا که پنجره بلند و بزرگ احساس آزادی و محصور نبودن برای دانش‌آموزان دختر را
به ارمغان می‌آورد.

نکته قابل توجه در این پژوهش این است که 18 درصد دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی و کادر آموزشی در مقایسه با مقاطع دیگر وجود حفاظ را برای پنجره ضروری‌ می‌دانند.

براساس این پژوهش، دانش‌آموزان هر 3 مقطع، میز و نیمکت دو نفره را برای کلاس درس ترجیح می‌دهند. در اولویت بعد دانش‌آموزان صندلی یک نفره را انتخاب کرده‌اند.

دانش‌آموزان دختر جا داشتن و راحت حرکت کردن را دلیل انتخاب نخست خود برای انتخاب میز و نیمکت دو نفره برای کلاس درس بیان کردند.

دانش‌آموزانی که میز یک نفره انتخاب کردند علت انتخاب خود را احساس مالکیت نسبت به میز و گوش دادن به درس بدون مزاحم اعلام کردند و براساس این تحقیق دانش‌آموزان مقطع راهنمایی بیشتر از 2 مقطع ابتدایی و متوسطه دوست دارند میز و نیمکت کلاس یک نفره باشد.

براساس این پژوهش درصورت محفوظ بودن کلاس درس، تمایل دانش‌آموزان به استفاده نکردن از مقنعه در کلاس درس افزایش می‌یابد.

یکی از تسهیلات ضروری برای محفوظ نگه داشتن کلاس درس از دید دیگران محفوظ‌سازی‌ پنجره‌هاست؛ دانش‌آموزان هر 3 مقطع تحصیلی بهترین روش در این زمینه را آویختن پرده مقابل پنجره‌ها می‌دانند.

کد خبر 90023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز