مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

6 چهره فرهنگی برای دختران منطقه یادگاری نوشتند

 در روزی به نام دختران از چهره‌های نام‌آشنای فرهنگی کشورمان خواستیم  نکته‌ای به عنوان یادگار، تجربه‌ای ماندگار یا نوشته‌ای کوتاه و خواندنی برای دختران این منطقه بگویند یا بنویسند. این نوشته‌ها، هدیه‌ای یادگاری برای همه دختران ساکن این منطقه است. با عکس و امضای 6 نفر از آنها که خودشان دختر دارند و از احساس و عاطفه لطیف و اندیشه‌ها و آرزوهای عمیق و نیازهای درونی دختران آگاهند.

 این شما و این تاریخ،

 صادق آئینه‌وند؛ محقق، مترجم و استاد دانشگاه :

دخترم، یک‌بار دیگر تو و هم‌عصران تو بلکه همه کسانی که در سن و نسل تو هستند، در آزمون تاریخ پا نهاده‌اند. چشم تاریخ نگران و قلم مورخان بی‌امان در انتظار است تا چه خواهید کرد. باز بگویم که هر نسلی، وزنی دارد و من دوست دارم که این نسل از میان این 47 نسل گذشته، وزنی در خور تقدیر بیابد. می‌دانم از همت و توان شما ساخته است که پیام‌رسان علم و تمدن نسل پیشین خود شوید. همان نسلی که با رنج‌ها و دردها، تحولاتی بی‌همتا را در برابر چشم همه جهانیان به ثمر رساند. هان، این شما و این تاریخ، 

جسمت از جان آفریدند

 سیدمهدی شجاعی ¨نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار :

دخترها جنسشان از جنس گوهری است که این گوهر، دردانه آفرینش است. محبوب‌ترین مخلوق خداست. درست مانند یک گل که خدا اول او را آفریده باشد و بعد جهان را به مثابه گلدانی برای وجود او طراحی کرده باشد. خودش تصریح کرده است که اگر به خاطر گل جمال او نبود، جهان را نمی‌آفریدم. اگر مردان و حتی بزرگ‌ترین مردان، صنعت خداوندند، بانوی ما، هنر خداوند است. اگر مردان، زمینی‌اند یا ترکیبی از زمین و آسمان، بانوی ما، دختر آسمان است و شما دختران به این دلیل دوست‌داشتنی‌ترید که مطلقاً از جنس آسمانید. نگارا جسمت از جان آفریدند. 

 خوشبختی چیست؟

 مصطفی رحماندوست؛ نویسنده و شاعر کودک و نوجوان:

اگر از من بپرسی خوشبختی چیست، می‌گویم خوشبختی رضایت و آرامش است. آن لحظه از زندگی که انسان از کارش، احساس رضایت دارد و آرامش بعد از این رضایت، خوشبختی است. هرچه لحظه‌های رضایت از خویش و آرامش در زندگی بیشتر باشد، آدم خوشبخت‌تر است.راضی کردن دل هم، کار سختی نیست. وقتی حسابت با خدا صاف باشد، از هر کاری که بکنی رضایت درونی و آرامش به دست می‌آوری. خودت می‌فهمی کجای کارت می‌لنگد. حسابت را با خدای مهربانت یک کاسه کن و بقیه هیچ. شاید به همین دلیل است که خدا اسم بهشت موعودش را «رضوان» گذاشته است: رضایت تو از داده‌های او و رضایت او از عملکرد تو.

 بکوش خودت را زیبا کنی

 جعفر ابراهیمی؛ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان:

دخترم، شناخت زیبایی‌ها و دوری از زشتی‌ها و ابتذال، به انسان خلاقیت می‌بخشد. کشف هر زیبایی، به زیباتر شدن خود انسان کمک می‌کند. نگاه کن و ببین که خداوند مهربان، جهان را و طبیعت را چقدر زیبا آفریده است، ولی همین طبیعت زیبا، فهم و شعور انسانی را ندارد. از زیبایی خود بی‌خبر است و در کنار انسان و از دیدگاه انسان‌ است که پی به زیبایی‌های خود می‌برد. بکوش طوری خودت را زیبا کنی و چنان زیبایی را بفهمی که طبیعت زیبا هم از چشم تو، زیبایی‌های خودش را ببیند. 

دو واحد درس زندگی و انسان‌دوستی

سپیده خلیلی؛ مترجم و نویسنده:

کاش در دانشگاه‌ها به جای این همه واحدهای جورواجور، 2 واحد درس انسان‌دوستی و 2 واحد درس زندگی برای شما دختران می‌گذاشتند. آن وقت راحت‌تر می‌توانستید انسان‌های دیگر را تحمل کنید و یاد می‌گرفتید که از زندگی خود لذت ببرید. شاید دیگر آن وقت هیچ جوانی عجله نداشت یک شبه ره صد ساله را طی کند. از راه منطقی برای زندگی تلاش می‌کرد و از هر قدمی که برمی‌داشت لذت می‌برد، یا شاید عده‌ای ناامید نمی‌شدند و دست از فعالیت نمی‌کشیدند. چقدر خوب بود، اگر به شما یاد می‌دادند که در وجود زشت‌ترین چیزها، زیبایی‌هایی نهفته است و در سخت‌ترین شرایط زندگی، یک دنیا تجربه وجود دارد.

اجازه نده از احساسات تو سو استفاده کنند

محمدرضا شرفی؛ نویسنده و استاد دانشگاه:

دختر خوبم، از ویژگی‌های جوانی، عواطف پاک، احساسات سرشار و نیرومند است که در دختران بیش از پسران، تجلی پیدا می‌کند. گرچه ماهیت این عواطف، آسمانی است ولی می‌تواند در معرض سو استفاده بیگانگان و نامحرمان قرار گیرد. اگر به راستی بدانی که ارزش و بهای تو در پیشگاه خداوند تا چه اندازه است، هرگز اجازه نخواهی داد که از احساسات پاک و نیرومندت کسی سو استفاده کند.     

همشهری محله - 10

کد خبر 93287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز